Как се създава NFT изкуство

Shutterstock

Как се създава NFT изкуство

Пазарът на дигиталните изкуства изживява бум, като само за тримесечие продажбите са за над 2 млрд. долара

3354 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Дигиталното изкуство е в бум. В центъра на вниманието са NFT (non-fungible tokens). За първите три месеца от 2021 г. продажбите на NFT токени достигат над 2 млрд. долара - над 20 пъти повече от обема от предходното тримесечие, според данни на NonFungible.com. Средно едно NFT се продава на 10 пъти по-висока цена в сравнение с декември според проучването им. Две от кориците на "Капитал", които затварят в себе си последните осем години от историята на България, също ще бъдат продадени на онлайн аукцион. Това ще бъде първият в България и един от първите пъти в света, когато медийно съдържание ще бъде продадено под формата на NFT.

Какво е NFT

NFT означава Non-Fungible Token. Сложен термин, който в директен превод означава непроменяема монета, но всъщност влиза в ролята на цифров сертификат за автентичност. Класическите произведения на изкуството, антики и други исторически предмети често се продават на търгове с документ, който удостоверява автентичността на продукта. Криптовариантът на документа за автентичност е NFT, което доказва оригиналността и собствеността на дадено произведение.

Какво може да бъде NFT

Почти всичко. Понастоящем всякакъв вид дигитално изкуство: музика, изобразително изкуство, рецепти и дори цели стартиращи фирми се обявяват за продажба в борсите за дигитално изкуство. Има много малко ограничения относно това какъв тип съдържание може да бъде "токенизирано" и превърнато в NFT. NY Times например продаде три корици и една колонка от вестника за няколко хиляди долара, същото направи и TIME Magazine. Единственото правило е да се избягва превръщането на съдържание с чужди авторски права в NFT.

Какво е нужно за направата на NFT

Процесът на превръщане на произведение в NFT е известен като "сечене" (minting, като реалните монети), което всъщност е създаването на нов маркер (токен) в блокчейн, който завинаги ще бъде свързан с въпросното съдържание (или произведение). При правенето на ново NFT артистът определя и комисионна (обикновено между 10 и 30%), която ще получава всеки път, когато работата бъде препродадена в бъдеще.

Създаването на NFT не е сложен процес, като вече не се различава по-нищо от качване на изображение или видео в сайт за споделяне. Въпреки това има няколко основни стъпки, които не могат да бъдат пренебрегнати.

Първата стъпка е създаването на криптопортфейл, тъй като в него се съхранява криптовалутата, която се използва за покупка, продажба и създаване на NFT. Портфейлът също така ви позволява безопасно да влизате и да създавате акаунти на пазарите на NFT. Съществуват стотици платформи, които предоставят безплатни портфейли за съхранение на криптовалута като Coinbase Wallet, Metamask, Rainbow и прочие.

Втората стъпка е поръчката на криптовалута. В случая най-популярната платформа за NFT е Ethereum и търгувания в нея етер. На повечето основни пазари за цифрово изкуство има такси, свързани с превръщането на вашето съдържание в NFT. Закупуването на малко Ethereum е нужно, за да покриете разходите за създаването на първото си NFT.

Следващата стъпка, след като портфейлът ви е настроен и сте закупили малко ETH, е изборът на пазар (сайт), където ще създадете и ще продадете NFT-то си. Има най-различни платформи, които предлагат направата и продажбата на NFT, но най-популярните към настоящ момент са Rarible, Zora, SuperRare, Nifty, Open Sea и други.

Последната стъпка е качването на въпросното произведение, което ще се превърне в NFT. Няма строго определени критерии за създаване на произведение на изкуството, което може да се използва като NFT. Ако даден файлов формат се поддържа от сайта или пазара, където ще се продава, това значи, че може да бъде превърнат в NFT.

Това отваря нов свят на възможности за съдържанието, от което можете да си осигурите приходи. Най-разпространените формати на изображения, текстове, видео и аудио се приемат от различните пазари. Например Zora и Rarible превръщат TXT, JPG, PNG, MP3 или GIF файлове в NFT. На места има ограничения спрямо размера на произведението, например лимита в Rarible е до 100 mb за файл. Освен лимита на размера и файловите формати на практика липсват други ограничения относно това какво може да бъде NFT.

Защо да инвестирам в дигитален арт

NFT изкуството е като всяко друго и вече спокойно може да се говори за него като за инвестиционен клас. Което означава, че стойността на дадено NFT може да расте или пада във времето. Първото може да гарантира печалба на този, който го е закупил, а според заложените правила при препродажбата му трябва да има и комисиона за автора. В момента рекордът за продажна цена държи произведението "Всеки ден: Първите 5000 дни" (Everydays: the First 5000 Days). То е създавано в продължение на 5000 дни от автора му - художникът и дизайнер Майк Уинкелман - по-известен като Бийпъл. Манията по него стига дотам, че аукционът се провежда от Christies, а цената достига 69 млн. долара.

Наскоро Илън Мъск, собственикът на Tesla, обяви, че е създал песен за NFT, която е NFT, и е получил оферта за над 1 млн. долара

Според данни от проучването на NonFungible.com средно на седмица се купуват и продават NFT за около 90 млн. долара, близо 80 пъти по-голям обем в сравнение с началото на януари тази година. В края на май, преди скорошния спад на пазара за криптовалути, седмичният обем на търгуваните токени достигна малко под 300 млн. долара за седмица.

Купувачите на NFT също са се увеличили драстично от началото на годината, за три дни от последната седмица на май купувачите са над 7 хил. в сравнение с 2 хил. в края на 2020 г., което също доказва нарастващото търсене за дигитално изкуство.

Друг обнадеждаващ знак е, че броят на купувачите продължава да е много по-голям от броя на продавачите на NFT-та. Но предлагащите също са се увеличили драстично - от 1.5 хил. продавачи в началото на годината (януари) до 6 хил. през май. Със спадането на стойността на криптовалутите през май спадна и активността на пазара на NFT-тата, въпреки това развитието на сектора от началото на годината до сега е повече от впечатляващо.

Дигиталното изкуство е в бум. В центъра на вниманието са NFT (non-fungible tokens). За първите три месеца от 2021 г. продажбите на NFT токени достигат над 2 млрд. долара - над 20 пъти повече от обема от предходното тримесечие, според данни на NonFungible.com. Средно едно NFT се продава на 10 пъти по-висока цена в сравнение с декември според проучването им. Две от кориците на "Капитал", които затварят в себе си последните осем години от историята на България, също ще бъдат продадени на онлайн аукцион. Това ще бъде първият в България и един от първите пъти в света, когато медийно съдържание ще бъде продадено под формата на NFT.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал