Чиста енергия - висока доходност

През 2020 г. за пръв път зелените (ESG) фондове са по-печеливши от традиционните

   ©  красимир юскеселиев

От векове насам пазарите на ценни книжа са били доминирани от няколко компании или сектори в зависимост от нивото на индустриално развитие. От самото начало през XVII в. в Амстердам се търгуват главно океанско-търговските компании като Нидерландската източноиндийска компания, която е и най-голямата компания в света по това време. През XVIII в. на борсите в САЩ навлизат компании от финансовия сектор, които подпомагат разширението на държавата до появата на железниците през втората половина на XIX в. С развитието на индустриализацията и технологиите възникват и нови сектори като здравеопазване, машиностроене, комуникации и прочие. В началото на XX в. Форд пуска Model T, с което започва ерата на автомобилостроенето в САЩ. Краят на XX в. е белязан с технологичния бум и няколко години по-късно пазарът ще бъде доминиран основно от технологични гиганти.

Интересно е да се проследи и как пазарите се променят през вековете. В края на XIX в. пазарната капитализация на транспортния сектор, в който основно са железниците, е толкова голяма част от пазара на ценни книжа в САЩ, че през 1896 г. започва да се търгува индекс, който да следи сектора - Dow Jones Transportation. С появата на автомобилостроенето (и по-късно самолетостроенето) транспортният сектор се променя изцяло и постепенно железниците губят доминиращата си позиция за сметка на производителите на автомобили. Заради иновациите в транспорта влаковете са една от най-бавно развиващите се сфери на икономиката в САЩ през XX в. В края на XIX в. железниците представляват близо 60% от пазара на ценни книжа в САЩ, а през XXI век са под 2%. Това не означава, че са лоши инвестиции, а че е имало много по-добри. Както има водещи сектори, така има и губещи сфери на индустрията, които просто изпадат от употреба или са заменени от нови и по-добри технологии, какъвто е примерът и с автомобилите и влаковете.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Патентът за рециклиран дизел вероятно е на финландската петролна компания Neste, а не на швейцарската хранителна Nestle.

    Иначе възобновяемите енергийни компании сега се движат единствено от очаквания и алчност, нищо свързано с реалните им бизнес резултати. Можеше да напишете за емблемата на този процес - NIO. Като всяка по-нова технология и тя трябва да мине през срив преди да узрее.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал