Значението на корпоративната мисия

Инвеститорите могат да научат много за целите на една компания от нейния проспект за борсово листване

защо обявяването на мисия заслужава повече от повдигане на вежди,
защо обявяването на мисия заслужава повече от повдигане на вежди,    ©  shutterstock
защо обявяването на мисия заслужава повече от повдигане на вежди,
защо обявяването на мисия заслужава повече от повдигане на вежди,    ©  shutterstock

"Ние сме компания, ангажирана да въздейства максимално на света. Нашата мисия е да възвисим световното съзнание." Началото на проспекта за първичното публично предлагане на WeWork през 2019 г., изглежда, потвърждава най-лошото, което може да се случи с очертаване на мисията на една компания. Хората седят в една стая и сериозно обсъждат разликите между тяхната цел, тяхната визия и тяхната мисия. Сред белите дъски и има и бутилки комбуча. Получават се безсмислици.

Но дори глупостта има значение. За инвеститорите в млади компании мисията изпраща полезни сигнали. Тя формулира какво прави една фирма и дава насоки къде са нейните приоритети. Тази информация е от още по-голямо значение, когато учредителите упражняват огромно право на глас. В крайна сметка проспектът на WeWork помогна да се издигне съзнанието на инвеститорите, че компанията за недвижими имоти не е на правия път. А в резултат WeWork премахна както мисията си, така и шефа си.

За да разберете защо обявяването на мисия заслужава повече от повдигане на вежди, погледнете първо субектите, които нямат такива цели. От 58-те проспекта, подадени в американската комисия за ценни книжа и борси (SEC) през първите две седмици на този месец, повече от една трета бяха за компании за придобиване със специална цел. SPACS са вид фиктивна компания, чиято цел е да събере пари за неуточнена бъдеща сделка. Те са въплъщение на безцелието.

"Не сме идентифицирали никаква потенциална цел за бизнес комбинация, нито сме (или някой от наше име е инициирал) каквито и да било съществени дискусии, пряко или косвено с каквато и да било потенциална цел за бизнес комбинация", се казва в типичния проспект на един SPAC. Инвеститорите са предупредени: парите им могат да попаднат почти навсякъде.

Мисионерите споделят доста повече в сравнение. Те могат да ви кажат кои от контрагентите и акционерите са най-важни за една фирма. Шепа от не-spac-ове, които са подали документи този месец, казват, че целта им е възвращаемостта на акционерите (наречете го изявление на Милтън). Повечето определят целите си по отношение на нуждите на клиентите.

Lulu's Fashion Lounge казва, че тяхната визия е да бъде най-обичаната дамска марка за достъпна луксозна мода. AirSculpt Technologies, компания за уреди за козметични процедури, се стреми да постигне най-добри резултати за своите пациенти. Целите може да се променят с времето, но да се даде на хората това, което искат, независимо дали търсят дрехи или "бразилска процедура за повдигане на дупето", е достатъчна мисия за много предприемачи.

Декларацията за мисията може също да каже на инвеститорите нещо за това колко технологично сложна е една компания. Сред подателите на този месец прави впечатление GlobalFoundries, голяма фирма за полупроводници. Но за по-прости продукти и услуги не е достатъчно да се опише какво прави едно предприятие. "Ние се стремим да помогнем на клиентите в нашите общности да живеят добър живот, като вдъхновяват моменти, които създават трайни спомени", казва Solo Brands, чийто най-продаван продукт е огнище от неръждаема стомана.

По същия начин може да сте останали с впечатлението, че Krispy Kreme, която се завърна на публичните пазари по-рано през лятото, продава понички. Грешно. "Като достъпно удоволствие, на което (хората) се радват в различните култури, раси и нива на доходи, ние вярваме, че Krispy Kreme има потенциала да доставя радостни преживявания по целия свят." Това не е пудра захар на лицето ви, това е еуфория.

Декларацията за мисия също отразява чистотата на мисленето. От фирмите, които са подали заявления този месец, NerdWallet, фирма, която предоставя прегледи и сравнения на финансови продукти, заслужава повечето похвали. "Нашата мисия е да осигурим яснота за всички финансови решения в живота", пише в проспекта. Това е амбициозно, без да е абсурдно, информативно, без да е ограничаващо.

Други са по-недообмислени. В проспекта за Rivian, производител на електрически превозни средства, се казва, че тя иска "да задържи света приключенски завинаги". На бъдещите инвеститори се казва, че "частта от нас, която се стреми да изследва света, също е тайната да се уверим, че остава свят, който си заслужава да бъде проучен". И все пак краткосрочните приходи на компанията зависят от голяма поръчка от Amazon за нейния електрически ван за доставка. А онази част от нас, която планира никога повече да не напуска къщата, може да е тайната за процъфтяването на Rivian.

Що се отнася до WeWork, компанията се върна и поправи. Публичният ѝ дебют, чрез сливане със SPAC, наречен BowX, трябваше да бъде на 21 октомври. В изявление от BowX през септември WeWork казва, че е основана през 2010 г. с визия "да създава среда, в която хората и компаниите се събират и вършат най-добрата си работа". Този път без мисия.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Още от Капитал