Гласът на дизайна
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Гласът на дизайна

Гласът на дизайна

Нолан Джайлс от дизайн подкаста на списание Monocle за новата връзка между слушателя и водещия

Светослав Тодоров
2512 прочитания

Има един известен цитат, приписван на различни хора, от Франк Запа до Нормън Мейлър: "Да пишеш за музика е като да танцуваш за архитектура." Как се говори за дизайн? Нолан Джайлс има отговор. Той е редактор на темите, свързани с дизайн и архитектура, на списание Monocle и е ководещ на специализирания подкаст на изданието.

"Всъщност професионалният ми опит започва от музикалната журналистика, което може би ме е насочило несъзнателно към аудиоформата", казва Джайлс, член на екипа на лайфстайл списанието от вече седем години. Поводът да поговорим е гостуването му от дистанция - той е част от първото издание за 2021 г. на платформата за дизайн Melba и започва онлайн днес от 19 ч. "Да пишеш за музика е страхотно, тъй като това е една от областите, в които можеш да заявиш ясно мнението си, без излишни последствия. Мисля за дизайна като подобно поле на действие, тъй като я има свободата къде да се фокусираш, какво да избереш за важно. Например не говорим за лошите примери за архитектура, фокусираме се върху добрите."

Лесно ли е да се разпознае доброто от лошото? "Един от следващите ни епизоди ще е посветен на спора за това дали трябва да се създава така, че предметът да е дълготраен във времето, или да е отдаден на концепцията за краткия живот и рециклирането. Това е пример за тема, в която съществуват различни интерпретации и няма еднозначен отговор - как да мислим дизайна на един стол, телефон или дреха и какво разбираме под устойчивост в дизайна."

Monocle On Design приближава 500 епизода, последните от които разказват за културата на коледните украси по света, скритият креативен потенциал на домашния интериор при работа от вкъщи, последното издание на Лондонското архитектурно биенале, цветните решения в сградите на Тирана. За почти десетилетната си история подкастът е акцентирал по теми като архитектурата на затворите, възстановяването на японската архитектура след цунами, а през 2016 г. посвети епизод на българския "мутробарок" и зараждането на подземния свят през 90-те години. "Мисля, че задачата ни е да развием разговора, да вложим допълнителен нюанс в мненията, но това, което много харесвам в процеса е, че нашите гласове извеждат над повърхността други гласове. Можем да чуем мислите на самите дизайнери и архитекти, което, ако се замислим, всъщност е рядкост."

На фона на събитията през последната година, публиката на подкастите продължи разрастването си, а в специфичните условия понякога гласът на водещите може да е сред малкото, които човек ще чуе през деня. Усеща ли повече тежест и напрежение заради това? "Не съм мислил от този ъгъл, но като човек, който следи доста подкасти, особено спортни, действително слушателят може да изгради една специфична връзка с водещия. Усещаш, че за да се получи тази интимност между водещ и слушател, трябва да дадеш повече от себе си, повече от очевидното." За Джайлс освен по-малкото пътувания това, което се променя покрай пандемията, са някои дребни детайли, за които екипът следи изрично и които са важни за крайния резултат. "Не правим интервютата по Zoom заради ниското качество и шумове в записа, стараем се всичко да е изрядно откъм качество, има повече акцент към музиката и уреждането на правата, а всичко това понякога струва повече средства."

За Нолан няма опасност в един момент да е видял и разбрал толкова много, че светът на архитектурата, дизайна и визуалните изкуства да спре да го изненадва. "Няма такава възможност, по света се случват толкова много неща!" За това помага и профилът на Monocle като медиа, която е глобална и има кореспонденти на много места по света. "Това, което е интересно, е, че има много неща, които взимаш за даденост и не ги забелязваш, докато не ти ги посочат.''

Сред първите му текстове за изданието е историята около на пръв поглед неотличителната съвременна архитектура в родния му Куинсленд и как това отразява различните икономически процеси, през които Златният бряг на Австралия преминава. Джайлс е роден в британско-австралийско семейство и завършва журналистика в Куинсленд, а преди Monocle е съветник по връзките с обществеността на здравния министър. "Донякъде повече се идентифицирам с австралийската си страна. В момента Австралия е изключително интересно място за дизайн и архитектура, работи се с невероятна прецизност и скорост, а до голяма степен хората в страната не осъзнават това, тъй като имат комплекс, че са по-малко професионалисти от колегите им Европа."

За него не е проблем, че живеем в изключително визуално време, а форматът, в който той работи, не е визуален. "Имахме епизод, посветен на историята на един британски обущар. Звуците от ателието много добре се вписаха, добавиха стойност - пример как, когато нямаме картина пред себе си, сами допълваме чутото в съзнанието си и провокираме въображението си", а като доказателство за думите му на няколко пъти се чуват линейки, докато той говори от дома си в Цюрих.

Може да чуете Нолан Джайлс на https://monocle.com/radio/shows/monocle-on-design, както и в Spotify и Soundcloud. Повече за събитията на Melba на melba.bg.

Има един известен цитат, приписван на различни хора, от Франк Запа до Нормън Мейлър: "Да пишеш за музика е като да танцуваш за архитектура." Как се говори за дизайн? Нолан Джайлс има отговор. Той е редактор на темите, свързани с дизайн и архитектура, на списание Monocle и е ководещ на специализирания подкаст на изданието.

"Всъщност професионалният ми опит започва от музикалната журналистика, което може би ме е насочило несъзнателно към аудиоформата", казва Джайлс, член на екипа на лайфстайл списанието от вече седем години. Поводът да поговорим е гостуването му от дистанция - той е част от първото издание за 2021 г. на платформата за дизайн Melba и започва онлайн днес от 19 ч. "Да пишеш за музика е страхотно, тъй като това е една от областите, в които можеш да заявиш ясно мнението си, без излишни последствия. Мисля за дизайна като подобно поле на действие, тъй като я има свободата къде да се фокусираш, какво да избереш за важно. Например не говорим за лошите примери за архитектура, фокусираме се върху добрите."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.