Колекционерът бунтар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Колекционерът бунтар

Колекционерът бунтар

Кристиан Каспар Шварм за стереотипите и промените в съвременното изкуство

Светослав Тодоров
2619 прочитания

© Jana Gerberding


Ако думите "частна колекция произведения на изкуството" напоследък извикват у вас неприятни асоциации, опитът на германският колекционер Кристиан Каспар Шварм показва една съвсем различна, дори романтична реалност.

Той e роден през 1972 г. в Улм, живее в Берлин и е основател на платформата Independent Collectors. Тя съществува от 2008 г. с цел да изгради общност от млади и независими от лобита и асоциации колекционери, които да обменят опит, да показват публично изкуството, което имат, и да говорят за значението му. В момента в мрежата са включени 7000 колекционери от 100 страни.

Колекционирането за Кристиан започва в средата на миналото десетилетие след години на активен интерес към съвременното изкуство. За това има и исторически предпоставки - в родния му град се намира едно от училищата по дизайн, създадено от архитектите зад Bauhaus течението.

"До голяма степен започнах да колекционирам, за да науча повече и да разширя хоризонта си", казва Шварм, който е бил подтикнат да направи стъпката от легендарния германски фотограф Вилхелм Шурман. Встрани от изкуството, Шварм е дългогодишен стратегически консултант и преподавател в държавната академия за популярна музика и култура Popakademie в Манхайм. През 2017 г. част от колекцията му е показана в музея Weserburg в Бремен, а през 2019 г. е награден от фестивала Art Cologne за приноса си.

Част от колекцията на Кристиан Шварм, Weserburg Museum, Бремен. Slavs and Tatars - Friendship of Nations: Polish Shi' ite Showbiz

Той иска да разшири обществените представи за хората, които имат възможност да купуват изкуство. Те не са задължително самотни вълци в костюми. "Един от стереотипите е, че трябва да си милионер, друг стереотип е, че колекционерите са само стари бели мъже - и двете не отговарят на истината. Също така има я представата за огромна конкуренция - не съм се сблъсквал с това никога. Ако си представим тази сфера като пирамида, на върха са най-богатите, но те са малка част от цялото."

Фокусиран е върху изкуство от XXI век, но наскоро нарушава собствените си правила и купува работа от 1983 г. Доколко тази дистанция от миналото се дължи на страх да не попадне на фалшификат? "Когато стане въпрос за стари майстори, рисковете дебнат отвсякъде. Всичко зависи от приоритетите и възможностите на колекционера. Ако нямаш излишни пари, ако си човек, чиито средства изискват работа всеки ден, вероятно няма да купиш фалшификат", казва Шварм, който е и отдаден на събирането на редки книги от малки независими издателства. "Трудно ми е да говоря за колекционирането на съвременно изкуство като инвестиция, тъй като, когато купуваш работа, няма как да знаеш как ще се развие пътят на автора, колко ценна ще се окаже творбата във времето."

Част от колекцията на Кристиан Шварм, Weserburg Museum, Бремен.

Ако трябва да синтезира промените в съвременното изкуство през последното десетилетие, къде Кристиан вижда промените, новите тенденции? "Голямата промяна е в присъствието на все повече жени, не само в личните колекции, но и в тези на институциите. Като цяло групи хора, които не са представяни широко, сега получават трибуна, което реорганизира историята до известна степен. Но през последните десет години също така се забелязва и голяма алчност - много хора инвестираха в съвременното изкуство, без да имат страст към него, все по-често се дочуваха шушукания от типа на "кой ли ще е следващият хит на пазара, коя ще е новата звезда", все по-често забелязвах как тези хора говорят за изкуството както биха говорили за имоти. Но мисля, че тази вълна премина и нормалността е възстановена. Имам чувството, че сега отново изкуството е на първо място."

Кристиан Каспар Шварм беше в София в края на 2019 като гост на "Форум Колекционери", събитие на фондация "Отворени изкуства" и галерия Sariev. Повече за платформата на Шварм: independent-collectors.com

Ако думите "частна колекция произведения на изкуството" напоследък извикват у вас неприятни асоциации, опитът на германският колекционер Кристиан Каспар Шварм показва една съвсем различна, дори романтична реалност.

Той e роден през 1972 г. в Улм, живее в Берлин и е основател на платформата Independent Collectors. Тя съществува от 2008 г. с цел да изгради общност от млади и независими от лобита и асоциации колекционери, които да обменят опит, да показват публично изкуството, което имат, и да говорят за значението му. В момента в мрежата са включени 7000 колекционери от 100 страни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK