Новите дигитални съветници
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новите дигитални съветници

Моделът на традиционното финансово консултиране се нарушава от нова вълна дигитални услуги, които имат претенцията да предоставят лични препоръки на инвеститорите без човешка намеса

Новите дигитални съветници

Изкуственият интелект навлиза все по-уверено във финансовото консултиране

Пламена Кацарова
3109 прочитания

Моделът на традиционното финансово консултиране се нарушава от нова вълна дигитални услуги, които имат претенцията да предоставят лични препоръки на инвеститорите без човешка намеса

© Shutterstock


Обикновено асоциацията на повечето хора за финансов съветник е костюмиран мъж на средна възраст, опериращ с множество екселски таблици, графики и сложни понятия. Но за новото поколение клиенти в консултант за спестяване, инвестиране и умно бюджетиране може да се превърне чат приложение, зад което стои изкуствен интелект. Моделът на традиционното финансово консултиране се нарушава от нова вълна дигитални услуги, които имат претенцията да предоставят лични препоръки на инвеститорите без човешка намеса. Тези съветници понастоящем съществуват под формата на чатботове, като базират съветите си на информацията за финансовите избори на потребителите в миналото.

Някои анализатори смятат, че технологията ще се развие още повече бъдеще, както и че от това ще има последици за традиционните финансови съветници. Въпросът дали и доколко клиентите изобщо са склонни да поверят личните си финанси на робот обаче остава. Компаниите, които предлагат финансови съвети, базирани на изкуствен интелект, имат потенциала да запълнят една освободила се през последните години пазарна ниша - те се целят по-скоро в масовия потребител, а не към най-богатите или опитни инвеститори, които традиционно са клиенти на инвестиционните банки.

Анализирай това

Един от претендентите за лидерското място на нововъзникващия пазар е дигиталният финансов съветник MyEva, който разчита на специално създадени алгоритми, за да предоставя съвети в сферата на пенсионното осигуряване, спестяванията и инвестициите. Въпреки това обаче платформата все още не е изцяло дигитално решение - тя разчита и на екип от реални финансови съветници. MyEva е продукт, създаден от дигиталната консултантска компания Wealth Wizards, която се регулира от британския финансов регулатор (Financial Conduct Authority - FCA).

Главният изпълнителен директор на компанията Андрю Фърт коментира пред FT, че приложението е насочено изцяло към "заетите потребители, които често нямат достъп до конкретни финансови съвети". "По-голямата част от приходите ни идват от работодатели, които купуват MyEva за своите служители", коментира той. Принципът на действие на платформата се базира на задълбочен анализ на досегашните финансови избори на потребителите, от който се изваждат конкретни препоръки за постигане на предварително зададени финансови цели. А в случай че клиентите нямат дългове и имат налични определен обем спестявания, те могат да получат достъп и до секцията със съвети за инвестиции. Това обаче се случва единствено след подробна оценка на рисковия им профил.

По данни на компанията близо 80% от клиентите й биват обслужвани единствено с помощта на изкуствен интелект, докато останалите 20% все пак стигат до консултация с реален финансов съветник. "Опитваме се да покажем, че един регулиран чатбот може да работи и да предоставя насоки и прости съвети достатъчно ефективно. Придържаме се към стандарта, към който всеки съветник би се придържал", коментира главният изпълнителен директор на компанията. Абонаментът за базовите услуги на MyEva струва 2 паунда на месец за индивидуалните потребители, като условията са по-изгодни за корпоративни клиенти, сред които попадат Unilever и Calvin Klein.

Множество варианти

Подходът на другия основен играч на нововъзникващия пазар на финансово консултиране чрез изкуствен интелект Multiply е малко по-различен. Компанията се насочва към по-млади потребители, които традиционно не са във фокуса на традиционните финансови съветници. Подобно на MyEva Multiply също се регулира от FCA. Отново потребителите трябва да преминат през оценка на рисковия си профил. Приложението е налично за устройства с операционна система iOS, а се очаква да е достъпно и за тези с Android през тази година.

Освен съвети за спестяване Multiply предлага съвети на потребителите и за инвестиции в нискорискови активи. Компанията представя консултантската си услуга като безплатна - реално съветите за потребителите не се заплащат, но за реализирането им се дължи такса. Подобно на MyEva Multiply също разчита на човешки фактор при съвети за по-сложни инвестиции и операции, като главният изпълнителен директор на компанията Вивек Мадлани смята, че при консултирането на база единствено изкуствен интелект трябва да има определени ограничения. "Има граници, отвъд които не искаме да предприемаме рискове", коментира той. Според данни на компанията близо 25% от хората, които използват приложението, не са подходящи за инвестиране по различни причини - например високи нива на дълг.

Американският претендент

Същевременно в САЩ основателят и главен изпълнителен директор на Pefin Рамия Джоузеф, която има претенцията да е първата компания в света, предлагаща финансови съвети на базата на изкуствен интелект, е по-оптимистичен по отношение способностите на технологията. Той смята, че финансовите сценарии, с които AI не може да се справи, всъщност са малко на брой. Това обаче не означава непременно елиминирането на човешкия фактор във финансовото консултиране. "Изкуственият интелект може да допълва работата на финансовите консултанти, като им позволява да се фокусират повече върху взаимоотношенията с клиентите и специализираните им финансови нужди", смята Джоузеф.

Същевременно използването на изкуствен интелект в сектора на инвестициите се превръща в тенденция. Един от най-големите онлайн мениджъри на активи във Великобритания, Nutmeg, също насочва усилия, за да разбере как може да използва AI за подобряване на услугите си. "Ние сме ръководен от технологиите бизнес и вярваме, че изкуственият интелект има огромен потенциал в сферата на финансовото консултиране. От една страна, той ще направи съветите по-ефективни, а от друга, ще създаде възможност за обслужване на много повече клиенти - дори и такива, които досега не са били във фокуса на традиционните финансови консултанти", коментира ръководителят на звеното за финансово консултиране на компания Лиза Каплан.

Регулаторни притеснения

Едни от основните въпроси за ролята на изкуствения интелект във финансовото консултиране се отнасят до регулирането му и фактът, че при използването на AI в сферата рискът попада изцяло върху инвеститорите. FCA отказва да коментира дали споделя тези притеснения, но изтъква слабостите в начина, по който някои автоматизирани съветници предоставят услугите си.

Същевременно секторът на традиционните финансови консултанти не усеща заплаха в лицето на изкуствения интелект. "Предвид факта, че са необходими определени комуникационни умения за изпълнение на ролята на професионален финансов съветник е малко вероятно AI да успее да направи голям пробив в индустрията", коментира ръководителят на организацията Personal Finance Society Кийт Ричардс. Услугите, които чатботовете никога няма да успеят да доставят на потребителите са тези, за които по-богатите клиенти са готови да платят - "разбиране в дълбочина на дългосрочните финансови цели на клиента и управлението на различните видове рискове".

Обикновено асоциацията на повечето хора за финансов съветник е костюмиран мъж на средна възраст, опериращ с множество екселски таблици, графики и сложни понятия. Но за новото поколение клиенти в консултант за спестяване, инвестиране и умно бюджетиране може да се превърне чат приложение, зад което стои изкуствен интелект. Моделът на традиционното финансово консултиране се нарушава от нова вълна дигитални услуги, които имат претенцията да предоставят лични препоръки на инвеститорите без човешка намеса. Тези съветници понастоящем съществуват под формата на чатботове, като базират съветите си на информацията за финансовите избори на потребителите в миналото.

Някои анализатори смятат, че технологията ще се развие още повече бъдеще, както и че от това ще има последици за традиционните финансови съветници. Въпросът дали и доколко клиентите изобщо са склонни да поверят личните си финанси на робот обаче остава. Компаниите, които предлагат финансови съвети, базирани на изкуствен интелект, имат потенциала да запълнят една освободила се през последните години пазарна ниша - те се целят по-скоро в масовия потребител, а не към най-богатите или опитни инвеститори, които традиционно са клиенти на инвестиционните банки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Благороден рекорд

Благороден рекорд

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK