Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 фев 2020, 8:11, 2297 прочитания

Колекционерът бунтар

Кристиан Каспар Шварм за стереотипите и промените в съвременното изкуство

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Ако думите "частна колекция произведения на изкуството" напоследък извикват у вас неприятни асоциации, опитът на германският колекционер Кристиан Каспар Шварм показва една съвсем различна, дори романтична реалност.

Той e роден през 1972 г. в Улм, живее в Берлин и е основател на платформата Independent Collectors. Тя съществува от 2008 г. с цел да изгради общност от млади и независими от лобита и асоциации колекционери, които да обменят опит, да показват публично изкуството, което имат, и да говорят за значението му. В момента в мрежата са включени 7000 колекционери от 100 страни.


Колекционирането за Кристиан започва в средата на миналото десетилетие след години на активен интерес към съвременното изкуство. За това има и исторически предпоставки - в родния му град се намира едно от училищата по дизайн, създадено от архитектите зад Bauhaus течението.

"До голяма степен започнах да колекционирам, за да науча повече и да разширя хоризонта си", казва Шварм, който е бил подтикнат да направи стъпката от легендарния германски фотограф Вилхелм Шурман. Встрани от изкуството, Шварм е дългогодишен стратегически консултант и преподавател в държавната академия за популярна музика и култура Popakademie в Манхайм. През 2017 г. част от колекцията му е показана в музея Weserburg в Бремен, а през 2019 г. е награден от фестивала Art Cologne за приноса си.

Илюстрация





Той иска да разшири обществените представи за хората, които имат възможност да купуват изкуство. Те не са задължително самотни вълци в костюми. "Един от стереотипите е, че трябва да си милионер, друг стереотип е, че колекционерите са само стари бели мъже - и двете не отговарят на истината. Също така има я представата за огромна конкуренция - не съм се сблъсквал с това никога. Ако си представим тази сфера като пирамида, на върха са най-богатите, но те са малка част от цялото."

Фокусиран е върху изкуство от XXI век, но наскоро нарушава собствените си правила и купува работа от 1983 г. Доколко тази дистанция от миналото се дължи на страх да не попадне на фалшификат? "Когато стане въпрос за стари майстори, рисковете дебнат отвсякъде. Всичко зависи от приоритетите и възможностите на колекционера. Ако нямаш излишни пари, ако си човек, чиито средства изискват работа всеки ден, вероятно няма да купиш фалшификат", казва Шварм, който е и отдаден на събирането на редки книги от малки независими издателства. "Трудно ми е да говоря за колекционирането на съвременно изкуство като инвестиция, тъй като, когато купуваш работа, няма как да знаеш как ще се развие пътят на автора, колко ценна ще се окаже творбата във времето."

Илюстрация


Ако трябва да синтезира промените в съвременното изкуство през последното десетилетие, къде Кристиан вижда промените, новите тенденции? "Голямата промяна е в присъствието на все повече жени, не само в личните колекции, но и в тези на институциите. Като цяло групи хора, които не са представяни широко, сега получават трибуна, което реорганизира историята до известна степен. Но през последните десет години също така се забелязва и голяма алчност - много хора инвестираха в съвременното изкуство, без да имат страст към него, все по-често се дочуваха шушукания от типа на "кой ли ще е следващият хит на пазара, коя ще е новата звезда", все по-често забелязвах как тези хора говорят за изкуството както биха говорили за имоти. Но мисля, че тази вълна премина и нормалността е възстановена. Имам чувството, че сега отново изкуството е на първо място."

Кристиан Каспар Шварм беше в София в края на 2019 като гост на "Форум Колекционери", събитие на фондация "Отворени изкуства" и галерия Sariev. Повече за платформата на Шварм: independent-collectors.com

Капитал #5

Текстът е част от брой 5 на седмичния Капитал (7 - 13 февруари). В броя ще прочетете още:

По ръба на газовата тръба
Двамата на ринга, ако не броим главния прокурор
Хазартът остана без господар

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева 20 въпроса: Бистра Андреева - Пешева

Най-новата книга в неин превод е романът "Американа" на Чимаманда Нгози Адачи

29 май 2020, 534 прочитания

Опит за летене Опит за летене

Русана Бърдарска, авторката на романа "Опитът", съчетава работата си в Европейската комисия с творческа дейност

29 май 2020, 411 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Лица" Затваряне
20 въпроса: Самуел Финци

Актьорът ще води откриването и награждаването на кинофестивала "Берлинале"

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Рекламна спортна пауза

Как ще се отрази на рекламните инвестиции отменянето на големите спортни събития през годината

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Средиземноморска арт диета

Парижкият дигателен център за изкуство Atelier Des Lumieres показва изложба с работи на Моне, Реноар, Шагал

Aко това е чалга – аз съм "за"

Защо Мила Роберт е явление на попкултурната сцена в България

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10