LIGHT

Как Magnum Photos стъпи в България

Димитри Стефанов за постепенното разширяване на академията BECA и как тя влезе в партньорство с Magnum

Димитри Стефанов в бъдещото ново пространство на фотографската академия BECA
Димитри Стефанов в бъдещото ново пространство на фотографската академия BECA
Димитри Стефанов в бъдещото ново пространство на фотографската академия BECA    ©  Надежда Чипева
Димитри Стефанов в бъдещото ново пространство на фотографската академия BECA    ©  Надежда Чипева

"Не оставям нещата на случайността." Документалният фотограф Димитри Стефанов звучи като човек, уверен в себе си и своята работа, а бързината, с която говори, и обилно татуираните му ръце поставят на изпитание концентрацията на събеседника.

Димитри и Велина Стефанови създават частната академия BECA в София преди три години с мисията да създадат място, където хората със сериозен интерес в областта на фотографията да получат по-структурирано образование и практическа подготовка, водени от професионални фотографи.

Усилията им се отплащат, и то не само на местно ниво. По-рано това лято екипът на академията обяви партньорството си с една от най-престижните агенции в света, Magnum Photos, основана през 1947 г. от Робърт Капа, Анри Картие Бресон и други знакови имена на фотографията от ХХ век. Това е безпрецедентен пробив за фотографската сцена у нас и шанс за българските автори да получат достъп до някои от най-големите имена в областта.

Разговорите между школата в София и международната агенция продължават година и половина. Всичко започва, когато в началото на миналата година Стефанов се появява в офиса на Magnum в Париж с план за това как общата им работа може да бъде ефективна и дългосрочна. "Когато питам, питам сериозно." За самите Magnum това е възможност за навлизане в нова публика и среда.

Първият гост в рамките на сътрудничеството ще бъде британската фотожурналистка Оливия Артър, която вече е идвала в България. Тя ще направи уъркшоп в София между 3 и 5 ноември за 12 селектирани от нея участници. Кандидатурите се подават до 1 септември. И това не е всичко. Тази есен BECA ще се преформира в център за визуален storytelling, който ще обедини Академията за фотография, концептуална галерия и други творчески инициативи. С настъпването на тази фаза ще бъде открито и ново пространство, което в момента е в процес на завършване. Както досега, мястото ще продължи да се вписва в цялостното усещане за професионална и артистична общност около магазин "Фотосинтезис".

От България до Испания и обратно

Стефанов е роден през 1987 г. в Плевен, а когато е на 13 години, семейството му се премества в Мадрид, Испания. "Чувствам се колкото българин, толкова и испанец."

Въпреки че е от поколението, чието израстване съвпада с навлизането на социалните мрежи, той е скептичен към тези, които "си играят на Instagram, на Facebook, на включване и изключване на камерата". Пази едно по-изчистено разбиране за фотографията - като изкуство, което по-скоро трябва да умее да се опълчва срещу някои от новите тенденции и да оцелява въпреки тях. Той вижда съвремието ѝ не просто като средство за визуално изразяване, а като елемент от интересно разказана история. "Златната среда е в много добрата фотография и много добрата концепция", казва Димитри, който вижда скорошното развитие на BECA като ориентирано към изложбена и издателска дейност.

Започва да показва по-активно работата си след 2009 г., когато завършва магистратура по документална фотография в EFTI в Мадрид. През 2015 г. се завръща за постоянно в България, като един от първите му проекти е серията "Колапс", в която снима реалността в центъра за наркозависими в село Герман и затвора в Плевен. Години по-късно може да го намерим в коренно различен контекст: през април той представи изложбата "Прима", посветена на балетното изкуство и представена в сградата на Софийската опера и балет.

Сега с BECA той иска да пренесе до голяма степен модела на образованието, което е получил в Испания: научаване на основите и специализиране в определена посока в рамките на две или три години, активно учене и близък контакт до утвърдените и действащи професионалисти в бранша. През октомври той ще се завърне в същото училище в Мадрид, но като преподавател с майсторски клас.

Идеята за школа и обмен между български и чуждестранни фотографи идва още когато Стефанов е в Испания, а българският му произход често провокира любопитство и осъзнаване, че никой не знае какво точно се случва у нас. В началото е и разколебан, тъй като му отнема време, докато истински се опознае с професионалистите у нас. По време на пътуване към Варна той и съпругата му Велина, която описва като човекът двигател, най-сетне започват да говорят сериозно за идеята. "Някак си за няколко часа, тя, бременна в осмия месец и на път, имаше цялостна стратегия за развитие."

Дзен и изкуството да се преподава фотография

BECA отваря врати на втория етаж на "Фотосинтезис" през есента на 2020 г., в условия на постоянно спиране и рестартиране, покрай здравните ограничения, свързани с ковид пандемията, преди окончателно да влезе в ритъм. Към днешен момент академията успява да се самоиздържа на база на интереса към нея и това да води до реинвестиция, ориентирана към осъществяването на нови идеи. "Но да имаме печалба от това, което правим в момента - за това все още не може да става дума." До този момент над 400 души са преминали през курсовете.

По думите на Стефанов 96% от обучаващите се са хора, които искат да се занимават професионално с фотография на бъдещ етап и които "имат нуждата от точните коментари и обратна връзка". Това превръща и дейността на Димитри и Велина в основна алтернатива на традиционното образование в сферата.

Какво все пак дава живият контакт? "Дава и текстура, мирис, енергия. Аз съм човек, който дава много. Ето, не съм спрял да говоря. Не се страхувам за няколко месеца да споделя знания, които съм учил с години. А страстта към преподаването води и до мотивация в другия той да се връща и да продължи да работи."

Според него в момента много трудно младите фотографи успяват да получават адекватна критика на това, което правят, да влязат в по-специализиран диалог, да знаят как да бягат от клишетата. "Все пак едно е да снимаш просяк на улицата, друго е да го последваш и да видиш как живее, дали няма дом, дали има дом и ако има, защо не иска да живее в него. Това вече е история." Той вижда ролята си само като напътстваща към младите фотографи. "Най-важното те ще научат, когато излязат от школата."

Какво Димитри знае сега, което би му се искало да знае с началото на BECA? "Нищо не бих променил от пътя дотук. Ако той не беше извървян, нямаше как всичко това да се случи сега."

Повече за BECA, курсовете и преподавателите в академията, както и гостуването на Оливия Артър на beforecreating.com. Повече за работата на Стефанов на dimitristefanov.eu.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    boykao avatar :-|
    bo

    Браво на човека и хубаво, че има статия да се чуе. Това обаче е доста несериозно: "..обилно татуираните му ръце поставят на изпитание концентрацията на събеседника".

    Нередност?
Нов коментар