Арх. Павел Янев: Жилището трябва да отговаря на вашия битовизъм
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Арх. Павел Янев: Жилището трябва да отговаря на вашия битовизъм

"Съветваме клиентите да си ги изяснят предварително – колко пари са готови да похарчат, за какво време ще бъде изпълнен проектът и с какво качество ще е", казва арх. Павел Янев

Арх. Павел Янев: Жилището трябва да отговаря на вашия битовизъм

Поемаме отговорност да изпълним даден проект при определени бюджет, време и качество, казва архитектът

Боряна Генчева
4960 прочитания

"Съветваме клиентите да си ги изяснят предварително – колко пари са готови да похарчат, за какво време ще бъде изпълнен проектът и с какво качество ще е", казва арх. Павел Янев

© Личен архив


През миналата година арх. Павел Янев взе наградата "Най-добър интериорен дизайн на частна резиденция 2019-2020" в European Property Awards 2019, Лондон. "Журито оценява на първо място дизайна, но и начина, по който е постигнат крайният резултат: С какъв бюджет, за колко време и при каква организация", обяснява той. Макар да няма формулирани граници, проектите с по-голям бюджет попадат в друга категория на конкурса. "Оценяват възможностите на сградата за вмешателство и какво сме направили ние. Какви варианти сме предложили на клиента, с какви материали, какво сме направили, за да изпълним проекта, за колко време, с какъв бюджет. А накрая питат и дали клиентът беше доволен", казва арх. Янев. Той е завършил архитектура във ВИАС с подспециалност "Жилищно строителство". Като ученик е работил по строежи, работи от втори курс като студент. В периода 2012-2013 г., когато е трудно да се намери работа, основава студиото All in studio. Казва, че не спира да се учи.

От гледна точка на интериорния дизайнер какво е важно да съобрази човек, когато избира жилище?

- Преди да тръгнат да купуват, хората трябва да си направят елементарна функционална сметка - колко души сме, какво ползваме и какви са минималните квадратури за даденото пространство. Да изяснят своите топ 10 приоритети - да кажем, да има дрешник, баня до спалнята, гараж за две коли, подово отопление, да е юг, да има отстояние от съседната сграда. Тоест да видят дали функционалното разпределение отговаря на техния битовизъм. И после да преценят дали помещенията, които купуват, имат нужния обем, защото пазарът наистина е наводнен с кутийки, които изглеждат големи и широки на чертеж, а всъщност няма място за най-елементарните неща.

Какви са оптималните размери на различните помещения според вас?

- За българския пазар оптималната квадратура за спалня според мен е 15 кв.м, за да има и два-три квадрата за дрешник. За хол и кухня - под 30 кв.м е трудно, а за четиричленно семейство трябват поне 40 кв.м. Ако добавим баните и предвидим три спални - нормалното жилище за четиричленно семейство е 130 - 150 кв.м.

Повечето масови купувачи по наши наблюдения сега са хора между 30 и 50 години с две деца. За съжаление те могат да си позволят между 110 и 120 кв.м. Опираме до бюджета и това автоматично смалява квадратурата и обема на стаите. Резултатът са т.нар. архитектурни грешки - кутийки. Те са плод на това, че пазарът иска да живее на 150 кв.м с определени функции, но може да си позволи 100 кв.м и иска същите функции.

Колко е най-малкото жилище, на което сте правили интериорен дизайн, и колко е най-голямото?

- Най-малкото е 55 кв.м за двама млади, около 25 години. Средните жилища, които правим, са около 180 - 300 кв.м. Повечето къщи са около 450 - 600 кв.м. Най-големият проект е резиденция между 1600 и 2000 кв.м - с вътрешен басейн и СПА, кинозала и няколко гаража.

Виждаме и доста функционални дизайни на маломерни жилища?

- Няма лошо, но според нашата философия premium living, която изповядваме, че трябва да съществува, идва от обема и пространството, а не от това колко струва леглото и на кой производител е. И от обитаването - например да можеш да ползваш душа сам, без да те притесняват. Защото, ако утре доходите ви нараснат, може да смените евтините мебели с по-качествени. Но дневната ви пак ще е 25 кв.м. За да я уширите, трябва да купите апартамента на съседа. Или да продадете и да търсите по-голямо жилище, което е хамалогия. Да, не са много хората, които могат да си позволят голямо жилище. В масовия случай човек преценява с кое да направи компромис.

Когато купува жилище човек не трябва да прави компромис с изложението. Важно е да е светло и да гледа на юг, казва арх. Янев

С какво не бива да се прави компромис при избора на жилище?

- С изложението. За мен, когато човек купува жилище, независимо какво, е важно да е осветено и да гледа на юг. Светлината гарантира комфорт на живеене, а и сметките са по-малки. Безсмислено е да се дават пари за северни жилища. Те много трудно се отопляват и в тях усещането е друго.

Южните жилища не са ли много горещи лятото?

- През лятото слънцето е по-високо и светлината пада под друг ъгъл. Ако балконите са направени добре, тя няма да влиза толкова навътре. Слънцестоенето зимата е ниско и огрява целия апартамент. Когато проектираме къщи и сгради, правим изследване на слънцестоенето, за да може да ориентираме дневните и трапезариите по южната част и така проектираме горните етажи с еркерите, че да е оптимален ъгълът на влизане на слънце. Югоизток и югозапад също са поносими. Само да не е северозапад и североизток,

Човек трябва ли да купува с идеята, че може да преправи жилището чрез вътрешното преустройство? Не е ли трудно?

- Лесно е. Трябва да се знае къде са носещите колони и носещите елементи тип шайби. Те са от бетон и желязо и са скелетът на сградата. Всичко останало може да се коригира. За тези неща е хубаво човек да е гъвкав. Едно са нуждите сега, други, ако след пет години се родят близнаци или ако едното дете отиде да живее в чужбина. Забелязваме при клиентите, че човешкият битовизъм се променя с годините и цикълът му е пет-осем години. И едно жилище трябва да бъде измислено така, че да поеме промените, да може да го манипулираме. Жилищната единица трябва да се нагажда спрямо човека, а не той да става роб на един куб.

Нали знаете какво става в един жилищен блок, когато се чуе, че някой кърти стена?

- Архитектите като нас правят проект и заснемат и описват всяка стена. Всеки, който се интересува, може да го разгледа. А ако нещо го притеснява, може да подаде и жалба до съответните инстанции.

Но подобни интервенции не правят ли сградите по-малко устойчиви?

- Когато носещите колони не се пипат - няма проблем. В Закона за устройството на територията ясно и точно пише какво може да прави собственикът на дадено жилище с неносещите стени - от тухли и гипсокартон. В наредба седем са описани всички възможни интервенции. Не може например да се прави кухня под баня или баня над кухня и баня над спалня. Това, че някоя стена се е напукала и се кърти, е неспасяемо и се случва и без вътрешни преустройства.

Рremium living идва от обема и пространството, казва арх. Павел Янев. Според него нормалното жилище за четиричленно семейство е 130 - 150 кв.м

С какво трябва да е наясно човек, когато вече има жилището и реши да потърси услугите на интериорен дизайнер?

- Три са нещата, които правим, и съветваме клиентите да си ги изяснят предварително - колко пари са готови да похарчат, за какво време ще бъде изпълнен проектът и с какво качество ще е, т.е. дали ще има дизайн.

На първо място хората трябва да знаят колко пари могат да похарчат за вътрешното обзавеждане. В този термин влизат поне 15 пера - ремонти, ОВК инсталация, климатици, термопомпи, газови котли, керамика, санитария, осветление. После идват корпусните мебели, на които хората казват обзавеждане. И правят грешката да мислят, че бюджетът се свежда до това да купят диван, мебели, маса и кухня. Освен това трябват врати, свободни мебели, електроуреди, тапети и мазилки, стъкла и огледала. После идват корнизи, щори, матраци, килими, аксесоари за баня, телевизори и пр. И човек трябва да е готов според нашия опит да даде минимум две трети от цената, на която е купил апартамента, за да може да се случи интериорният дизайн. Това показват моите таблици за около десет години опит.

Две трети от цената на жилището?

- Когато го кажа на клиенти без опит в тази дейност, обикновено го намират за абсурдно. Но след шест месеца или година признават, че сме били прави и че са дали дори с 20% отгоре, защото са си купили по-хубав телевизор и по-хубави мебели. Тоест две трети от цената на апартамента са санитарният минимум, от него се започва. Разбира се, нещата могат да се случат и за половината от сумата, но тогава не говорим за интериорен дизайн. Отивате в някой склад или магазин, купувате каквото има и го слагате. Това не е дизайн, а сбор от случайно събрани продукти и елементи. Самият дизайн също струва пари.

Кое перо с най-голяма тежест?

- Ремонтът - електроинсталации, ВиК инсталации, климатизация, а и мебелите. Хората малко се страхуват да работят с архитекти и дизайнери, защото си мислят, че ще им струват допълнително пари. Но реално сумата за тези пера ще бъде похарчена със или без интериорен дизайнер. Ще я дадат нерационално и за продукти, в чието качество не са сигурни. Докато нашата работа е да филтрираме всички продукти и да преценим кое работи най-добре за дадения обект и клиент. И да му го дадем на цена, на която не може да го намери в магазина. Имаме договори с фирми и доставчици, те ни предоставят определени условия, които ние предоставяме на клиента.

Ще дам пример с мебелите - ние ги избираме, клиентът ги одобрява. Предлагаме два-три варианта - които може да си позволи с бюджета си и малко над него, като описваме и предимствата. И трите варианта са работещи от наша гледна точка. Но винаги клиентът взема решението. Ценим времето му и не го пращаме да ходи по магазините. Клиентите ни избират и заради това, че изпълняваме обектите. Поемаме отговорност проектираното да се изпълни. С майсторите например е много трудно. Но когато поемем отговорност, си носим и риска.

Как се определя вашият хонорар?

- Архитектите масово таксуват на кв.м. Ние работим с клиента така - поемаме отговорност да изпълним този проект при определения бюджет в исканото време и при желаното качество. За всичко това искаме определен хонорар. Обикновено той е около десет процента от стойността на ремонта и казваме сумата предварително.

Как стават плащанията?

- На етапи и на свършена работа. Искаме аванс, за да поемем определени разходи, и после хората плащат при постигнат резултат. На базата на план-графика с дейностите за обекта правим на клиента линеен график, в който е описано кога и за какво ще искаме пари. Представяме фактура за всички описани продукти. Казваме колко струват на пазара, за колко ги вземаме ние с отстъпката, което е и цената за клиента. Така клиентът знае във всеки момент колко пари ще трябват и кога и това е целта на проджект мениджмънта. И всеки петък нашите клиенти получават подробен отчет какво е станало на техния обект миналата седмица, колко пари са похарчени и какво предстои следващата седмица.

Възможно ли е клиeнтът да разсрочи ремонта и плащанията във времето?

- Възможно е ние да направим проекта, а той да си менажира процеса сам. Но моята цел е, като започнем обект, да го направим по-бързо, за да може клиентът да живее там, а и ние да поемем следващия. Обектът в ремонт е пасивен обект, който губи време, нерви и пари. Ако хората живееха в него, можеше да дават другата си къща под наем. А и в повечето случаи, когато човек си купува апартамент, той иска да го види веднага направен и да влезе в него още на другия месец. Най-често за 1 септември, за да може децата да тръгнат на училище, или за 20 декември, за да празнуват в него Коледа. И когато кажа, че са ми необходими девет месеца за работа, не ме разбират. Но планът ни за действие за един обект показва, че си е необходимо технологично време за някои поръчки и доставки, през което ние успоредно вършим други дейности. Както се казва, и деветима проджект мениджъри не могат да изродят едно бебе за един месец. Така е и в нашата работа - процесът обикновено отнема минимум шест - осем месеца. И за по-високото качество, за по-филтрирания дизайн има хора, които са готови да инвестират пари и да чакат.

Много ли са тези хора?

- В последните десет години са достатъчно. Бих казал, че има вълна от хора между 30 и 50 години, които са готови да се доверят психологически, че някой друг може да ремонтира къщата ти вместо теб.

За да се случи интериорният дизайн, човек трябва да е готов да даде минимум две трети от цената, на която е купил апартамента, по оценка на архитекта

Как се разбирате за стила?

- Със стила е най-лесно. За деветте години, откакто сме на пазара, сме създали почерк и сме разпознаваеми. Имаме портфолио и клиентите ни избират по него. Стилът ни е на граница между модерното и минимализма. Бих го нарекъл премиум стил за визионери. Клиентите ни са хора със собствен бизнес, като всеки от тях развива нещо. Имат визия за нещата, но държат и на детайла. И искат срок, качество и цена.

На какво да обръщат внимание хората, когато подписват договор с фирма за интериорен дизайн?

- В договора да е записан бюджетът на проекта. Има случаи, в които човек плаща за проект, получава го, но се оказва, че той е неизпълним, защото е надхвърлял бюджета му четири-пет пъти.

Интервюто взе Боряна Генчева

През миналата година арх. Павел Янев взе наградата "Най-добър интериорен дизайн на частна резиденция 2019-2020" в European Property Awards 2019, Лондон. "Журито оценява на първо място дизайна, но и начина, по който е постигнат крайният резултат: С какъв бюджет, за колко време и при каква организация", обяснява той. Макар да няма формулирани граници, проектите с по-голям бюджет попадат в друга категория на конкурса. "Оценяват възможностите на сградата за вмешателство и какво сме направили ние. Какви варианти сме предложили на клиента, с какви материали, какво сме направили, за да изпълним проекта, за колко време, с какъв бюджет. А накрая питат и дали клиентът беше доволен", казва арх. Янев. Той е завършил архитектура във ВИАС с подспециалност "Жилищно строителство". Като ученик е работил по строежи, работи от втори курс като студент. В периода 2012-2013 г., когато е трудно да се намери работа, основава студиото All in studio. Казва, че не спира да се учи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK