Десет компании, които ще изграждат метавселените от бъдещето

Вижте някои традиционни играчи, които са се заели със създаването на инфраструктурата на горещия сектор

Метавселената беше една от горещите теми през втората половина на 2021 г. Причина за това стана ребрандирането на най-голямата социална мрежа Facebook в Meta и начертаните планове за развитие на виртуални светове и преживявания. Като цяло тази тема не е нова. Метавселени се разработват от години - такива има и в момента. Интересът обаче буквално изригна, защото ключов дигитален играч постави метавселената в центъра на своята стратегия за години напред. И не остана сам. Миналата седмица стана ясно, че Microsoft придобива студиото за видеоигри Activision Blizzard за 68.7 млрд. долара, с което компанията придобива ключови виртуални светове като Call of Duty, World of Warcraft и Starcraft. Освен това Microsoft вече обяви, че потребителите й в приложението за онлайн срещи Teams могат да се превърнат в аватари.

Има и други фактори, които допринесоха за формирането на еуфория и дори истерия около метавселените. Дигиталните валути са във възход около блокчейн технологията и биткойн (въпреки спада им от последните дни), скоростта на интернет е по-висока от всякога, достъпността на връзката, устройствата и новите продукти също допринасят за лесното навлизане на нови тенденции и технологии. Достъпността заедно с увеличеното потребление на всякакви дигитални продукти и услуги, свързани с ограниченията за физическо общуване, физически преживявания в реалния свят, отварят широко вратата за новото интересно и през следващите години метавселената ще се превърне от екзотика в нещо нормално и общоприето.

Новото интересно

Нека все пак дадем дефиниция на метавселената. Според компанията за управление на активи Grayscale метавселената е съвкупност от взаимосвързани триизмерни виртуални светове, където хора общуват и формират устойчива дигитална икономика, която свързва физическия и дигиталния свят. При това без значение къде физически се намират тези хора. Започнала развитието си от игрите, метавселената постепенно влиза в модата, където популярни играчи като Nike и Adidas създават своите светове, но и в индустрията, науката и обучението. В сектора на луксозните стоки пък буквално всяка седмица нов играч обявява метаплановете си. А това са предпоставки за навлизане и във всекидневието на всеки от нас. Когато говорим за формиране на нова икономика (от Grayscale очакват това да е бизнес за поне 1 трлн. долара до 2025 г.), си заслужава да погледнем и към компаниите, които имат потенциала да се възползват от нея.

Макар да става дума за технологична революция, не бива да оставаме изненадани, че повечето големи имена са доста познати. В текста са посочени единствено акции на публични компании, като не са включени криптопроекти, придобиването на токени или NFT.

Кой да следим

Apple. На този етап от компанията нямат официално заявени планове за навлизане в метавселената. Apple обаче дава добра възможност за индиректна експозиция, защото през нея се достъпват продуктите на играчи като Roblox, Unity и Tencent, а това гарантира солидни отчисления от техните приходи. Инвестицията в Apple би дала консервативна експозиция към метавселена индустрията. В бъдеще Apple би могла да разработи и устройства за виртуална реалност, но засега няма такива заявки.

Meta. Компанията е първата, която обяви, че възлага бъдещето си на метавселената. Meta вече има платформа за виртуална реалност - Horizon Worlds, и от края на миналата година достъпът до нея е свободен. Създавайки екосистемата за изграждане на метавселени, Meta се поставя в изгодна позиция занапред, тъй като ще си завоюва солиден пазарен дял.

Microsoft. Компанията е сред пионерите в метавселените с придобитата от студио Mojang Minecraft, a придобиването на Activision Blizzard прави заявката повече от сериозна. В плановете на компанията е да заложи на метавселените, като ги пренесе в бизнес света - намерението е в близко бъдеще над 250 млн. от нейните клиенти с план Team да получат достъп до различни услуги с виртуална или добавена реалност за бизнес цели.

Intel. Компанията постепенно навлиза в гейминг сегмента, като се очаква в следващите месеци да бъде представено ново поколение графични процесори по проекта Arc Alchemist GPU. Целта на Intel е да се позиционира като основен играч при инфраструктура за създаване на метавселени - ще бъдат създадени програмни модели, библиотеки и инструменти, като с това се преследва ранно завземане на пазарен дял.

Nvidia. Сходни с амбициите на Intel имат и в Nvidia. Те вярват в това, че метавселената ще има нужда от мощен хардуер, и инвестират в гейминга и виртуалната реалност. Компанията изгражда облачни решения за гейминг, с които да бъдат задоволявани потребностите от множество едновременни връзки и натоварване.

Roblox. От много години Roblox вече е в метавселената. Компанията има платформа за игри, в които се изграждат виртуални светове. През ноември бяха отчетени 35% ръст на всекидневните активни потребители (до близо 50 млн. души). Значително увеличение се наблюдава и на часовете, които потребителите прекарват в платформата - фактор за това е и ситуацията около глобалната пандемия. Със сигурност пред Roblox има много предизвикателства, тъй като основните играчи са в детска възраст, а графичното качество не е особено високо. Компанията обаче има планове за добавяне на виртуална реалност и е добре позиционирана да поеме нови потребители.

Tencent Holdings. Китайската компания има солиден опит в изграждането на игри за социалните мрежи, изкуствен интелект, архитектура. Големият проблем обаче са регулаторите, които много лесно могат да сринат дори глобални гиганти (справка - случващото се с Alibaba в последната година). Ръководството на Tencent посочва метавселената като "неясна концепция", но с оглед позиционирането на компанията, средствата, с които разполага, възможностите за придобивания и достъпа до огромния азиатски пазар, със сигурност дружеството заслужава внимание.

Unity Software. Компанията предоставя несравним графичен продукт на фона на Roblox или Minecraft. Допълнителен тласък на качеството се очаква да даде и придобиването на поделението VFX от Weta Digital през ноември за 1.625 млрд. долара. Сделката дава достъп до облачно базирани работни процеси, както и вливането на близо нови инженери в компанията. Очаква се през 2022 година Unity да изгради нова линия от графични инструменти, които да залегнат в основата на създаването на метавселени. При това не само за игри, ами и в индустрии като кино, автомобилостроене, архитектура и търговия.

Matterport. Компанията притежава интересен бизнес модел, в основата на който са продукти, позволяващи създаването на "дигитални близнаци" на реално съществуващи обекти - къщи, кораби, бизнес сгради, заводи и т.н. Компанията е лидер в сегмента си, като към момента пазарната й капитализация е 4 млрд. долара, а създадените от нея дигитални модели са над 6 млн. - много повече, отколкото на всички останали основни конкуренти.

Roundhill Ball Metaverse ETF (META). Сравнително консервативна експозиция към метавселените може да даде борсово търгуваният фонд Roundhill Ball Metaverse. Той инвестира в най-големите компании, които са обявили намерения за инвестиции в метавселената. Съставен е от около 50 различни компании, което го прави достатъчно обхватен. Инвестицията в такъв ETF е подходяща за всеки, който чувства темата далечна и не може да отделя време за проучване на отделни компании.

*Материалът не представлява препоръка за инвестиционно решение или покупко-продажба на ценни книжа