Корейският дракон идва за българската ламя

Как хореографката Еън-Ми А вижда южнокорейската ни мания и какво може да очакваме от спектакъла ѝ "Дракони", един от акцентите на предстоящия One Dance Week

Защо свързваме дракона с нещо злокобно, а в Азия той е възприеман като покровител на хората? Еън-Ми А, едно от най-големите имена в южнокорейската хореография, разсъждава върху тези културни разлики със спектакъла си "Дракони", който ще бъде поставен в Пловдив на 3 юни като част от програмата на One Dance Week.

Еън-Ми А започва да се интересува от съвременен танц в края на 80-те години, когато подобна артистична сцена почти не съществува в страната, а международните източници са малко. "Корея не беше толкова отворена страна, колкото е днес. Много малко чуждестранни артисти гостуваха. В съвременния танц основното влияние идваше от Марта Греъм и Мърс Кънингам, както и чрез книги и списания, които просто ни попадаха като единствен източник на информация."

Десетилетието е време на големи промени за страната: тя преминава през икономически бум, след като преди това е превзета от корупция, размирици и авторитарно управление (от 1948, когато двете части на страната се разделят, до 1987, когато са проведени първите демократични президентски избори). Докато е студентка по традиционни корейски танци в Сеул, тя участва в протестната вълна, която слага край на военния режим в Южна Корея през 1979. Събития, които водят до преходен период за страната. "Да пътуваме до САЩ и Европа беше трудно до 1989, така че получавахме разпокъсана представа за света от когото успееше да отиде и да се върне. Тази ситуация ме фрустрираше и може би затова комбинирам западни и корейски изразни средства в хореографията си."

Сега възможностите са различни, но според нея някои клишета остават. "Сцената се разраства, но все още много хора виждат съвременния танц като нещо много сложно и насочено само за елитарна публика. С моята работа искам да покажа, че това не е така, съвременният танц може да е за всеки."

Чрез спектакъла "Дракони" тя изследва темата за младостта. В митологичния образ вижда много натрупана символика - родените през 2000 г. са се появили под знака на дракона в китайския зодиак, затова и танцьорите, които участват на сцената, са родени именно тогава. В азиатските култури драконът персонифицира връзката с природата и щастието. "Той е като връзка между земята и духовния свят." Драконът също така защитава хората и е с гъвкава физиология, казано иначе, има малко общо с нашите лами и змейове.

"Малко преди началото на пандемията с моите танцьори отидохме в Индонезия, Япония, Малайзия и Тайланд, за да направим проучвания на терен и да видим как фолклорните танци са практикувани от различните култури." Налага се да довършват проекта дистанционно и да гледат част от танците през Zoom. "Използвахме ключовите характеристики на дракона - неговите гъвкавост и адаптивност, как различните му части съставят нещо цялостно, за да разсъждаваме върху този сложен период и издръжливостта на младото поколение."

Според нея корейците нямат ревностно чувство към културата си и как тя се интерпретира. "Ние сме доста добри в това да приемаме чуждото и да го смесваме с вече съществуващото и познатото. От тази смесица правим нещо ново и обикновено влагаме страст в процеса. Всичко идва от историята ни. Ние сме малка страна и адаптивността ни е начин на оцеляване." За нея хитовите филми и музика са логично следствие от бурното развитие на корейската икономика, което дава своето отражение на шоубизнеса и изкуството. "По време на пътувания забелязвам, че случайни хора знаят все повече за културата ни, някои дори избират да учат корейски."

Доколко спектакълът в Южна Корея напомня на младите, че фолклорът е важен, или всъщност се вписва с актуален интерес към миналото? "Тези танци все още имат голямо значение за обществото, а изучаването им се приема като начин на възприемане на историята и корените ни. Хората се учат да не забравят."

Сред по-смелите нови проекти на Еън Ми-А e North Korea Dance - спектакъл, с който тя ще гостува в Норвегия през април. На база на танца тя прави сравнение между свръхмодерното общество на Южна Корея и изолацията, в която Северна Корея все още се намира. Какви са били реакциите у дома? "Всъщност най-голяма изненада предизвика въобще решението ми да се занимавам с тази тема - двете държави все още са в тежък конфликт. До съвсем скоро отношенията между двете страни бяха изключително деликатни - например, ако си твърде любопитен, може да те помислят за шпионин."

За нея е интересно дали различното политическо настояще означава и различен прочит на корейския фолклор. Един ден просто проверява резултатите за North Korea Dance в YouTube. "И се изненадах колко видеа има онлайн - гледах една 70-годишна история, за която знаех толкова малко. Беше ми интересно да видя как някои елементи остават същите, но с понякога различна интерпретация. Запитах се и как тези традиции се поддържат там - защо и за кого те се пазят?"

"Дракони" ще бъде поставен на 3 юни от 19:30 ч. в Дом на културата "Борис Христов" в Пловдив.

Освен гостуването на Еън Ми-А до този момент в програмата на One Dance Week е потвърдено участието и на известната компания "Амала Дианор" от Франция (13 май) със спектакъла "Сигифен". Специален фокус ще има върху съвременния танц на Португалия: на 27 май трупата на Катарина Миранда ще представи "Кабракимера", а на 29 май гостува дуото Жонаш и Ландер с "Адорабилис". Повече информация на onedanceweek.com.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал