Willkommen в "Дом за начинаещи" от Емануил А. Видински
Полу-автобиографичният роман предлага различен поглед към имигрантските теми и събитията от 90-те години
Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.
Романът "Дом за начинаещи" на Емануил А. Видински е една от литературните изненади на годината: едновременно рядко откровен и с потенциала да отключи по-дълбок и различен разговор около иначе натежали теми.
Силно автобиографичната книга разказва за периода, в който бъдещият писател живее в католическия пансион в Калбе, Германия, между 1991 и 1994 г. Това съвпада и с началото на тийнейджърските му години. "Потапянето на ранна възраст в една напълно чужда култура променя светоусещането. Да започнеш на 12-13 да мислиш и сънуваш на език, различен от майчиния ти, е истинско богатство", казва Видински. За него това е втори роман след "Места за дишане" (2008) и първо ново заглавие от сборника "Егон и тишината" (2015) насам.
Освен като писател Видински е познат също като редактор на "Литературен вестник", а в близкото минало и като музикант с групите Par Avion Band и "Гологан" (в която са още поетите Иван Христов и Петър Чухов, както и преводачката Анджела Родел). "Дом за начинаещи" връща към период от живота му много преди музикалните и литературните му изяви.
На страниците на романа се споменават преходът в България, обединяването на Западна и Източна Германия, войната в Югославия, в стаите на дома се слуша Nirvana, Deep Purple, Bon Jovi и Sisters of Mercy, но въпреки това сюжетът не се усеща като заключен във времето си. Все пак всяка драма или откритие в тийнейджърските години е по-важно от това, което се случва по новините. "Опитах се да разкажа за 90-те години през погледа на едно българско момче, което съзрява в друга културна среда. Как аз, носещ целия багаж на това да идвам от България, пораствах далеч от дома, намирайки един друг Дом. Защото в крайна сметка въпросите, които вълнуват юношите, не са толкова различни, независимо къде се намираш."
За Емануил А. Видински написването на "Дом за начинаещи" доказва максимата на Пикасо, че истинското вдъхновение идва, когато не го чакаш, а работиш. Започна с идеята за разказ, но от един момент нататък спомените отключват все повече нишки. "Често не съзнаваме колко много фантазираме, когато си спомняме. Факт и фикция танцуват в паметта ни повече, отколкото си даваме сметка"
Видински описва романа като "60% автобиографичен". През 1990 г., година след падането на комунистическия режим в България, бащата на Емануил заминава в Германия, за да пише дисертация в университета в град Хале, провинция Саксония-Анхалт. Майката на Емануил вижда в това възможност той да научи немски и да получи по-добро образование.
"Така в началото на 1991 се присъединих към баща ми в Хале и тръгнах на училище, като се върнах един клас назад. Половин година ми пишеха фиктивни оценки, защото целта бе да усвоя езика, поведенческите модели, да свикна с всички новости. След това на баща ми му се наложи да постъпи в болница за по-дълъг период от време и той започна да търси къде да ме остави."
В началото планът е Емануил да постъпи в католическо училище, но поради запълнени места директорката, монахиня, предлага той да постъпи в детския дом в Калбе. "Първоначалната идея беше да съм там 2-3 месеца, но впоследствие всичко тръгна толкова добре, особено усвояването на немския, че посъветваха баща ми да ме остави там. Което той и направи. Бих казал - за щастие."
От там нататък започва и интеграцията към нови правила, друг начин на комуникация, но и не на последно място среща с деца, които са попаднали в дома по различни причини. Част от тях се озовават в Калбе, тъй като родителите им няма как да се грижат за тях, най-често заради пристрастеност, прояви на насилие, болест, други са с проблемно поведение, а в разгара на войната в Югославия, пристигат и бежанци в Босна.
Както Видински пише в романа: "В България бях свикнал всичко да става бързо - ако се харесате с друго дете, за два дни сте като братя, имате чувството, че сте се познавали цял живот, споделяте еднакви мисли и мечти, влюбвате се в еднакви момичета. В Дома това бе различно. Ставаше по-бавно и предпазливо. Явно опитът бе научил тези деца да изчакват с доверието, защото неведнъж са били предавани."
Въпреки религиозния профил на дома, Емануил не помни някога да е имало твърде голям натиск по тази тема: "Бяхме оставени да изберем сами как да се отнасяме към религията. Това беше изключително важно, защото бяхме освободени от всякаква принуда и много от нас откриха религията за себе си."
Едно от нещата, които го впечатляват в католическата общност, е отношението към Другия и култивираното желание да се помага на околните. "Но не в смисъла на лишаване от собствен живот, не говорим за някаква святост и пълно посвещаване. Говорим за хора, които са силно вярващи, по един невъобразимо чист начин. Като не особено религиозен човек (въпреки че имам своите отношения с религията и те датират именно от годините ми в Дома) тази настройка на ума, в която без показност и съзнание за нещо специално се стремиш да си полезен за другите, бе нещо наистина ново и вдъхновяващо. Това, което виждах по лицата на тези хора, бе просто радост. Помагаме, защото това ни прави хора, не защото така трябва."
Самостоятелността, която той трябва да научи в първите месеци - чистене, подреждане, грижа за общите помещения, приготвяне на вечеря, е сред първите предизвикателства в новата среда. "А преди всяко хранене се молехме. Който искаше, можеше да участва в молитвата, но никой не бе задължен да го прави."
Това води Емануил до ранното осъзнаване, че всеки човек трябва да участва и да е полезен в общия живот. "Няма начин да се чувстваш приет и интегриран където и да било, дори в собственото ти семейство, ако няма заедност на всички нива на делника. Дотолкова бяхме свикнали с това, че много рядко някой ни молеше да свършим нещо - ние сами го подхващахме. Разбираш, че да се скатаваш не е изгодно за никого, нито за теб, нито за общността ти."
Разликата в хумора е друга културна специфика, към която той привиква. "Какво ни разсмива е особено показателно и също може да бъде научено. Умирал съм от смях на немски вицове, които никой българин не би намерил за смешни, и съм се забавлявал да им разказвам български вицове. Обикновено не разбират, че вицът е свършил и чакат края."
В годините след Калбе той поддържа по-интензивен контакт само с един съученик, но след навлизането на социалните мрежи намира и други от старите си приятели. В хода на писането на "Дом за начинаещи", Видински не е правил по-специални проучвания, нито е сравнявал спомените си с нечий други. "Страхувах се, че това може да наруши света, който изграждах във въображението си, и да навреди цялостно на книгата."
Въпреки че размирният период от началото на 90-те е тема на не един български роман, изместеният от България фокус на историята кара "Дом за начинаещи" да изглежда като книга, която не повтаря вече написаното, а предлага нов ъгъл. В края на книгата, Видински засяга и малко известни теми за българския читател, като например вълната от неонацистки атаки в току-що обединена Германия.
И все пак, какво е останало неизказано? Според Видински българският преход страда от нашата неспособност да изговорим нещата "до кокал". "Да преболедуваме и вините, и травмите си, за да могат раните да заздравеят и да продължим напред." В тази неспособност той вижда и нуждата да се занимаваме отново и отново с тази тема, да обсъждаме случил ли се е преходът, не се ли е случил, промениха ли или не промениха нещо 90-те години. "Ако изкуството се занимава с душата на човека, немалка част от болестите на българската душа се таят тъкмо в 90-те на миналия век."
"Дом за начинаещи", с редактор Христо Карастоянов, е в книжарниците от "Жанет 45".

Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.