С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
3 23 окт 2019, 9:00, 3299 прочитания

Димитър Динев, писател: Литературата е най-консервативното изкуство

Авторът на "Ангелски езици" за неостаряващия си роман и може ли да си напълно интегриран в друга култура

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Димитър Динев е една от добре пазените тайни за българските читатели: романът му от 2003 г. "Ангелски езици" предизвика огромен интерес в немскоезичния свят, но въпреки признанието и близките до съвременната балканска история теми тя не пуска корени в България. През 2006 г. "Ангелски езици" се появява в превод от Гергана Фъркова, а след огромна пауза тя отново се завръща в книжарниците благодарение на "Сиела".

Димитър Динев е роден в Пловдив през 1968 г., а детството си прекарва в Пазарджик. През 1990 г. заминава за Виена. Личният си опит и наблюдения той влага в поредица от персонажи, които изпълват тези над 500 страници - "Ангелски езици" разказва за културните сблъсъци, съществуването на ръба на закона, сравненията и носталгията, които този опит поражда, травмите от детството, които носим със себе си, независимо от смяната на адреса, репресиите по време на социалистическия режим и хаотичните посоки на развитие след 1989 г. Трийсет години след 10 ноември терзанията на героите звучат все още актуално.


Подобно на Илия Троянов, друг писател от български произход, който пише на немски, Динев носи отличителен и автентичен глас, който се превръща в мост между Запада и Изтока. Отличителното е, че Динев пише по тези теми с (черно) чувство за хумор и без да се опитва да предизвика съжаление. Той подхожда с хуманизъм и към тези персонажи, които са взели противоречиви решения в живота си. Die Zeit описва книгата като перфектна за дългите зимни нощи, така че може да се каже, че тя се завръща в правилния момент.

Засега Динев не е издал друг роман, но това не го прави литературен one hit wonder: автор е на осем пиеси, спорадично излизат и нови разкази от него – със "Спас спи" той влиза в сборника Vienna Tales, който събира писани през вековете разкази, посветени на града, включително от автори като Йозеф Рот и Александер Клуге. Динев е също така съсценарист на филма Spanien (2012), който има премиера на Берлинале. Динамичният му начин на писане веднага привлече интереса на киноиндустрията – от години се градят планове за екранизиране на "Ангелски езици", като в момента се мисли в посока сериал.

Успяваме да хванем Динев, докато пътува към Одеса, за да представи украинското издание на романа, а отговорите си той изпраща написани на ръка.



Променя ли се собственото ви отношение към романа през годините?

Написал съм до момента един роман, затова често ми се случва да го преосмислям. Отношението ми към него едновременно се променя и не се променя. Много добре съзнавам, че не бих го написал днес по същия начин, но съм безкрайно благодарен на тази книга, защото много й дължа.

Какво например?

Романът привлече погледа на драматурзите от много театри. Не се налагаше аз да ги търся, те дойдоха сами. Но прозата и драматургията имат съвсем различна роля в немскоезичния свят. Има много автори, чиито романи са поставени на сцена, но драматургичният превод да не е правен от тях. Писателите, които имат едновременно пиеси, поставяни на големите сцени, и успешни романи, са много малко. Един успешен роман може да привлече публика, която иначе не се интересува от театър, но в крайна сметка качеството на пиесата е от решаваща гледна точка за бъдещето на автора.

А от какво се интересува в момента немскоезичната публика?

С това много не се занимавам. Читателите търсят истории, на които да повярват, фигури и характери, с които да се идентифицират. Всичко останало е вторично. Така е било винаги, така и ще бъде, защото литературата е може би най-консервативното изкуство. Проблемът е, че читателите, които са предимно читателки, намаляват и остаряват.

В книгата описвате Виена по много начини: "Виена е гладна", "Виена е град, в чиито тоалетни бая се хърка и бая се сънува". Как бихте я описали през 2019 г.?

Зависи от перспективата, но същите неща, които описвам, не са се променили и до днес. Затова романът още функционира, не губи актуалност. Особено от днешна гледна точка, когато Виена е градът в Австрия, където националистите и други крайнодесни партии получават най-малко гласове и подкрепа.
Димитър Динев изпрати отговорите си на ръка, преди и след представяне на романа в Украйна


Чувствате ли се рамкиран от понятия като "имигрантски роман" или "имигрантска литература"?

Тези определения постепенно изчезват и така и трябва да бъде, защото те нанесоха много щети. Подобно понятие не съществува в изобразителното изкуство или музиката примерно. Ако го вземем насериозно, би трябвало да причислим цялата американска литература към него. Понятието е заимствано от политическия дискурс, натоварено е с отрицателни емоции и в същността си е абсолютно расистко. То свидетелства за един много опасен процес, който онагледява голямата лъжа за интеграцията. Чужденецът се интегрира, както всички искат от него, той даже стига в този процес дотам, че започва да създава литература на новия за него език, литература, която влиза в учебната програма. Това е една връхна точка на интеграция, но какво става в този момент? Изведнъж се появява едно понятие, което отново го квалифицира като имигрант. Това е като предателство, което най-малко си очаквал.

От много време се знае, че работите по нов роман. На какъв етап е той?

Да, от години работя по нов роман, чийто обем от време на време така ме смазва и плаши, че се крия я зад някой разказ, я зад пиеса или сценарий. В последно време работя усилено по него и се надявам този път да го докарам докрай.


Димитър Динев ще представи новото издание на "Ангелски езици" на 30 октомври в DaDa Cultural Bar, София. Той ще говори за работата си в дискусия с Мирела Иванова, Захари Карабашлиев и Владимир Зарев.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Да бъдеш Дубравка Угрешич Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

8 ное 2019, 1763 прочитания

20 въпроса: Христо Христозов 20 въпроса: Христо Христозов

"Практиката показва, че бързите решения имат висока цена и рядко са устойчиви"

8 ное 2019, 3222 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
Ах, тази неокласика

Пианистката Мария Каракушева за нуждата да си композитор на собствената си съдба

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Мениджърът, който удвои гиганта VMware

Пат Гелсингър, изпълнителен директор на американската технологична компания, пред "Капитал"

Да копаеш дъното за Доган

Държавата изненадващо отпусна 220 млн. лв. за драгиране на плавателния канал в пристанище Варна. Съмненията са, че пристанището на Ахмед Доган ще е основният печеливш, а държавните терминали ще трябва да го догонват

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10