"Смарт органик" излиза на борсата на 11 ноември. Какво да очакваме

Компанията търси до 3 млн. евро през BEAM и капитализация от 157 до близо 200 млн. лв.

Яни Драгов тръгва с амбициозната идея да направи "Смарт органик" една от най-големите борсови компании
Яни Драгов тръгва с амбициозната идея да направи "Смарт органик" една от най-големите борсови компании    ©  Цветелина Белутова
Яни Драгов тръгва с амбициозната идея да направи "Смарт органик" една от най-големите борсови компании
Яни Драгов тръгва с амбициозната идея да направи "Смарт органик" една от най-големите борсови компании    ©  Цветелина Белутова

Бившият брокер на ценни книжа Яни Драгов не се отказва. След финансовата криза и борсовия крах от 2008 г. година той напуска капиталовия пазар, навлизайки в съвсем друг сектор - производство и дистрибуция на биохрани. През 2009 г. основава "Смарт органик", в 2015 г. направи първи опит да я качи за търговия на борсата, но с неясни мотиви тогавашното ръководство на КФН не я допусна. Тогава Драгов и екипът му решават да я развиват чрез банково и друг вид финансиране, което в онзи момент започва да става доста по-атрактивно заради ниските лихви. Днес, шест години по-късно, "Смарт органик" вече е на прага на борсата - този път с одобрение от БФБ за листване на пазара за растеж BEAM.

Компанията, която е най-големият производител и дистрибутор на биопродукти и органични храни в България, ще направи своето първично публично предлагане на борсата на 11 ноември. "Смарт органик" продава от енергийни барчета до снаксове под различни брандове, като около 70% от производството на компанията се изнася в над 50 държави. Един от най-известните й брандове са барчетата Roobar, ексклузивен вносител е и на растителните меса на американската компания Beyond Meat.

Според индивидуалния отчет на дружеството за 2020 г. приходите са над 35 млн., като чистата печалба е около 4.9 млн. лева. Консолидираните данни са малко по-високи - приходи 36.86 млн. лв. с нетна печалба 5.02 млн. лв. Според актуализираната финансова прогноза, качена на сайта на посредника по емисията "Карол", се очаква приходите тази година да са 57.6 млн. лв. (9.7 млн. лв. печалба), а през 2022 г. 68 млн. лв., а нетната печалба да е почти 13 млн. лв.

На границата

Планираното публично предлагане ще се проведе на BEAM (Bulgarian Enterprise Accelerator Market), създадения преди няколко години пазар за растеж на малките и средните предприятия, като целта на "Смарт органик" е да набере допълнителни 3 млн. евро капитал, какъвто е и лимитът на BEAM. "Целта на първичното публично предлагане е да наберем ресурс за покупка на добре познат конкурентен бранд за барове и суперхрани в Германия, както и да започнем строеж на нова производствена база", споделя Яни Драгов. В момента компанията има производствни и складови бази в Княжево, като над тях има общо изградени и соларни паркове 480 kW мощност. Планира се догодина да бъде изградена база и в Божурище.

"Смарт органик" е и част от тенденцията през последната година-две на борсата и на отделния й пазар за растеж BEAM да излизат компании от нови и интересни икономически сектори - технологии ("Телелинк бизнес сървисис", "Биодит"), стартиращи иновативни бизнеси ("Илевън кепитал", "Син карс", "Импулс I") и други. Освен че върнаха част от интереса към борсата и финансирането през нея, тези компании привлякоха интерес и от страна на малки инвеститори.

По време на IPO-то "Смарт органик" ще предложи 310 хил. нови акции в ценови диапазон от 15.25 и 18.90 лв. за акция, което означава, че компанията се цели набраните средства да са между 4.7 млн. и 5.86 млн. лв. Това означава да достигне пазарна капитализация между 157 и почти 200 млн. лева. Подобна висока оценка би я поставила редом до компании като "Телелинк БС", който обаче има значително по-високи консолидирани приходи и печалба.

Процедурата ще започне с предимство за индивидуалните инвеститори, като между 9:30 и 10:10 ч. ще се приемат само поръчки за до 2000 акции на лице. При успех на емисията "Смарт органик" ще се превърне в първата компания от индустрията с биохрани на BEAM пазара.

Новите храни

Органичните биохрани и енергийни снаксове и напитки се превърнаха от нововъзникваща индустрия в сектор с постоянни темпове на растеж през последните години. "Индустрията, свързана с органичните храни и напитки, е бързо развиваща се към момента", коментира пред "Капитал" Красимира Паунина, изпълнителен директор на управляващото дружество "Селект асет мениджмънт". Според Паунина през последните години се наблюдава "сравнително непрекъснат ръст" не само в САЩ, но и в Европа. "Съгласно публични данни годишният темп на растеж на глобално ниво на индустрията достига средно 16.4% за периода 2014 - 2020 г., което определено привлича вниманието на инвеститорите", добавя Паунина.

Високата конкуренция глобално обаче се отразява в маржовете на компаниите от сектора. "Органичните храни са част от основните потребителски стоки. Сектор, който се характеризира с маржини на печалба под средните", коментира пред Капитал "Ивайло Томов", главен инвестиционен мениджър в "София интернешънъл секюритис". "Въпреки това инвеститорите го възприемат като защитен поради факта, че търсенето на тези продукти не е толкова чувствително към икономическия цикъл", добавя Томов, според когото не се очаква "един все още нишов сектор като органичните храни да привлече особен интерес (от инвеститорите) в момента".

Растеж по време на пандемията

Именно фактът обаче, че търсенето на биохрани и органични продукти се увеличи през пандемията, доказва устойчивостта на сравнително новия сектор. "Дори през изминалата пандемична 2020 г. по данни на OTA (Organic Trade Association) американският пазар на органични продукти бележи годишен ръст с 12.4%, преминавайки за първи път прага от 60 млрд. долара приходи от продажби", казва Красимира Паунина. Доказателство за това са и приходите на "Смарт органик", които бележат ръст над 16%, докато печалбата се покачва на индивидуално ниво с над 88% през 2020 г. и с почти 60% на консолидирано.

Красимира Паунина очаква индустрията да продължи да се развива положително в близко бъдеще предвид "увеличените интерес и загриженост за опазването на околната среда", както и "все по-мащабното осъзнаване на вредите за здравето от нездравословния начин на живот и прекомерната консумация на т.нар. junk food". Въпреки това Паунина отбелязва и част от трудностите пред пазара като "все още сравнително високите крайни цени за потребителите и сравнително по-краткия срок на годност на продукцията в сравнение с обикновените храни и напитки".

За кого е "Смарт органик"

Индивидуалните инвеститори ще са с предимство в началото на аукциона на 11 ноември. Според Ивайло Томов IPO-то е по-подходящо за малките инвеститори. "Очаквам по-висок интерес от индивидуалните инвеститори. Институционалните ще имат по-ограничен достъп предвид размера на компанията и ниската ликвидност на БФБ. Това е рисков фактор, към който индивидуалните инвеститори не са толкова чувствителни", споделя пред "Капитал" Томов. Ако бъдат записани всички 310 хил. акции, то свободно търгуваният обем ще е малко над 3%, което би ограничило и влизането на големи инвеститори.

"Дали инвестиция в даден сектор или индустрия е подходяща за конкретен потенциален инвеститор строго зависи от неговия индивидуален рисков профил, апетит за риск, препоръчителен хоризонт за инвестиране, портфейл и други индивидуални фактори", смята изпълнителният директор на "Селект асет мениджмънт" Красимира Паунина. "За непрофесионалните инвеститори е препоръчително предварително да потърсят съвет от професионалист, преди да вземат своето инвестиционно решение", добавя Паунина. И напомня: "Независимо дали даден сектор е в сравнително положителен тренд, е изключително важно да се направи предварителен фундаментален анализ на конкретната компания от него, в която се планира инвестиция, защото развитието на индивидуалното финансово състояние на даден емитент е от съществено значение за представянето на неговите ценни книжа на пазара."

Второ увеличение на капитала

Това ще е второто увеличение на компанията, като първото е станало през лятото на тази година. То стана с разпределение на печалби и резерви от 1.5 до 10 млн. лв. При излизането си на борсата "Смарт органик" ще набере нов капитал с емитирани допълнително 310 хил. акции. С други думи, Яни Драгов няма да продаде от своите акции по време на IPO-то, а компанията ще издаде нови книжа, капиталът от които ще постъпи в компанията.

На база долната част на ценовия диапазон дружеството може да достигне пазарна оценка поне 150 млн. лева (при цена от 15 лв. на акция). С консолидирана печалба 5.02 млн. лева за 2020 г. това прави печалба на акция (earnings per share - EPS) почти 49 ст. Това означава, че при емисия 15 лв. за акция цената на акциите спрямо печалбата (price to earnings P/E) се очертава да бъде над 30, почти два пъти повече от стойността на Sofix (където P/E е около 16), но близо до стойността на "Градус", която e в традиционния хранителен сектор и също се търгува на цени около 33 пъти по-високи от консолидираните печалби на компанията по данни на БФБ. Ако се вземе обаче очакваната печалба за тази година от 9.695 млн. лв. тя пада до около 16 P/E при минималната цена на IPO-то и до близо 20 при максималната.

Крайна оценка

Без значение от нивото на успеха на предлагането "Смарт органик" ще продължи да се разширява. "И двата проекта (закупуването на конкурентен бранд и изграждането на нова производствена база) ще са финансирани и с банков заем, за да постигнем по-добра възвращаемост на собствения капитал", споделя Драгов. При всички случаи обаче появата на нова компания на българската фондова борса винаги може да е повод за радост.

Текстът и мненията в него имат информативно-аналитичен характер и не представляват препоръка за вземане на инвестиционно решение.