Технологичните стартъпи ще набират все по-трудно капитал

Спадът на фондовите пазари и цените на акциите правят инвеститорите по-предпазливи. Кои са най-застрашени

Лошото представяне на публичните пазари накара мнозина да се замислят за частните технологични стартъпи.
Лошото представяне на публичните пазари накара мнозина да се замислят за частните технологични стартъпи.
Лошото представяне на публичните пазари накара мнозина да се замислят за частните технологични стартъпи.    ©  Shutterstock
Лошото представяне на публичните пазари накара мнозина да се замислят за частните технологични стартъпи.    ©  Shutterstock

След зашеметяващ ръст по време на пандемията, която постави на първо място всичко цифрово, технологичните акции изпаднаха в тежък период. Индексът NASDAQ е надолу с над 15% от пика си през ноември, дърпан от ново избухване на ковид в Китай и войната между Русия и Украйна, които развалят веригите за доставки, и инфлацията, която подкопава стойността на бъдещите парични потоци, правейки рисковите акции с растеж по-малко привлекателни за инвеститорите. На 20 април пазарната стойност на Netflix се срина с една трета, или 54 млрд. долара, след като титанът за видеострийминг отчете първата тримесечна нетна загуба на абонати от повече от десетилетие.

Кръвопролитието на публичните пазари накара мнозина да се замислят за частните технологични стартъпи. Подобно на листнатите им конкуренти, те се наслаждаваха на ръст, подхранван от COVID-19. Благодарение отчасти на новите инвеститори като хедж фондове и корпорации, които влагат повече пари в сектора, миналата година беше ударна за сделките с рисков капитал (VC). Според CB Insights, изследователска фирма, глобалните технологични стартиращи компании са събрали 628 млрд. долара през 2021 г., над двойно повече от предходната година. За същия период броят на сделките скочи с една трета до над 34 000. Общо 528 частни фирми станаха "еднорози", оценени на стойност 1 млрд. долара или повече. Тези високи оценки сега също ли ще паднат?

Краткият отговор: почти сигурно. Сключването на сделки вече се забави. Броят на сключените сделки между януари и март е намалял с 5% в сравнение с предходното тримесечие. Инвестираната сума се понижи с 19%, което е най-големият тримесечен спад от 2012 г. Някои от факторите зад забавянето са тези, които тревожат публичните пазари, затрудненията във веригата на доставки и инфлацията са сред тях. Друга причина са самите публични пазари.

Индексът на акциите, които се появяват чрез първично публично предлагане (IPO) през последните две години, съставен от Renaissance Capital, хедж фонд, е намалял с около една трета през последните 12 месеца. Това обезкуражава много стартиращи компании да станат публични. През последните три месеца на 2021 г. са листнати 296 фирми. През първите три месеца на 2022 г. го направиха само 164 - предимно в Азия. Притеснени, че няма да могат да осигурят печалби от своите залози скоро, рисковите капиталисти затегнаха инвестициите си.

Оценките на частните компании вече са засегнати. Миналия месец Instacart, фирма за доставка на хранителни стоки, предприе необичайната стъпка да обяви собствената си девалвация - от 39 млрд. долара през март миналата година на 24 млрд. долара, дори без съпътстващ "кръг надолу" на набиране на средства на по-ниска цена. Оценките падат и на вторичните пазари. Фил Хаслет, съосновател на EquityZen, който помага на технологичните служители да продават своите опции за акции преди IPO, казва, че цените на някои от тези акции са паднали с 30-40% от втората половина на миналата година.

Спадащите оценки от своя страна затрудняват набирането на капитал. Нови проекти може да бъдат сложени на пауза, а създаването на нови работни места да спре. Някои компании биха могли да излязат напълно от бизнеса. На 5 април Fast, производител на софтуер за плащане за онлайн търговци, обяви, че затваря поради проблеми с набирането на средства. Много инвеститори прогнозират, че повече стартиращи компании ще фалират или ще видят спад в оценките им през следващите месеци.

За да види кои стартиращи компании са най-застрашени, The Economist разгледа годишния растеж на приходите и съотношенията оценка към продажбите за над 500 еднорози по света, за които PitchBook, фирма за данни, разполага с информация. За цялата партида средният ръст на приходите беше 63%, а съотношението стойност към приходите беше 22. Три сектора изглеждаха особено уязвими.

Едната група са хардуерните компании като JUUL, фирма за електронни цигари, и Royole, китайски производител на интелигентни устройства. Тази група има среден ръст на приходите 32% и оценки 25 пъти над годишните продажби. Друга категория са финтех фирмите, включително британските Checkout.com и America's Plaid. Средната оценка на такива дружества е около 33 пъти над продажбите им, най-високата сред 11-те сектора, които изследва Economist, но средният ръст на продажбите им е около 70% годишно. Фирмите за бизнес софтуер като Miro и Talkdesk също изглеждат нестабилни. Тези фирми имат средна оценка 28 пъти повече от продажбите и ръст на приходите 33%.

Някои стартиращи фирми ще бъдат изолирани от шока. Софтуерните фирми например са склонни да се похвалят с нарастване на големи брутни печалби, често около 70% за по-малките компании. Това може да осигури буфер срещу спад. Благодарение на миналогодишното голямо набиране на средства много стартиращи компании от всякакъв вид имат здрави баланси и може да не се налага да набират капитал в продължение на няколко години. "Имам толкова много пари, че не знам какво да правя с тях", каза шефът на една от тях пред The Economist по-рано тази година след кръг за няколко милиарда долара.

Магическо мислене

А компаниите суперзвезди като Stripe, еднорог за разплащания, оценен миналата година на 95 млрд. долара, са толкова обожавани от рисковите капиталисти, че вероятно ще могат да съберат пари дори в тежка среда. Всъщност компаниите за рискови капитали настояват, че падащите оценки в индустрията не оказват влияние върху тяхната възвращаемост точно защото те в крайна сметка идват от малко на брой големи удари, а не от голям брой малки.

Може би. Някои инвеститори все пак преосмислят своите стратегии. По-младите фирми, които са по-далеч от листване и затова е по-малко вероятно да бъдат засегнати от турбуленцията на публичните пазари, са за промяна на стратегиите. През последното тримесечие размерът на сделките продължи да расте за най-младите компании, докато средната сделка за фирми в по-късен етап се сви от 50 млн. долара миналата година на 40 млн. долара. Стартъпите също се адаптират. Г-н Хаслет казва, че се увеличава броят на финансовите директори, които търсят помощ за организиране на продажба на акции на служителите на вторичните пазари. Тези дялове може да донесат по-малко печалба, отколкото ако собствениците им почакат работодателят им да стане публичен. Но това може да е дълго чакане.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bobsyn avatar :-|
    Batezuzi

    Така става, когато цената пазарната капитализация надвишава 50 ако не и 100 пъти годишната печалба след данъци. Просто твърде много хора гледат как биха изкарали бързо пари понеже е лесно да се купи и продадат акции, но ако гледаме на акциите като на това да вложиш спестявания, които ще се върнат след 50 години нещата са различни нали? Защото капитализация спрямо печалба 50 би следвало да означава точно това.

    Нередност?
Нов коментар