България state of mind
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

България state of mind

Гауденц Б. Руф

България state of mind

Колекционерът и бивш посланик на Швейцария Гауденц Б. Руф за състоянието на изкуството и обществените промени у нас

Светослав Тодоров
3500 прочитания

Гауденц Б. Руф

© Надежда Чипева


Дори когато говори на английски, бившият посланик на Швейцария в България и колекционер на съвременно изкуство Гауденц Б. Руф казва немското ja вместо yes. По симпатичен начин това илюстрира глобалното му мислене и вниманието, което отдава на корените.

Той е в София за откриването на две изложби, посветени на дългогодишната му дейност за България. В "Кредо Бонум" е подредена Thank You Mr. Ruff, която показва творби на български съвременни художници, които колекционира от средата на 90-те години досега, а галерия "Структура" представя последната конкурсна изложба, която Руф организира. Скоро той навършва 80 години и въпреки че има енергията на десетилетия по-млад човек, казва, че би искал да се оттегли от активна дейност, преди енергията да го напусне. "А и вече живеем в друг свят – аз съм далеч от социалните мрежи и новите начини на комуникация. Може би е време друг да поеме щафетата."

Празнината ще бъде запълнена трудно - Гауденц Руф е един от малкото отдадени колекционери на съвременно изкуство у нас, а между 2007 и 2011 г. се присъжда годишна награда на негово име.

В младостта си той живее и работи във Великобритания, Италия и Индия, а преди да стане посланик на Швейцария у нас, дипломатическата му кариера го изпраща в Рига. Казва, че опитът на север му е помогнал да се ориентира в постсоциалистическата реалност на Балканите. Руф е посланик на Швейцария у нас от 1995 до 2000 г.

"При балтийските страни имаше вълнение, едно голямо общо желание за присъединяване към Запада и мейнстрийма на Европа, така че, когато пристигнах в България, имах чувството, че съм се върнал 20 години назад. Забелязах голям контраст, а БСП бяха спечелили последните парламентарни избори", спомня си Гауденц Руф.

Автор: Надежда Чипева

"Като че ли българското общество нямаше утвърдени представи какво е добро и какво е лошо. Беше важно просто да вземеш парите, нямаше морал. Старите правила се оттеглиха, но никой не беше установил новите. Това важи и за чужденците, които решиха да правят тънки сметки в България. Тези проблеми личаха и на визуално ниво - рекламите стояха като визуален хаос, без да са съобразени с градската среда. В отношението си към Източна Европа Западна Европа подцени всички тези трудности."

Работа на Стела Василева, част от изложбата Finale в "Структура"
Автор: Надежда Чипева

Още при първите си срещи със съвременното изкуство в България той установява това, което други чужденци са отличавали като силно индивидуален проблем на страната – разделението между институциите и арт сцената. Прави му впечатление как абстракцията и геометричното изкуство са почти напълно отсъстващи при нас. След 2000 г. той става посланик в Белград. Където и да е отива, винаги работи отблизо с местните артисти и разширява колекцията си.

По негови наблюдения през 90-те подобна е била ситуацията и в Румъния, към днешен момент страна с изключително търсено съвременно изкуство. "Все още липсва по-голямо международно признание за българските художници, усеща се и липсата на повече колекционери", казва Руф, който е помогнал за отпечатването на каталога към българското участие на тазгодишното биенале във Венеция. "От друга страна, в момента творците пътуват свободно, вече няма визи, полетите са много по-достъпни, всеки има приятели в различни страни, лесно е да се следи какво се случва по света. По тази точка България е част от световната сцена и има все по-малко причини да изостава. Сега има една нормалност, която липсваше през 90-те години", казва Гауденц Руф, който често е във Виена и наблюдава общността от български артисти в града. Опитът му показва, че където и да се намират, в почти всички случаи художниците, които творят и живеят извън страната, искат по един или друг начин да участват в случващото се в нея.

От изложбата Thank You, Mr. Ruf! в "Кредо Бонум"
Автор: Светослав Тодоров

Дали по-бързата комуникация между артистите днес дава по-малко отличителни творби от гледната точка на един колекционер? "Да, възможно е да има такова явление, по-интензивната обмяна на информация и изображения води и до имитативност", отговаря с известно колебание и посочва айфона на масата като опасен предмет.

"Това изисква от колекционeра внимание към детайла и много дисциплина - да открие ценното насред хиляда подобни." Това, което го привлича към българските художници е тяхната мултидисциплинарност – обикновено работят в различни посоки, не пречи един артист в една изложба да рисува, а в друга да създава фотография. "Има и едно специфично иронизиране на близкото минало, което трудно се наблюдава другаде."

В която и страна да отиде г-н Руф, политическата ситуация винаги е сложна. Дали вярва в клишето, че трудното време ражда интересно изкуство? "Със сигурност конфликтите провокират художниците по различен начин." Въпреки оттеглянето си от активното подпомагане на български артисти той загатва, че винаги ще намира начин да е полезен. "Това не е краят на отношенията ми с България."

Изложбата Thank You, Mr. Ruff! продължава в "Кредо Бонум" до 24 ноември и показва работата на 65 художника. Другата експозиция, Finale, е съставена от автори, преминали през жури и е в галерия "Структура" до 11 ноември. Повече за дейността на Руф през годините на ruf-award.org

Дори когато говори на английски, бившият посланик на Швейцария в България и колекционер на съвременно изкуство Гауденц Б. Руф казва немското ja вместо yes. По симпатичен начин това илюстрира глобалното му мислене и вниманието, което отдава на корените.

Той е в София за откриването на две изложби, посветени на дългогодишната му дейност за България. В "Кредо Бонум" е подредена Thank You Mr. Ruff, която показва творби на български съвременни художници, които колекционира от средата на 90-те години досега, а галерия "Структура" представя последната конкурсна изложба, която Руф организира. Скоро той навършва 80 години и въпреки че има енергията на десетилетия по-млад човек, казва, че би искал да се оттегли от активна дейност, преди енергията да го напусне. "А и вече живеем в друг свят – аз съм далеч от социалните мрежи и новите начини на комуникация. Може би е време друг да поеме щафетата."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK