Котешки марш
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Котешки марш

Котешки марш

Игралният дебют на смелото авторско дуо Весела Казакова и Мина Милева "Котка в стената" попада сред 32 игрални филма, които ще се борят за номинация на Европейската филмова академия

2083 прочитания

През ноември над 3800 членове на Европейската филмова академия ще определят дали "Котка в стената" ще влезе в краткия списък с номинациите за най-добър европейски игрален филм. Всъщност на котката ѝ върви още от самото начало. Първата между многото фестивални спирки на филма е в основното състезание на фестивала в Локарно. Създателките на филма Весела Казакова и Мина Милева я определят като "изстрадана и ключово важна за следващите стъпки на филма", защото по съвет на френския си копродуцент Кристоф Брюнше се отказват от друга селекция във важен фестивал, категория А в Източна Европа, с надеждата да достигнат до западноевропейската публика.

Това решение се оказва правилно, а премиерата е съпътствана от внимание, интервюта и дебати, защото с този оригинален и многопластов филм, който засяга едновременно актуални социално-политически явления и универсални човешки теми, Казакова и Милева директно поставят котката върху горещия ламаринен покрив на Брекзит.

Обясняват си успеха на филма със смелата му и политически некоректна трактовка на проблеми, свързани с расизма и шовинизма. Според Мина, която живее в Англия от двайсетина години, в работата над сценария ги е водила необходимостта да изследват английското класово общество и неговите различни аутсайдерски групи. "Разбира се, не говорим за онези класи от XVIII век. Нещата са претърпели метаморфоза, но във факта, че все пак класите са останали непокътнати, има доза комедия." Провокирала ги е и реплика на неин съсед, че "общината ги третира като банкомат". Обясняват, че в Англия продължава да се говори много повече за класи, отколкото за корупция. "Избира се една прослойка от населението, която първа ще плати сметката, и това са средните с нищо незабележими класи. Никой не е правил още филм за тях."

Във Variety определят филма като "забавен и отчаян вик от обществена група, на която й е писнало да не й се дава думата", но Весела подчертава, че в действителност тази група не е стриктно българска: "Лондон е едно от най-толерантните места в света. В това особено време на ксенофобски тенденции и прикрит расизъм за нас беше важно да съберем тези групи и да ги представим по най-честен начин. Самото заглавие говори за основната ни идея да излезем от стените на собствените си предразсъдъци." Мина Милева и Весела Казакова са убедени, че защитаваните от Европа демократични принципи все още са най-доброто, до което човечеството е достигнало, въпреки че в момента заедно с целия свят и Старият континент е поставен пред нелеки изпитания.

Влече ги политическото кино: докато в "Котка в стената" улавят подмолното движение на плаващите пясъци, причина за изпадането на Великобритания от ЕС, в предходните си документални филми "Чичо Тони, тримата глупаци и ДС" и "Звярът е още жив" засягат темата за връзките между тайните служби и артистичния елит преди падането на режима и изследват метастазите на комунизма у нас и навън. Корените на злото в България съзират в 80-те години на миналия век, "когато бяха създадени външнотърговските дружества, спомогнали за бързото израстване на червения елит, който пък се постара никога да не предаде властта на друг. Знаем за неслучилата се лустрация, за преструктурирането на ДС през 1989 чрез СДС, за унищожените архиви, за подпаления партиен дом. Няма как този звяр да бъде преборен отведнъж". Вярват, че за страната ни промяната на всички нива е важна и са оптимисти за бъдещето.

Като активистки с кинокамера се опитват да архивират времето, в което живеем. Към написването на всеки свой сценарий пристъпват след обстойно предварително проучване на темата, защото "недостоверността е фалш, който отблъсква съвременната публика". За "Котка в стената" търсят драматургичен подход, който не борави с жанрово разпознаваеми кодове, "няма убийство в първите 10 минути, нито секс сцени, насилие, престрелка и гонитба". Напротив, търсят многопластова драматургия, която разрушава стените между различните жанрове. Поднасят ни алмалгама от автентичност и суровост, присъщи на социалната brit grit драма по Майк Лий и Кен Лоуч с елементи на екзистенциална абсурдистка комедия ала Луи Си Кей.

Първоначално "котката" се появява на бял свят под формата на новела, изцяло продуцирана от БНТ. Впоследствие Весела и Мина решават да направят пълнометражен филм, за чиято реализация печелят грантове от различни европейски филмови програми и фондове. "Знаехме, че филмът трябва да е дълъг, поради променящата се социална и политическа ситуация. Брекзит беше напът да се случи, макар никой в Лондон да не вярваше, че е възможно. Във фонда "Ил де Франс", който е много съревнователен и труден за печелене, настъпил спор. Комисията се състои наполовина от политици и кинаджии. Политиците твърдели, че сме ултрадесни заради позицията ни като режисьори, докато кинаджиите казали, че това е комедия и именно така по-ефективно се бори ксенофобията. От спора нашият проект всъщност спечелил."

Пътят на филма е дълъг и научените уроци са много. Един от тях е, че "доброто продуцентство е творческото, художествено, а не само правно-финансовото". В продуцентската си работа влагат хъс и креативност, заедно взимат всички важни решения. "Филмовото изкуство до голяма степен е занаят и ние идваме с багаж от предишните си професии. Като аниматорка и актриса имаме естествено усещане за ритъм и тайминг, което помага в монтажа. Усетът към композиция и звук, към актьорската игра и правилния избор на дубъл са все бонус от тези професии. Двете много добре се допълваме на терен. Освен камарата организационни задачи сме си разпределили негласно кои флангове да поемем." Весела следи звука, монтажните връзки, актьорските задачи, а Мина - визията, мизансцена и драматургичния смисъл.

Научили са, че с една лична история можеш лесно да се провалиш, ако не разбереш навреме как и доколко да се дистанцираш от разказа. Стремят се да разделят вниманието си пропорционално между всички елементи, изграждащи цялото, но и да се оставят да бъдат провокирани от своите талантливи "съучастници". "Котка в стената" е резултат от колективна "усилена работа и концентрация, безкрайни проби и немалко смелост да изхвърлиш това, което си направил досега".

Признават, че котката е стигнала по-далече, отколкото са си представяли. А Весела и Мина не се свенят да мечтаят смело, да действат дръзко и да живеят все на път. Винаги на нокти и нащрек за нова провокация, нова история. В момента работят върху няколко внимателно подбрани копродукционни проекта, но са насочили творческите си усилия върху семейна психодрама с комедийни елементи. "Чужденците нарекоха бъдещия ни филм балкански Алмодовар. Дано заслужим сравнението. Там ще видите едни позабравени актриси от средното поколение и едни съвсем млади хали, всичките нови лица в киното и нямаме търпение да го покажем."

"Котка в стената" се прожектира периодично на голям екран в G-8 и Дом на киното в София. Част е от онлайн каталога на HBO за Европа и на Amazon за САЩ. А "Звярът е още жив" - във Vimeo.

През ноември над 3800 членове на Европейската филмова академия ще определят дали "Котка в стената" ще влезе в краткия списък с номинациите за най-добър европейски игрален филм. Всъщност на котката ѝ върви още от самото начало. Първата между многото фестивални спирки на филма е в основното състезание на фестивала в Локарно. Създателките на филма Весела Казакова и Мина Милева я определят като "изстрадана и ключово важна за следващите стъпки на филма", защото по съвет на френския си копродуцент Кристоф Брюнше се отказват от друга селекция във важен фестивал, категория А в Източна Европа, с надеждата да достигнат до западноевропейската публика.

Това решение се оказва правилно, а премиерата е съпътствана от внимание, интервюта и дебати, защото с този оригинален и многопластов филм, който засяга едновременно актуални социално-политически явления и универсални човешки теми, Казакова и Милева директно поставят котката върху горещия ламаринен покрив на Брекзит.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK