Операция обратно изкупуване

Обратното изкупуване на акции е най-популярната стратегия за връщане на капитал към инвеститорите през последните години

Операция обратно изкупуване

Компаниите в САЩ възстановяват най-популярната стратегия за връщане на капитал към инвеститорите

3499 прочитания

Обратното изкупуване на акции е най-популярната стратегия за връщане на капитал към инвеститорите през последните години

© Shutterstock


Извън капиталовата печалба, която инвеститорите търсят при покупка на акции, има още няколко причини да правят това. Дивидентите, които разпределят компаниите от своите печалби и обратното изкупуване на акции - два начина, чрез които компаниите връщат капитал към своите акционери. Затова и последните се следят с повишено внимание заедно с прогнозите за дейността и постигнатите финансови резултати. През първото тримесечие американските компании са обявили програми за обратно изкупуване на акции за над 480 млрд. долара по данни на Goldman Sachs. Някои като Apple и Google обявиха нови още по-мащабни програми, докато други компании възобновяват стратегиите си за изкупуване, които поставиха на пауза в разгара на пандемията. Възстановяването на икономиките, започналото овладяване на пандемията от COVID-19 и ръстът на печалбите дават повече спокойствие и оптимизъм сред компаниитe, позволявайки им да започнат смели програми по изкупуване. А това е добра и здравословна новина за пазарите и инвеститорите.

Тласък даде и решението на Федералния резерв от края на миналата година да вдигне забраната банките да прилагат програми за обратно изкупуване, наложена преди това заради локдауна. Още същия ден JP Morgan обяви, че стартира програма за изкупуване на 30 млрд. ценни книжа. В началото на годината Bank of America и Goldman Sachs също възобновиха програмите си и прибраха акции от пазара на стойност от 2.9 и 1.9 млрд. долара респективно.

След добрите данни на американската икономика за първото тримесечие и огромния ръст в приходите на компаниите бизнесът се почувства по-сигурен. При отчета за първото тримесечие Bank of America обяви, че ще инвестира 25 млрд. долара в нова програма. Технологичните гиганти Apple и Google също заявиха, че ще отделят 90 млрд. и 50 млрд. долара съответно със същата цел.

Според Хауърд Силвърблат, главен индексен анализатор в S&P Dow Jones Indexes, компаниите стават по-уверени в своите прогнози, въпреки че несигурността остава. "Нещата се подобряват, а компаниите имат малко по-добър паричен поток", казва той пред Financial Times и допълва: "Преди имаше хиляди сценарии, а днес може би само сто, което прави мисленето малко по-лесно." Засега в Европа се забелязва по-бавен темп на възстановяване на програмите.

Стар номер по нови правила

Обратното изкупуване на собствените акции от компаниите не е нова стратегия. Практиката набира популярност през 80-те години на миналия век, но по това време голяма част от фирмите не изпълняват обещанията си и се отказват от програмите си, поради което през следващите десетилетия Комисията по ценните книжа (SEC), регулаторът на фондовите пазари в САЩ, на няколко пъти обнови правилата, по които трябва да се случва процесът.

Според комисията веднъж след като обяви обратно изкупуване на акциите си, компанията няма право да се отметне, като трябва да предоставя данни за размера, броя на акциите и цената, на която се изпълнява транзакцията, както и кога, къде и на какви услови се изпълнява сделката. Подобряването и оптимизирането на процесите редуцира процента на измамите и стратегията набира още по-голяма популярност през последното десетилетие. Все пак в това има логика, тъй като обявяването на програми за обратно изкупуване води до ръст в цената на акцията, а едно отмятане след това може да доведе до спад, което в известна степен е манипулация на пазара чрез подвеждаща информация.

Каква е целта

Два са основните начина, чрез които компаниите възвръщат капитал на инвеститорите си: чрез изплащането на дивиденти и обратно изкупуване. По принцип цените на акциите рефлектират очакванията на инвеститорите за бъдещите печалби на фирмата, което означава, че за да се повиши стойността на компанията, трябва да подобри бизнеса си. Ценните книжа на компаниите могат да се повишат и когато компанията закупи, инвестира или се слее с друг бизнес, но изглежда, че най-популярният метод за връщане на капитал на инвеститорите напоследък е чрез обратното изкупуване на акции.

Според проучване на S&P Global от 2014 г. насам американските компании инвестират повече в обратно изкупуване на акции, отколкото в изплащането на дивиденти (или закупуването на компании в интерес на истината). Данните от проучването показват, че делът на компаниите, които плащат дивиденти, е намалял до 43% през 2018 г. от 78% през 1980, докато делът на компаниите с обратно изкупуване на акции се е увеличил до 53% от 28% през същия период.

През 2019 г. американските компании са инвестирали около 730 млрд. долара в обратна покупка на акциите си, докато изплатените дивиденти са около 485 млрд., показват данните на S&P Global. Дори през пандемичната 2020 г. размерът на обратното изкупуване (520 млрд.) е по-голям от изплатените дивиденти (480 млрд.) в САЩ. Секторът с информационните технологии е лидер с над 200 млрд. за миналата година, 2020. След технологиите са финансовите и комуникационните услуги с 80 и 81 млрд. долара в обратно изкупени акции през миналата година. Освен това Goldman Sachs прогнозира, че изкупуванията през тази година ще нараснат общо с 35%. През първото тримесечие обемите се увеличават спрямо предходните, но все още са далеч от същия период на миналата година - 140 млрд. сега при 199 млрд. тогава по данни на Financial Times.

Има ли смисъл

Нарасналото използване на обратно изкупуване на акции се дължи главно на някои ключови негови предимства, сред които са данъчните облекчения и финансова гъвкавост. Компаниите могат временно да спрат програмите си по време на криза, както се случи миналата година. Освен това историята показва, че инвеститорите реагират по-негативно при спиране на дивидент в сравнение със стопиране на обратното изкупуване. Другата основна причина е данъчната ефективност, тъй като дивидентите се облагат с данъци за разлика от капитала, инвестиран в прибиране на ценни книжа. Освен това с изкупуване на собствените акции се намалява броят на съществуващите книжа, което увеличава печалбата на една акция (EPS).

Проучванията показват и реален ефект върху цената на ценните книжа както в краткосрочен план, така и в дългосрочен. Според доклад на американските професори Клифърд Стивънс и Майкъл Вайсбах за американския бизнес джърнъл фирмите, ангажирани с обратно изкупуване на акции, обикновено увеличават значително възвращаемостта си след обявяването на стратегията. Стивънс и Вайсбах отчитат положителна възвращаемост от съответно около 2.7% и 7.6% за три дни след оповестяването.

Друго проучване пък показва, че тенденцията се запазва дори в дългосрочен план. Дейвид Икенбъри, Йозеф Лаконишок и Тео Вермален анализират за The Journal of Finance и за Journal of Financial Economics, че компаниите регистрират среден ръст около 12.5% след стартирането на подобни програми. Според S&P Global дългосрочните инвестиции в компании с програми за обратно изкупуване генерират "по-добра възвращаемост в сравнение с референтните им индекси по сегментите, като става дума както за големи компании, така и за малки и средни бизнеси на пазара в САЩ". Сравнение на индекса с компании, които правят обратно изкупуване и S&P500, показва, че първият започва да изпреварва по доходност бенчмарка в момента, в който се увеличават намеренията за покупка на собствени акции.

Според S&P всички портфейли за обратно изкупуване генерират по-висока средна месечна възвращаемост техните референтни индекси, когато пазарите са в спад, отколкото когато пазарът расте. Това може да се дължи на факта, че обратното изкупуване на акции може и да бъде нож с две остриета, ако компанията, която изкупува обратно акциите си, го прави на завишена цена или чрез кредит.

Извън капиталовата печалба, която инвеститорите търсят при покупка на акции, има още няколко причини да правят това. Дивидентите, които разпределят компаниите от своите печалби и обратното изкупуване на акции - два начина, чрез които компаниите връщат капитал към своите акционери. Затова и последните се следят с повишено внимание заедно с прогнозите за дейността и постигнатите финансови резултати. През първото тримесечие американските компании са обявили програми за обратно изкупуване на акции за над 480 млрд. долара по данни на Goldman Sachs. Някои като Apple и Google обявиха нови още по-мащабни програми, докато други компании възобновяват стратегиите си за изкупуване, които поставиха на пауза в разгара на пандемията. Възстановяването на икономиките, започналото овладяване на пандемията от COVID-19 и ръстът на печалбите дават повече спокойствие и оптимизъм сред компаниитe, позволявайки им да започнат смели програми по изкупуване. А това е добра и здравословна новина за пазарите и инвеститорите.

Тласък даде и решението на Федералния резерв от края на миналата година да вдигне забраната банките да прилагат програми за обратно изкупуване, наложена преди това заради локдауна. Още същия ден JP Morgan обяви, че стартира програма за изкупуване на 30 млрд. ценни книжа. В началото на годината Bank of America и Goldman Sachs също възобновиха програмите си и прибраха акции от пазара на стойност от 2.9 и 1.9 млрд. долара респективно.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал