Колко се печели от IPO в България и по света

Инвестирането в първично предлагане е най-добрата възможност за инвеститори, които толерират повече риск и искат да са първи

Rivian събра повече от всяка друга компания тази година в своето IPO, набирайки 11.9 млрд. долара по време на процеса
Rivian събра повече от всяка друга компания тази година в своето IPO, набирайки 11.9 млрд. долара по време на процеса
Rivian събра повече от всяка друга компания тази година в своето IPO, набирайки 11.9 млрд. долара по време на процеса
Rivian събра повече от всяка друга компания тази година в своето IPO, набирайки 11.9 млрд. долара по време на процеса

Покрай ръста на инфлацията, ниските лихви и рекордните стойности на индексите опциите пред инвеститорите не са много. Капиталовите потоци към частните и хедж фондовете продължават да се увеличават, но са с твърде висока летва за малките и индивидуалните инвеститори в САЩ. Повечето фондове имат минимални прагове за инвестиция от поне около 100 хил. долара. Доходността на облигациите е по-ниска от ръста на инфлацията. Повечето активи на пазара също изглеждат надценени. Биткойн се търгува близо до върховете въпреки спада от последните няколко дни. Технологичните акции също са на своите върхове. Суровините поскъпнаха значително от началото на годината. Една от последните опции, която е достъпна за всички инвеститори, малки или големи, остават инвестициите в първичното публично предлагане или IPO-то. Затова и не е изненада, че тази година ще се окаже рекордна по набран капитал и нови компании в САЩ и развития свят - над 1 трлн. долара. А раздвижване има дори и в България.

Как се набира капитал от пазара

В исторически план първоначалното публично предлагане (IPO) се отнася за първия път, когато дадена компания предлага своите акции на широката публика. Или с други думи, компаниите се превръщат в публични дружества чрез IPO. Преди дадена фирма да пусне от акциите си на пазара, трябва да отговаря на определени (от регулатора) условия. С помощта на посредник, който в повечето случаи е инвестиционна банка или брокер, компанията определя колко акции ще пусне на пазара и на каква цена.

Има няколко начина за една компания да се появи на борсата и да набере капитал. Първият е класическото IPO, при което се набира нов капитал - пари, които попадат в дружеството за неговото развитие и растеж. Вторият е чрез директно листване на книжата, което е малко по-различно от IPO-то, тъй като съкращава процеса значително. При директното листване компанията директно предлага акциите си на борсата, без да набира капитал - просто някой от старите акционери пласира свои книжа и той прибира парите. Третият начин за излизане на борса е използването на дружеството за придобиване със специално предназначение, или така наречените SPAC-ове, които набраха повече популярност в началото на годината.

Защо да се инвестира в първично предлагане

IPO дава възможност на инвеститорите да участват в растежа на компания, която до скоро е била частна, но на различен етап от нейното развитие - повечето компании, които излязоха на пазарите през тази година, са млади и иновативни, което донякъде обяснява и интереса към тях. По своето естество обаче IPO могат да бъдат рискови и спекулативни инвестиции. Има два начина, по които широката публика може да инвестира в нова публична компания.

Първо, ако сте клиент на посредника, участващ в IPO-то, може да участвате директно в публичното предлагане. В този случай ще можете да закупите акциите по цена на предлагане, определена преди процеса. Често се случва брокерите да разпределят по-голямата част от акциите в IPO на своите институционални клиенти като взаимни фондове, хедж фондове, пенсионни фондове, застрахователни компании и физически лица с висока нетна стойност.

За обикновения инвеститор възможността да купува директно в IPO по принцип е уникална, въпреки че брокери като Robinhood се опитват да се осигурят достъп и на по-малките играчи до процеса. Другият начин, който е по-често срещан при индивидуалните инвеститори, е закупуването на акциите, когато те бъдат препродадени на публичния пазар в дните след IPO. От България засега вариантите за участие в международно публично предлагане остават силно ограничени и с малък шанс за успех. Най-малкото заради големите изисквани обеми за участие. Затова и вариант е покупка на акции на вторичния пазар след дебюта на книжата, което също може да носи добра доходност.

Рекорден поток от нови компании

Според данни на Dealogic през третото тримесечие на 2021 г. 512 компании са набрали капитал за около 112 млрд. долара глобално, с което новите компании от началото на годината (за първите 9 месеца) на световните пазари надхвърлят 1800, а набраните средства са над 446 млрд. долара. Така привлеченият капитал от компаниите за първите девет месеца от годината вече е с 35% повече (115 млрд. долара), отколкото през цялата 2020 г.

Според данни на Pitchbook компаниите в САЩ, които са направили борсов дебют тази година, вече са с обща оценка от над 1 трлн. долара. Няколко са причините зад бума на IPO-та. От една страна, лихвите засега са ниски, но очакванията са да започнат да се повишават през следващите месеци. Това означава, че за компаниите набирането на средства от борсите се очертава като по-благоприятна стратегията от набирането на капитал от финансови институции.

Стойността на всички компании, които излизат на борсата в САЩ, е надхвърлила рекордния 1 трлн. долара тази година при 981 сделки, след като увеличеното IPO на Rivian добави близо 56 млрд. долара в стойност на излизане (затваряне на акциите при дебюта) според данните на PitchBook. Производителят на електрически камиони Rivian, чиито акции нараснаха с 29% при пазарния си дебют през миналата седмица, проведе второто по големина публично предлагане в САЩ по стойност на излизане, показват данните. Rivian събра повече от всяка друга компания тази година в своето IPO, набирайки 11.9 млрд. долара по време на процеса.

Обемът на днешните IPO-та, сливания на SPAC и директни листвания прави публичните дебюти на някои съвременни технологични гиганти да изглеждат миниатюрни. Amazon беше оценен на 333 млн. долара в своето IPO през 1997 г., а Tesla получи оценка 1.3 млрд., когато се появи на Nasdaq през 2010 г. според данните на PitchBook. Днес обаче това са компании с капитализации за над 1 трилион долара. Или онзи, който е влязъл при публичното им предлагане и държи акциите до днес, е реализирал солидна доходност. Вложени 1000 долара в Amazon при излизането му на борсата днес биха били около 55 000 долара без дивидентите.

Според анализаторите пазарът на IPO днес отразява високите оценки на акциите. Apple и Microsoft в момента струват близо 5 трлн. долара, а пазарната капитализация на Tesla - близо 1 трлн., като именно това се отрази в голяма степен на това как инвеститорите оценяват Rivian, която с производство от едва 1000 автомобила получи оценка от над 100 млрд. долара.

Въпреки че САЩ и Китай продължават да доминират, когато стане въпрос за обемите набрани средства според финансовите консултанти от EY, "ключов двигател на дейността е и възстановяването на IPO пазарите в Европа, Близкия изток, Индия и Африка". Компании с оценки за милиарди през тази година се появиха на борсите в Полша, Швеция, Южна Корея и други възникващи пазари. Дори у нас се усети раздвижване на борсите (виж карето).

В кое IPO да инвестирам

Инвестициите в първично публично предлагане или закупуването на акции на пазара непосредствено след IPO може да бъдат рисковано начинание. Според данни на Reuters голяма част от компаниите, които се появиха на борсата по-рано през годината, се търгуват под IPO цената си, като индексът на FTSE Renaissance IPO за региона на Европа, Близкия изток и Африка е с близо 10% надолу тази година. Имайки предвид волатилността на новите компании на пазара, как може да си осигурим по-голям шанс за успех?

Проучване на Джеймс Анг и Карол Бойер дава частично отговор на въпроса. Според американските професори от значение за представянето на дадена акция след IPO-то е индустрията или секторът на компанията. Според Анг и Бойер при инвестиции от една до десет години "IPO в нови и възникващи индустрии превъзхождат IPO в установените индустрии". Освен това данните от доклада показват, че IPO на компании в нов сектор се сливат с други конкуренти по-рядко от фирмите в традиционни индустрии.

Публичните предлагания на компании от нови сектори също така "обявяват фалит по-рядко и се делистват поради нарушаване на разпоредбите на SEC по-рядко, отколкото фирмите, провеждащи IPO в установени индустрии". С други думи, първите няколко фирми, които се появят в дадена индустрия, "вероятно ще бъдат с по-високо качество от последните фирми, които влизат в сектора", се казва в доклада.

Борсово пробуждане и в България

След борсовата летаргия преди години пазарът на публични предлагания се раздвижи и в България. Постепенно. След като през 2019 г. нямаше нито едно предлагане, на следващата година това направи "Илевен кепитъл", а с вторично предлагане го последва "Телелинк бизнес сървисис груп". Видимо раздвижване има през тази година.

Въпреки рекордните предлагания по цял свят обаче в България сумите набрани през годината от новите дружества на борсата са далеч от рекордите от преди финансовата криза. До сега през 2021 г. на БФБ се появиха "Импулс I", "Смарт органик", "Син карс", "Биодит" и "Инфинити капитал", които общо набраха малко над 15 млн. лв., което е по-малко например от 15.5 млн. лв., които "Агрия груп" набра през 2007 г. (10-о IPO по обем на набраните средства у нас). През 2018 г. над 40 млн. лв. набра и "Градус" - първото по-мащабно предлагане, като към него имаше и продажба на стари акции за още толкова.

В момента най-голяма е активността на платформата BEAM за малки и средни предприятия, която стартира през 2018 г. Листването е с облекчена процедура - не се изисква одобрение на проспект от Комисията за финансов надзор, а регистрация от борсата. Платформата обаче има лимит на набирането от средства - дълг или капитал до 3 млн. евро. Въпреки малките обеми появата на нови компании на борсата у нас е повод за радост. През тази седмица още една българска компания обяви намеренията си да набере капитал от борсата. Българската компания за карго дронове "Дронамикс", подобно на "Смарт органик", също ще опита да набере максималните 5.8 млн. лв. за Beam платформата. Компанията смята да пласира на борсата 5 млн. акции с номинал 1 лв.

Интересно е да се отбележи, че новите компании, не само през тази, но и от последните година-две, носят някои от най-високите доходности спрямо публичното им предлагане и за последната година (виж таблицата). А пък още при дебюта си в сряда "Смарт органик" поскъпна с 9%.