Какво е гиг икономика

Приходите от гиг икономиката са над 200 млрд., като очакванията са до 2023 г. те да надхвърли 455 млрд. долара.

Какво е гиг икономика

И как да спечелим от нея

4803 прочитания

Приходите от гиг икономиката са над 200 млрд., като очакванията са до 2023 г. те да надхвърли 455 млрд. долара.

© Капитал


Наемането на служители за извършването на определена задача не е нова концепция. Фрийлансингът, както е модерно да се нарича, е просто синоним за работа на свободна практика, каквито например са дори и майсторите. С развитието на дигиталния свят обаче се появиха и платформи, чиято основна цел е да свързва фрийлансърите с потенциални клиенти. Това икономистите наричат "гиг икономика" или "споделена икономика", в която работата се завърта около краткосрочни проекти за определени задачи или гигове.

Според доклада на Mastercard през 2018 г. приходите от гиг икономиката са над 200 млрд., като очакванията са до 2023 г. те да надхвърли 455 млрд. долара, но спoред повечето проучвания пандемията е ускорила развитието. Към настоящ момент според данни на Statista секторът е оценен на около 350 млрд. долара.

Сектори на гиг икономиката

Гиг икономиката може да бъде разделена на четири основни сектора. На първо място са транспортните услуги, които отговарят за над 50%, или около 200 млрд. долара, през 2021 г. В транспортния сектор попадат дигиталните платформи, които набират шофьори на свободна практика, които да осъществяват транспортните услуги, които на свой ред могат да бъдат от всякакво естество: споделено пътуване, доставка на храна или други продукти и прочие. Автоматично в този сектор попадат компании като Uber, Foodpanda и Takeaway, от които може да се осигуряват основни, но и странични доходи.

На второ място е секторът със споделяне на активи или имоти - дигиталните платформи, които управляват 2P2 услуги като краткосрочно отдаване под наем на вила (фрийлансърът е наемодателят). В сектора попадат компании като Airbnb или българската BumBam, която предлага coworking места на открито. Размерът на споделения сектор е по-малък от този на транспортния като част от гиг икономиката, но въпреки това е оценен над 100 млрд. долара, или около 1/3 от цялата индустрия.

Третият по големина е секторът за услуги за дома, или "домашно производство". Тук попадат дигиталните платформи, които предлагат домашно произведени продукти (хранителни продукти например), услуги от майстори, както и други "домашни услуги" като гледане на деца, обучение от дома или грижи за домашните любимци. Пример са сайтове за грижи като Care.com или за handmade продукти като Etsy. Секторът за фрийлансинг на домашни услуги (и продукти) се оценява на 30 млрд. долара в момента.

Най-малкият сектор на фрийланс икономиката към настоящия момент е сферата на професионалните услуги. Тук попадат дигиталните платформи, които свързват фрийлансъри директно с бизнеси за определени проекти от всякакъв сорт: UX дизайн, графичен дизайн, копирайтинг и т.н. Upwork, Fiverr и Freelance.com са само част от платформите, които попадат в сферата на професионалните услуги. Най-малкият сектор на гиг икономиката се оценява на около 13 млрд. долара.

Да стана или да наема фрийлансър

Въпреки огромната конкуренция между фрийлансърите проектите от всякакво естество са в изобилие. Освен че фрийлансингът е перфектен за допълнителен доход, проучванията показват, че фрийлансърите са по-удовлетворени от живота и работата като цяло в сравнение с работниците на трудов договор. Според проучване на нидерландски професори от 2020 г., публикувано от Small Business Economics, фрийлансърите работят по-малко часове, докато в същото време са по-доволни от здравето, заплащането, разпределението на свободното си време и живота си в сравнение с традиционно наетия персонал.

Фрийлансър се става лесно, нужна е само регистрация в някоя платформа като Fiverr, оформяне на профила, споделяне на порфтолио и директно може да се премине към търсене на проекти. Повечето проекти са оформени като задачи, например дадена фирма желае да бъде написан даден текст към продукт, който да качи на сайта си, като за целта задава ключови думи, желан обем и обявява бюджет, с който разполага. От там вече фрийлансърите започват да предлагат своята цена за извършването на желаната работа и след като прегледа всички оферти, работодателят избира най-подходящата за него оферта.

От гледна точка на бизнеса наемането на фрийлансъри за малки задачи също може да се окаже добра идея. Например нов бизнес има нужда от лого, но вместо да наема за постоянно графичен дизайнер, просто създава проект или състезание, в което се определят условията, на които да отговаря логото, като се обявява цената за свършената работа, след което фрийлансърите в рамките на определено време качват своите предложения в платформата. Работодателят избира кое се доближава най-близо до визията му и заплаща на фрийлансъра, който е създал въпросното лого.

Ситуация, от която всички печелят

В крайна сметка, освен че се очертава като един от най-бързо развиващите индустрии глобално, гиг икономиката предлага възможности за развитие както на индивидуално ниво, така и на корпоративно.

Естествено, ще останат проекти, за които формирането на фрийланс екип би било по-трудно, отколкото наемането на служители на постоянен трудов договор, но в общи линии все повече и повече операции ще се аутсорсват, тъй като чрез платформите за професионални услуги компаниите могат да достигнат до професионалисти на другия край на света, които могат да свършат същата работа, ако не и по-добра, за по-малко пари.

От друга страна за професионалистите без опции за развитие на местно ниво винаги ще присъства възможността за развитие онлайн, чрез което да продължат да практикуват това, което обичат и могат, стига да имат компютър и връзка с интернет.

Колко фрийлансъри има

Именно най-малкият сектор на гиг икономиката получи най-голяма инерция от пандемията, когато огромна част от работата трябваше да се премести от вкъщи. Според проучване на daVinci Payments заплащането за гиг услуги нараства с 33% през 2020 г., като работещите в сектора вече са около 93 млн. Освен това проучването показва, че 78% от участниците планират да извършват същата или повече фрийланс работа през 2021 г. Това е интересно, тъй като 63% от фрийлансърите имат работа на пълен работен ден, което показва, че правят това за допълнителен поток от доходи.

Според проучване на Оксфордския интернет институт от миналия месец (юли) към настоящ момент глобално има между 140 и 160 млн. фрийлансъри, но едва между 10 и 30% от тях са свършили работа и са получили заплащане, а с постоянен поток от приходи (от поне 1000 долара заработени) могат да се похвалят само между 3% и 9%. Причината за малкия процент от печеливши фрийлансъри е, че обикновено "най-скъпите" проекти отиват към най-добрите фрийлансъри професионалисти, които често се броят на пръсти.

Наемането на служители за извършването на определена задача не е нова концепция. Фрийлансингът, както е модерно да се нарича, е просто синоним за работа на свободна практика, каквито например са дори и майсторите. С развитието на дигиталния свят обаче се появиха и платформи, чиято основна цел е да свързва фрийлансърите с потенциални клиенти. Това икономистите наричат "гиг икономика" или "споделена икономика", в която работата се завърта около краткосрочни проекти за определени задачи или гигове.

Според доклада на Mastercard през 2018 г. приходите от гиг икономиката са над 200 млрд., като очакванията са до 2023 г. те да надхвърли 455 млрд. долара, но спoред повечето проучвания пандемията е ускорила развитието. Към настоящ момент според данни на Statista секторът е оценен на около 350 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал