IT компаниите са новите крале на дивидента

Намаляването на плащанията към акционерите разкриват промяната в баланса на корпоративните сили

В бизнеса дивидентите, които компаниите плащат на своите акционери, често са се считали за скучна тема. За разлика от цените на акциите те рядко вдигат адреналина на инвеститорите. Теорията на корпоративните финанси гласи, че дивидентите до голяма степен не са от значение за базовата стойност на компанията и богатството на акционерите - точно както тегленето на пари от банкомат не ви прави по-богати. Счетоводителите пък недоволстват, че дивидентите увеличават дължимите данъци. Ала циниците ги заделят, за да успокоят акционерите. През последните няколко десетилетия в САЩ дивидентите бяха засенчени от по-противоречивите практики за обратно изкупуване на акции.

За икономическите историци обаче дивидентите са огромна драма. Техният духовен дом е Европа, където са създадени като начини за разделяне на плячката от холандските и британските монополи в корабоплаването през XVII век. От двете страни на Атлантическия океан дивидентите се увеличиха по време на бума със железниците през XIX век - често чрез съмнителни схеми за поддържане на поток от инвестиции, с които да се привличат нови лекомислени инвеститори. Драстичното им увеличение през "Бурните двайсет" на миналия век наля гориво за катастрофата на Уолстрийт от 1929 г., но след Голямата депресия дивидентите станаха най-добрият начин за възстановяване на инвеститорското доверие.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал