Желязното момиче

Желязното момиче

31-годишната скулпторка Кенеди Янко е изгряващата звезда на съвременното изкуство в Америка

4114 прочитания

Преди осем години дъщерята на известен архитект в Сейнт Луис, щата Мисури, носеща екзотичното име Кенеди Янко, се озовава в Бруклин с няколко долара в джоба и мечта да променя гледната точка на хората с помощта на изкуството. Тя става част от артистичен колектив, който работи и живее в арт пространство, подкрепяно финансово от Ал Пачино и Пати Смит. Изнасят спектакли, организират изложби и експериментират.

Предпочитаните теми в пластичното изкуство на Янко са капаните на предразсъдъците и парадоксите на времето. Работи предимно с метал. Казва е, че интересът й към този материал е роден от времето, прекарано в студиото на баща ѝ. Архитектурните му проекти я привличали и с часове безмълвна следяла работата му върху скици за изграждането на къщи и мостове в Сейнт Луис.

"Диалогът на материята, формата и приложението ме интересува особено много през последните години, защото е пряко свързан с еклектиката на света днес. Използвам активно метал, стъкло и мрамор, за да покажа, че дори материалите, които смятаме, че не могат да бъдат опитомени, променят традиционната си форма, извадени извън контекста на характерното им приложение. Всъщност продължавам добрата традиция на старите майстори."

Не крие факта, че работата ѝ като фитнес инструктор в началото на артистичната ѝ кариера в Бруклин ѝ помага много. По думите ѝ се изискват доста сила, упоритост и воля, за да промениш формата и приложението на метала, стъклото и мрамора, но не по-малко енергия и кураж са необходими, за да се променят предразсъдъците.

Последното ѝ вдъхновение е певицата Бети Дейвис, оставила ярка следа не само в историята на музиката, но и в културното наследство на Америка като цяло: "Не спира да ме удивлява силата на Бети да покаже всичко от себе си без следа от автоцензура. Тя не излиза на сцената с идеята да се хареса, да отговори на очакванията на публиката. Там тя е чувствена, дръзка, дори на моменти арогантна, но е Бети Дейвис."

Кенеди Янко смята, че цензурата, особено в днешно време, нанася множество вреди и поставя на изпитание еволюцията ни като човешки същества. Артистът е този, който е натоварен с мисията да не оставя съзнанието и чувствителността на хората да заспиват.

Произведенията на Кенеди Янко са показани в три изложби в галерии в Милано, Лос Анджелис и Чикаго до края на годината.

Преди осем години дъщерята на известен архитект в Сейнт Луис, щата Мисури, носеща екзотичното име Кенеди Янко, се озовава в Бруклин с няколко долара в джоба и мечта да променя гледната точка на хората с помощта на изкуството. Тя става част от артистичен колектив, който работи и живее в арт пространство, подкрепяно финансово от Ал Пачино и Пати Смит. Изнасят спектакли, организират изложби и експериментират.

Предпочитаните теми в пластичното изкуство на Янко са капаните на предразсъдъците и парадоксите на времето. Работи предимно с метал. Казва е, че интересът й към този материал е роден от времето, прекарано в студиото на баща ѝ. Архитектурните му проекти я привличали и с часове безмълвна следяла работата му върху скици за изграждането на къщи и мостове в Сейнт Луис.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал