Пандемичните звезди и уроците за всички инвеститори

Последните години ковид-19 роди нови звездни акции на корпоративния небосклон, но те бързо паднаха

Темата накратко
  • Пандемията роди нови звезди на корпоративния небосклон - щедри на обещания за "новата реалност"
  • Страхът да не се изпусне шанса ги изведе напред, но бързо последва приземяване
  • Историята повтори срива от 2001-ва и предстои да разберем кой ще се издигне от пепелта

Сезонът на отчетите в САЩ не донесе почти никакви добри новини за инвеститорите в технологичния сектор. Притеснителни се оказаха не толкова резултатите за последните три месеца на 2021 година, а прогнозите за предстоящите тримесечия. С изключение на шепата гиганти, които разполагат с много широка диверсификация на приходите - Microsoft, Alphabet и Amazon, почти всички останали компании разочароваха и акциите им поеха надолу. При това със скорост, която припомни на мнозина пръсването на дотком балона от 2001 г.

При няколко компании ситуацията е точно такава: от всеобщи любимци, радвали се на бурна еуфория, те се превърнаха в токсичен актив, регистрирал срив в цената си. Това е накратко историята на "пандемичните звезди" - компаниите, от които се очакваше да бъдат новите лидери в свят на изолация, ваксини и дистанционна работа.

Да върнем лентата назад - към края на 2019 и началото на 2020 г. От Китай идва новината за нов вирус, който се разпространява с висока скорост и нанася огромни щети - тежко боледуване и повишена смъртност. Първите случаи в Италия, парализирането на здравната система, шоковото спиране на пътуванията и внезапните локдауни.

Рязко към върха: обещанията за новото време

В този момент изгряха звездите на няколко компании - Zoom Video Communications е типичният пример - софтуер за видео разговори, който рязко беше възприет като норма за отдалечена корпоративна комуникация. Главоломен ръст на потребителите, изпреварен от още по-силен ръст в цената на акциите на компанията - над 750% между януари и октомври 2020! Затварянето вкъщи предизвика и очаквания за разрушаване и построяване наново на спортните услуги: на сцената излезе Peloton с домашни уреди, предлагащи и персонализирани тренировки. 500% ръст в цената на акциите, огромен ентусиазъм и в крайна сметка - срив.

Постепенно надеждите за изход от пандемията се насочиха към фармацевтичния сектор. Със скорост, невиждана досега, започнаха клинични изпитания на различни ваксини, а погледите се съсредоточиха върху шепа компании. Сред най-атрактивните бяха Moderna и Novavax. Изстрелване със съoтветно над 2000% и над 8000%, което на практика се равняваше на очакване, че двете компании могат да решат глобалния проблем. Уви, последваха сривове от по 70-75% в цената на акциите им.

Сред пандемичните звезди можем да прибавим TelaDoc, Quidel, DocuSign, Wix и още редица компании, които обещаваха дигитална трансформация и адаптация към променената среда - както работна, така и домашна.

В таблицата са показани 15 компании, които можем да причислим към пандемичните звезди - с рязко поскъпване през 2020 г. и последвало изтрезняване, изтрило 50 или повече процента от пазарната им капитализация.

И още по-рязко надолу

Обещанията на разглежданите компании да са носителите на промяната бяха щедри. В действителност всяка от тях има свой страхотен продукт и бизнес предложение. Именно това прави и последвалите провали още по-горчиви. Защо се случи така?Основният двигател на колосалните ръстове от 2020 г. са свързани с модата и истерията: в свят на разрушени канали за доставка, изолация и карантини не бяха много компаниите, които да са носител на промяната. Затова и малкото добри предложения приковаха цялото внимание.

Рязко се видя ефектът FOMO: страхът да не се изпусне възможността, като той обхвана и голяма част от новите и неопитни инвеститори, научаващи всичко от форумите на Reddit и въоръжени с платформата на Robinhood за лесен и почти безплатен достъп до борсите.

В дните от първата половина на 2020 г. корпоративни новини за брой нови клиенти или поръчки биваха жадно поглъщани от инвеститорите и превръщани в скокове от по 20-50% дневни ръстове в цената на разглежданите компании. В първите тримесечни отчети фокусът падна върху прогнозите за нови поръчки и нови клиенти, а това предизвикваше нова вълна на еуфория. Така истерията се засилваше и самоподхранваше, а върху компаниите се стовари тежката отговорност да отговорят на очакванията със солидни резултати.

Бизнес модели под въпрос

Постепенно след еуфорията пазарите се настроиха на вълна резултати, и по-специално към оправдаване на очакванията. Именно това се оказа трудната част, защото в много от случаите стана ясно, че бизнес моделът съвсем не е така устойчив, а локдауните започнаха да се разхлабват. В случая на Zoom например, които на база очакванията от октомври 2020 г. едва ли не трябваше да поемат цялата корпоративна комуникация на развития свят, за да оправдаят капитализацията си, действителността се оказа доста неприятна: Microsoft и Alphabet подобриха значително услугите и продуктите си и интересът към Zoom просто изчезна. Големите знаеха как и бързо изядоха малките.

При Peloton развитието беше сходно: изведнъж стана ясно, че карането на колело вкъщи всъщност не може да замести спортуването на открито и в спортните зали и ръстът се изпари. Така се случи и с фармацевтичните звезди - надпреварата за ваксини и изследвания изведе напред няколко компании и очакванията се разпределиха много по-равномерно. Стана ясно, че Moderna и Novavax няма да са тези, които ще ваксинират цялото човечество, и сривът не закъсня.

Какво да очакваме

Случилото се наистина напомня много това, което видяхме в началото на XXI век при пръскането на дотком балона. Тогава всички пострадаха и много от считаните за перспективни компании отдавна са история. От пепелта тогава се възродиха днешните гиганти: и Alphabet, и Amazon, и Microsoft бяха пометени тогава, но днес са на върха на корпоративния свят.

Същото може да се случи и на някоя от пандемичните звезди. Стига да успее да намери как да постигне:

  • диверсифициране на паричните потоци
  • да избегне придобиване от друга компания
  • да разработи продукт, който трудно да получи аналог.

А за инвеститорите поуките остават същите, както досега: да не се поддават на модата, да поставят под съмнение обещанията на компаниите и най-важното - да преглътнат егото и алчността, за да успеят да затворят позициите си с печалба.