Big Tech оправдаха борсовите очаквания
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Big Tech оправдаха борсовите очаквания

Big Tech оправдаха борсовите очаквания

Най-големите технологични компании в САЩ растат бурно и печелят милиарди

3526 прочитания

© Shutterstock


Един от най-често срещаните съвети на професионалистите към малките инвеститори е да влагат парите си в индексни фондове, например в S&P 500. Идеята е, че трудно може да се победи пазарът, когато сами избираме къде да инвестираме, затова по-добре да оставим тази работа на професионалистите. Инвестиция в широкия индекс на САЩ S&P 500 се разпределя, както името го подсказва, сред 500 от най-големите публично търгувани компании в САЩ. Но той алокира инвестирания капитал различно спрямо неговите компоненти. Така например едва 5 компании, които представляват 1% от индекса, държат 20% от капитализацията му, а за останалите 99% (495 компании) се разпределя 80% от капитала.

Не е трудно да предположим кои са петте компании: Microsoft, Apple, Amazon, Google и Facebook, познати и като FAMAG или FAANG, ако се изключи Microsoft, а се добави Netflix. Това са компаниите на новата икономика, тук можем да включим и Tesla, чиито акциите изнесоха растежа на борсите в САЩ през миналата година. Оправдаха ли обаче техните финансови резултати доверието на инвеститорите. В края на януари и петте компании обявиха своите приходи и печалби за 2020 г. Истината е, че големите стават все по-големи. Това са и дружествата, които най-много спечелиха от пандемията и затварянето на икономиките.

От продажби към абонаменти

Последните три месеца от годината се водят първо тримесечие в счетоводната година на Apple, тъй като компанията пуска основния си продукт iPhone в края на годината, освен това тогава са и празничните пазарувания. За този период на 2020 г. приходите достигат над 110 млрд. долара, от които нетната печалба е около 28 млрд. Общо за четирите тримесечия за цялата 2020 приходите на компанията са 274.5 млрд. долара.

По думите на изпълнителния директор Тим Кук компанията отбелязва растеж от над 10% във всички продуктови категории с рекордни приходи във всички региони по света. "Продажбите на iPhone се покачват със 17% в сравнение с предходния период благодарение на новите модели, като вече има над 1 млрд. активни мобилни устройства", споделя Тим Кук в обръщението към инвеститорите. Продажбите на iPad и Mac нарастват с 41% и 21% респективно за същия период.

Към приходите за последните 3 месеца 15.8 млрд. добавят услугите, ръст с близо 25% в сравнение с година по-рано. Рекордни приходи отбелязват от App Store, облачните услуги, Аpple Music, рекламата, AppleCare и разплащателните услуги. През последните три месеца стартира и абонаментната услуга Apple One Bundle, която има за цел да обедини всички потребителски услуги, които предлага в един пакет - нещо като мулти ап. През миналата година акциите на Apple поскъпнаха с повече от 80%.

Втората вълна на цифровизация

Според Сатя Надела, изпълнителен директор на Microsoft, "светът се намира в началото на втора вълна на цифровизация". Приходите на компанията през последното тримесечие на 2020 г. надхвърлят 43 млрд. долара (143 млрд. за цялата година) благодарение на ръст от над 33% на годишна база в приходите от облачни услуги за бизнес клиенти (16.7 млрд. долара приходи). Приходите от LinkedIn и от софтуерните продукти Microsoft Office също са с над 20% по-високи от предходната година. Ейми Худ, финансов директор, очаква приходите от личните компютри да намалеят със спирането на поддръжката на Windows 7, но и тук приходите се покачват с над 20% за същия период.

Инвестициите в сектора с видеоигрите на Microsoft също се изплащат добре, приходите надхвърлят 5 млрд. за пръв път в историята (за три месеца), ръст с над 50% в сравнение със същия период на 2020 г. Продажбите на xBox скачат с над 86% на годишна база благодарение на новата генерация конзоли на компанията. Приходите от търсачката Bing също са стабилни - около 2 млрд. долара.

Гигантът с над 1.3 млн. служители

На фона на растящата безработица през Amazon отваря 500 хил. нови работни места, което само по себе си говори за ръста на компанията през последната година. Според Брайън Олсавски, финансов директор, "над 1.3 млн души работят в момента за Amazon, като компанията има нужда от всеки един от тях в момента". Приходите на компанията надхвърлят 380 млрд. долара за 2020 г. Чистата печалба е около 22 млрд. долара.

Близо 2/3 от приходите на Amazon са от продажби в Северна Америка (236 млрд. долара), но и продажбите в цял свят (така компанията определя продажбите извън Северна Америка) за пръв път надхвърлят 100 мрлд. долара за 2020 г. (ръст с 40% в сравнение с 2019 г.) Приходите от облачни услуги за бизнес на Amazon Web Services също се покачват (с 38%) до над 45 млрд. долара.

Пандемията си има цена за Amazon - непредвидените разходи през 2020 г. са 11.5 млрд. долара - толкова са стрували всички мерки, които компанията е предприела да защити персонала си от COVID-19. Освен огромната работна ръка Amazon плаща много и за земя, тъй като притежава едва 4% от физическото пространство, което заемат офисите, складовете, магазините и сървърите на компанията.

Google е навсякъде

Приходите на Alphabet (компанията, която притежава Google) за 2020 г. набъбват до 182 млрд. долара (+13% в сравнение с 2019 г.), като приходите от реклами са 146 млрд. (+9%). Растежът в приходите от реклами от търсачката се забавя, за сметка на това приходите от реклама в YouTube се покачват с над 30% от 2019 до 19 млрд. долара, като може да достигне приходите на Netflix скоро (25 млрд. за 2020 г.) Приходите от облачни услуги също се покачват драстично (+46%) до над 13 млрд. долара.

Въпреки че Youtube и облачните услуги са основният двигател за растежа в приходите на Google, не трябва да се забравя, че компанията печели и от Android. Компанията обнови Play Market, като според Сундар Пичай, изпълнителен директор на Google, обновеното приложение "организира и опростява финансите и разходите в приложението, което вече се използва от над 150 млн. души в над 30 страни". Откъм хардуер компанията приключи през последното тримесечие покупката на FitBit, производител на смарт часовници, с което се очаква да развие екологична система на Google.

От услуги към продажби

Най-малката компания от петте и единствената, която е с пазарна капитализация под 1 трлн. долара (засега) обяви приходи от близо 86 млрд. долара за 2020 г. (+21% в сравнение с 2019 г.), от които 98% са от реклама. Facebook все още зависи основно от рекламите като основен източник на приходи, въпреки че приложенията на компанията се използват редовно от над 2.6 млрд. души. Компанията обаче има най-добър марж на печалбата - нетният й размер е по-голям от този при Amazon.

Трябва да се отбележи и ръстът от 72% на годишна база в приходите от други проекти до 1.8 млрд. долара. Според Марк Зукърбърг, изпълнителен директор, успехът се дължи на новата генерация от очила за виртуална реалност. Според Зукърбърг "Quest 2 е първият продукт за виртуална реалност, подходящ за масово разпространение, който се представя толкова добре".

Абревиатура за 8 трилиона

Петте технологични гиганта са с пазарна капитализация от около 8 трлн. долара и спокойно могат да бъдат отделен индекс (подобно на FAАNG, но Microsoft заменя Netflix). Средната възвращаемост на технологичните компании е доста над възвращаемостта на бенчмарка през 2020 г. (и не само). А и след като анализаторите в S&P инвестират основно в тези компании, може да се каже, че и върховете на индекса S&P 500 се дължат основно на ръста на технологичните гиганти.

Един от най-често срещаните съвети на професионалистите към малките инвеститори е да влагат парите си в индексни фондове, например в S&P 500. Идеята е, че трудно може да се победи пазарът, когато сами избираме къде да инвестираме, затова по-добре да оставим тази работа на професионалистите. Инвестиция в широкия индекс на САЩ S&P 500 се разпределя, както името го подсказва, сред 500 от най-големите публично търгувани компании в САЩ. Но той алокира инвестирания капитал различно спрямо неговите компоненти. Така например едва 5 компании, които представляват 1% от индекса, държат 20% от капитализацията му, а за останалите 99% (495 компании) се разпределя 80% от капитала.

Не е трудно да предположим кои са петте компании: Microsoft, Apple, Amazon, Google и Facebook, познати и като FAMAG или FAANG, ако се изключи Microsoft, а се добави Netflix. Това са компаниите на новата икономика, тук можем да включим и Tesla, чиито акциите изнесоха растежа на борсите в САЩ през миналата година. Оправдаха ли обаче техните финансови резултати доверието на инвеститорите. В края на януари и петте компании обявиха своите приходи и печалби за 2020 г. Истината е, че големите стават все по-големи. Това са и дружествата, които най-много спечелиха от пандемията и затварянето на икономиките.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK