Дизайн с мисия

Испанският креативен директор Ектор Аюсо, гост на МЕЛБА, за Барселона, NFT революцията и нуждата да се забавляваме

Малко хора могат да кажат, че над 20 години правят събитие, което е едновременно профилирано и в постоянно развитие. Ектор Аюсо е основателят на OFFF, дизайн форум в Барселона, който за последните над две десетилетия е събрал хиляди разностранни професионалисти в областта, а през последните години се разшири до Севиля, Москва, Цюрих, Берлин, Виена, Тел Авив.

Аюсо гостува в София като лектор на новото издание на симпозиума към фестивала за дизайн МЕЛБА (11 - 21 ноември), който ще се проведе на 13 ноември в The Steps в София.

Роден е през 1972 г. в Барселона, където живее и в момента. За него това остава изключително вдъхновяващ град. "Барселона е повече от град за мен, тук намерих себе си, израснах като човек. Тълпите туристи никога не са ме притеснявали, все още намирам автентичните места, които ме карат да обичам това място." В Барселона той също така следва кино, преди да навлезе в уеб дизайна, организирането на събития, работата като креативен директор и консултант. "Да уча това беше повече страст, отколкото реално търсене на кариера във филмовата индустрия, въпреки че сега преподавам кино в няколко университета. Когато завърших, нямах особени възможности пред себе си като режисьор, така че реших да навляза в уеб дизайна, основах собствено студио, за няколко години правих Flash базирани сайтове за скромни клиенти."

Не след дълго Аюсо решава да обедини знанията си и да вкара разказването на истории в нов контекст - създава няколко кратки филма през средствата на уеб дизайна, което го кара да организира фестивал за подобни продукции. Online Flash Film Festival (OFFF) започва през есента на 2000 г., събитието бързо е разпознато като интересен и нов форум от водещите професионалисти в областта, но минава време, докато намери истински мястото си. Първите издания водят Аюсо до банкрут. "Не очаквах да се стигне дотам, трябваше майка ми да помага с изплащането на ипотеката", казва в Аюсо, който към днешен момент също така отговаря за визуалното съдържание в платформата за групово финансиране Kickstarter, работил е с Redbull, Adobre, Dropbox, Audi, HP. След трудното начало към проекта се присъединяват нови съорганизатори и към 2010 г. той придобива истинско и пълноценно международно присъствие, на следващата година печели "Златен лъв" в Кан.

Кога съдържанието се превръща в изкуство, а дизайнерът - в артист? "Границата е изключително тънка. Винаги се отнасям към гостите ни най-вече като артисти. В това отношение огромна промяна предизвиква NFT революцията, тъй като много дизайнери вече не работят за клиенти, а първо създават нещо независимо, което впоследствие се купува през виртуалните валути." Той определя това като безусловна стъпка напред. "Дизайнът означава комуникация, себеизразяване, собствен глас, с който създаваш нещо, което провокира емоционален отговор от отсрещната страна. Това е изкуство."

С какви мисли той тръгва към първите си участия след началото на пандемията? Аюсо е на мнение, че най-доброто е (може би) пред нас. "Бяхме пристрастени към технологията и преди, но през последните две години сякаш станахме още по-зависими и това показа много по-ясни слабостите ни като хора и общество. За мен чисто човешкото преживяване остава много важно, това преживяване, което включва провала и промяната, което преследва възможностите, израстването - и най-вече забавлението. Кризата винаги дава поле за революции, които носят потенциала за огромна промяна. Така че пътят към по-добрия утрешен ден е пред нас, трябва просто да го забележим и да тръгнем по него."

Билети за събитието на festival.melba.bg

Аюсо е един от шестте водещи представители на европейската дизайн сцена, които ще гостуват на четвъртото издание на фестивала МЕЛБА, организиран от "Студио Комплект". На симпозиума ще гостуват още кураторът и културен продуцент Ейдийн Маккол, който стои зад платформата за комуникационен дизайн в Ирландия 100 Archive и е работил за Victoria and Albert в Лондон, както и дизайн музея на британската столица. Илюстраторът Патрик Харджей ще разкаже повече за работата си с Amnesty International, British Airways, BMW, Levi's, a проф. Клаудия Шварц ще говори за практиката си като преподавател по моден мениджмънт в Mediadesign University of Applied Sciences в Мюнхен, с фокус върху устойчиви принципи в управлението на веригите за доставки в глобалната модна индустрия. Фестивалът включва още чешкото студио Herrmann & Coufal и българската илюстраторка Мила Лозанова, която ще представи проект за мащабна арт намеса в градската среда. В рамките на събитието е и вече традиционната изложба "Преглед на българския дизайн", която е отворена за посещение до 21 ноември в КО-ОП.

Още от Капитал