Дигитална полица
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Все пак изглежда, че потребителите в страната имат интерес към такъв вид услуги. Доказателство за това е навлизането на иншуртех компании, макар и да се броят на пръсти.

Дигитална полица

Технологиите бавно навлизат в застрахователния сектор в България, но засега все още е трудно да се говори за insuretech вълна

Пламена Кацарова
2129 прочитания

Все пак изглежда, че потребителите в страната имат интерес към такъв вид услуги. Доказателство за това е навлизането на иншуртех компании, макар и да се броят на пръсти.


"Това, което правим, всъщност поставя основите за цялостното дигитализиране на застрахователната индустрия в бъдеще."

Александър Цветков, главен изпълнителен директор на компанията

Развитието на технологиите промени осезаемо класическите банкови услуги и разплащания. Финтех секторът продължава да е един от най-динамичните и постоянно да лансира нови предложения, които да са в полза на потребителите. Тази революция обаче се случва с далеч по-бавни темпове в по-консервативния застрахователен сектор. Тенденцията като цяло е глобална и за разлика от сферата на разплащанията финансовата търговия и банковите услуги, където новите модели постоянно навлизат, то при застрахователните услуги е малко по-различно.

Големите играчи на пазара в България също действат особено предпазливо, когато става въпрос за технологични иновации в сектора. Нови и млади в тази сфера също рядко се появяват на картата. Засега по-скоро може да се говори за дигитализация на застрахователните услуги, отколкото за предлагане на някакви нови и разбиващи подривни модели в сектора в страната. Все пак навлизането в технологичната епоха е положителен знак.

Причините за по-трудното навлизане на финансовите технологии в застраховането са няколко. Първо секторът е силно регулиран и доста консервативен, което държи компаниите малко встрани от новите дигитални канали за продажби. Освен това спецификата на тези услуги е такава, че при настъпване на застрахователно събитие се търси личният контакт със застрахователен агент, а ботовете и технологиите трудно могат да се включат пълноценно в конкретен казус. И не на последно място - основна част от сектора за физическите лица в България се движи от задължителните полици, като гражданска отговорност и полиците живот при сключването на договор за ипотечен заем. Защо пък последното да не се превърне от бариера във възможност?

Все пак изглежда, че потребителите в страната имат интерес към такъв вид услуги. Доказателство за това е навлизането на иншуртех компании, макар и да се броят на пръсти.

Дигиталните брокери

Най-новата такава е "Болерон". Това е дигитален застрахователен брокер, който оперира единствено през дигитална платформа. Тя е създадена, за да улесни крайните потребители при закупуването и управлението на застрахователни продукти единствено през мобилни устройства. Сключване на онлайн застраховки може да се направи и през сайта на компанията. В платформата са налични както класически застрахователни продукти като "Гражданска отговорност", "Автокаско" и различни здравни застраховки, така и по-малко популярни в България продукти като застраховки за злополуки при екстремни спортове и такава за болничен престой. Продажбите на последните два вида обаче се увеличават през последните години. Целият процес на сключването на застраховката - от плащането до получаването, се случва онлайн, без чакане и необходимост от посещение на офис. Платформата работи с продукти на много застрахователи, сред които "Уника", "Дженерали", "Лев инс", "Евроинс", ДЗИ, "Булстрад", "Алианц" и други. Компанията може да бъде определена като иншуртех дружество, тъй като в приложението са имплементирани множество технологии, сред които блокчейн, изкуствен интелект и автоматично разпознаване на изображения. Те правят възможно например локализирането на собственика на телефон, който се намира на летище или на граничен пропускателен пункт, и да предложи подходяща туристическа застраховка, ако такава не е сключена. Технологията за автоматично разпознаване на изображения пък дава възможността потребителите да сканират автоматично данните от малкия талон на автомобилите си чрез камерите на мобилните си устройства. Освен че е по-бързо и удобно, чрез тази технология се елиминира възможността за грешка при въвеждане на данните.

С мобилното приложение управлението на застраховките е лесно, защото полиците са винаги в телефона и приложението подсеща клиентите за изтичащи застраховки, които могат да се подновят с един клик. Плащанията се извършват онлайн с банкова карта, като месечните вноски се събират автоматично без такси и усилия на клиента."Болерон" работи на българския пазар от края на 2019 г., като отчита изключително сериозен потребителски интерес към всички видове застраховки, които предлага. Тенденцията се засилва и след обявяването на извънредното положение, когато всякакъв тип онлайн услуги преживяха своеобразен бум.

"От пускането на услугата през декември 2019 г. досега не спираме да регистрираме големи ръстове. Смятаме, че това, което правим, всъщност поставя основите за цялостното дигитализиране на застрахователната индустрия в бъдеще. Това ще промени изцяло сектора и ще предостави множество нови възможности за клиентите", коментира пред "Капитал" главният изпълнителен директор на компанията Александър Цветков.

"Болерон" има лиценз от Комисията за финансов надзор за застрахователен брокер. Акционери са Димчо Славов и Лилиана Славова, а на сайта като инвеститор е посочен и Ивайло Славов - един от създателите и главен изпълнителен директор на софтуерната компания "Булпрос".

Застраховане 2.0
Един от пионерите в дигитализацията беше "Евроинс", който преди три години представи онлайн платформата Oli (съкратено от online live insurance), която дава възможност за сравнение на разходите по застраховки по кредитни продукти и избор на полици живот и сключването им без посредник. Чрез нея обаче "Евроинс" предлага единствено собствените си полици. Услугата, изглежда, обаче по-скоро беше експеримент как се приема дигитализацията в сектора. Засрахователната компания разработва и предстои да пусне изцяло нова дигитална платформа. Румънският застраховател на "Евроинс" вече пусна своята и 25% от щетите минават през мобилното приложение.

Друга услуга в тази сфера е fina.bg. Тя позволява търсенето на най-добро пазарно предложение на база особеностите на клиента. Компанията работи с няколко застрахователни компании и 5 кредитни институции, като сравнява оферти за потребителски банков и небанков заем, задължителна застраховка "Гражданска отговорност", автокаско и предстои добавянето на ипотечни кредити.

Като цяло компаниите в сектора в България са на мнение, че трябва да се работи върху решения, които да събират и управляват данни за поведението на потребителите, за да могат да отговорят на желанията на клиентите за по-бързи и дигитализирани услуги. Това се налага и заради все по-големите очаквания на потребителите за по-бързи, удобни и прозрачни услуги в застрахователния сектор, както и за това застрахователите да действат все по-проактивно в това отношение.

Накъде се движи светът

Анализа на потребителските навици, социален статус мобилност са в основата на някои от най-големите иншуртех компании по света. Особено в сферата на медицинското застраховане. Един от лидерите в този сегмент в САЩ Clover цели чрез точен профил на потребителите си да даде възможно най-добрата оферта за застраховка, с което да се спестят разходи за осигурените. Развива се и peer-to-peer застраховане, компанията Friendsurance. А само в началото на седмицата Lemonade направи заявление за борсово листване в Ню Йорк с цел да набере 100 млн. долара, Компанията използва изкуствен интелект, за да прави светкавични застраховки на недвижимо имущество, а основният й таргет са младите хора. Залага на прозрачността и не задържа цялата премия по полицата, а само такса върху нея. Ако не настъпи събитие задържаните средства се даряват за каузи на участниците в целия пул.

"Това, което правим, всъщност поставя основите за цялостното дигитализиране на застрахователната индустрия в бъдеще."

Александър Цветков, главен изпълнителен директор на компанията

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    maddrum avatar :-|
    maddrum

    Сайта им е скандално некадърен. Ако искат да ме впечатлят колко са дигитални, няма как да го направят с такъв кьопав сайт.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

"Животът" продължава

"Животът" продължава

Колко изяжда COVID-19 от втората пенсия

Колко изяжда COVID-19 от втората пенсия

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK