Алтернативен гид: как крайностите на Париж провокираха художничката Елена Назърова

Изложбата Townsmen в галерия Plus 359 поглежда към проблема с бездомността във френската столица

Елена Назърова
Елена Назърова    ©  Цветелина Белутова
Елена Назърова
Елена Назърова    ©  Цветелина Белутова

Художничката Елена Назърова пристига в Париж през лятото на 2019 г., а сега, две години по-късно, пресъздава впечатленията си от силните обществени контрасти в града с изложбата Townsmen в галерия Plus 359.

На различните етажи на галерията, разположена в някогашната Водна кула в кв. "Лозенец", Назърова съчетава пъстрите цветовете на Париж, лъскавото и туристическото, със социалното неравенство, фигурите на бездомните в града, понякога пресъздадени под формата на скулптури от плат, потопен в бетон. "Все повече ми правеше впечатление как градът се различава през деня и нощта", разказва Назърова, която по време на десетмесечния си престой в Париж работи в бар и често се връща късно към ателието си, част от артистичната резиденция Le Laboratoire de la creation. През деня туристите превземат центъра, през нощта най-бедните му обитатели изпълват парковете и улиците, борят се за своето място до шахтите, през които минават изпаренията. Размерите на проблема с бездомничеството създават желание у нея да погледне проблема през нетипичен ъгъл.

"Местните по-скоро са свикнали с тази гледка и то до степен, в която не им се говори особено за тези проблеми. Като че ли хората около мен бяха малко изненадани, че искам да се занимавам с темата." Въпреки това, темата за интензивната миграция във Франция остава разделителна линия - на 10 април страната ще премине през президентски избори, в които сегашният лидер на страната Еманюел Макрон ще се изправи пред новия представител на крайнодясното, Ерик Земур. По-голямата част от образите в изложбата са на бездомни мъже - без да е сигурна дали това подсказва някакъв извод, това е елемент от бездомния живот в Париж, който съответства на впечатленията на Назърова.

Подобни теми не са новост за Назърова, родена през 1998 г. в София и активна част от груповите изложби със съвременно изкуство в града. Тя вече има няколко самостоятелни изложби, а изданията Vaisakha (2017) и Triumph of Empathy (2018) са част от колекцията визуални книги на известния британски фотограф Мартин Пар, съхранявана в Tate Modern, Лондон. По-рано тази година тя направи изложбата Camp Life в галерия Intro, посветена на най-големия бежански лагер в Европа - Мория на о. Лесбос, Гърция, и провокирана от потока на новини около него - често информация около условията там липсват, но в Instagram и YouTube реалните истории си проправят път.

Първата ѝ самостоятелна изложба отваря през 2016 г., когато Елена е само на 18. Какво е научила за тези пет години и накъде ѝ се иска да се развие? Първите ѝ по-значими проекти са силно повлияни от илюстрацията, докато сега тя намира все повече начини да излезе от рамките, които казва, че преди си е поставяла. Иска ѝ се да работи все повече в градска среда, нещо, което подсказва и сегашната изложба с няколкото "тела", разположени в двора на Водната кула и видими от улица "Галичица".

"Преди търсих стил, който да прилагам винаги, почти като шрифт върху текст. Сега съвсем се отцепих от този начин на работа, повече съм фокусирана не толкова върху това да открия собствен глас, колкото да намеря правилните изразни средства и естетика, за да може идеята да бъде максимално изчистена."

Townsmen може да се посети в галерия Plus 359 (Водната кула в кв. "Лозенец") до 29 декември. Галерията работи в четвъртък и петък между 14 и 19 ч.

Още от Капитал