Моля, платете си входа!

Моля, платете си входа!

Фирмите за управление на етажната собственост стават все по-популярни, а офертите все повече. Как да изберем?

Румяна Гочева
7966 прочитания

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • Интересът към професионалните домоуправители расте въпреки скептицизма.
  • Фирмите предлагат комплексни услуги - от събирането на входа до почистването на снега.
  • Условие при наемането на комунален мениджър е входът да е в режим на етажна собственост.

Ралица живее с възрастната си майка в панелен осеметажен блок. Тя е касиер на входа и макар да може да прехвърли обикалянето из апартаментите на друг, не желае да го направи. Занимава се и с куп други нетипични за един касиер дейности - грижи се за малка градинка около входа, поддържа осветлението, осигурява резервни ключове за новите съседи и др. Казва, че входът много иска да наеме фирма за извършване на всички тези услуги на принципа "всичко в едно", като наеме професионален домоуправител. Самата тя обаче е предубедена - първо, че ще излезе скъпо, и, второ - че фонд мениджърите всъщност не са добре запознати със спецификите и нуждите на всеки отделен вход. Дали обаче е така, или просто Ралица е твърде скептична към услугите, които се предлагат от фирмите за поддръжка на входовете, известни като вход мениджъри?

Пестене на нерви или нови главоболия

В момента в България съществуват десетки, ако не и стотици компании, които работят като професионални домоуправители. Те предлагат услуги от събирането на таксите до почистването на снега или отсяването на оферти за ремонт на покрива и входа. Силната фрагментация носи първия проблем - как да се избере коректна фирма, която, след като събере парите, да си върши съвестно работата. Защото от форуми и медии е пълно с оплаквания за некоректни компании.

Една от препоръките е да се избират дружества, които са членове на браншовите им организации. В България има няколко асоциации, сред които Асоциацията на дружествата, управляващи етажна собственост (АДУЕС), Националната асоциация на домоуправителите в РБългария (НАДРБ), варненската Асоциация на управителите на етажната собственост.

Според Мартин Димитров от НАДРБ проблемите пред фирмите, работещи в бранша, са много и основно са свързани със сериозни пропуски в законодателството. Пред "Капитал" той не коментира интереса на собствениците към фирмите, но увери, че допълнително ще разкаже за тревогите на бранша и трудностите, с които се сблъскват компаниите, работещи в тази сфера.

От АДУЕС също признаха, че ефективното управление и поддържането на етажната собственост са сложен и трудоемък процес. Това може да се потвърди от всеки, на когото някога се е налагало да обикаля съседите си с молба да си платят месечната такса, или пък от този, който е трябвало да събира оферти за подмяна на входната врата (за която най-големите спорове по традиция са в какъв цвят да бъде, а не колко ще е функционална).

АДУЕС е основана е преди няколко години от пет компании, които обаче управляват редица сгради. Това са "Образцов Вход", "КОС България", "Вход Мениджър", "Кедрон-7" и "БГ Домоуправител", които оперират на територията на София, Пловдив, Благоевград, Дупница и др. Към момента в асоциацията членуват много повече дружества (около 30), които се занимават с управлението на около 7000 сгради из цялата страна.

Управлението на входа изобщо не трябва да опира само до събиране на входна такса и чистене. Според АДУЕС при над 1 милион сгради в режим на етажна собственост в България трябва да се обърне сериозно внимание върху проблемите. Част от тях са свързани със задължителната паспортизация на сградите, както и нуждата от информационна кампания за правата и задълженията на собствениците при участието в управлението на сгради в режим на етажна собственост.

Затова и ролята на домоуправителя е много отговорна и определяща за удовлетвореността на собствениците от качеството на живот и функционалността на сградата, която обитават, изтъкват от АДУЕС. Наемането на професионален домоуправител спестява време, средства, енергия (най-вече нерви) и осигурява по-гладко протичане както на комуникацията между съседите, така на тази с фирмите - доставчици на ток, вода, газ

Какво се предлага на пазара

Фирмите, които предлагат услугата "професионален домоуправител", имат широк набор от услуги и дейности в зависимост от нуждите и желанията на всеки отделен вход, обясни пред "Капитал" бившият председател на АДУЕС и настоящ секретар Ламбро Попов. Част от тях са свързани с организирането на периодични общи събрания, изготвянето на правилници, организирането на ремонти (събирането на оферти), почистването на сняг.

Фирмите могат да съдействат и при наемането на фирми за почистване, фирми за поддръжка на зелени площи и/или фирми за борба с вредителите. Ключовият момент тук е, че контролът и надзорът на тези дейности са отговорност на самия професионален домоуправител, което означава, че от живеещите се иска единствено да изберат подходящата оферта.

"До скоро хората не бяха свикнали да гледат и да се интересуват от това какво се случва зад входната им врата, но в последно време регистрираме сериозен интерес към услугите на професионалните домоуправители", каза още Попов. Все повече представители на отделни етажни собствености се интересуват от комплексните услуги, които предлагат фирмите. Те нямат "любима" услуга - най-често просто искат да избягат от задължението и разправиите по събирането на входа, споровете с нередовните платци и изобщо - с организирането на събрания и писането на протоколи.

"Задължително условие, за да бъдат наети обаче, е входовете да са в етажна собственост", добави още Ламбро Попов. Според него хората постепенно пречупват консерватизма си и навика, че таксите се събират безвъзмездно от "госпожата от втория етаж", едва ли не на приятелски принцип.

"Ние предлагаме услуги и се стремим да отговорим на все по-високите изисквания на хората, затова и услугите, които предлагаме, са много и различни", казва секретарят на АДУЕС. Но предупреждава - да се избират фирми с история и опит, "защото на пазара има нелоялни дружества без ресурс, опит, знания и възможности, което рефлектира на целия бранш, като му създава негативен имидж".

Офертите - какво всъщност включват

По закон етажната собственост създава и поддържа фонд "Ремонт и обновяване". С постъпленията в него се извършват всякакви дейности, различни от комуналните задължения. Точно по колко пари да се събират отново се уточнява и решава от етажната собственост, но законът упоменава, че няма как това да е по-малко от 1% от минималната работна заплата за страната, която в момента е 650 лв., или минимумът за този фонд е 6.50 лв. на апартамент. И все пак - всичко зависи от това кой колко може да си позволи и какво в крайна сметка е решило събранието.

Ако се обърне внимание на офертите, те изглеждат често атрактивни - 6-7 лв. на апартамент. Това обаче често крие уловки, тъй като понякога се оказва, че зад тези предложения всъщност се крият съвсем други цени. Например фирмата може да предлага услуга от 6 лв. на апартамент, но само за да се ангажира с извършването на самата дейност, тоест това е нейната комисиона за това, че ще събира пари, ще се разпорежда с тях и ще управлява входа. А всичко останало - като събирането на входа, разправиите с некоректните платци и др., да се плаща допълнително. Това са и опасенията на много от хората, които все още се колебаят дали да се насочат към професионално обслужване. Защото в крайна сметка офертата от 6 лв. на апартамент финално може да завърши на 20 лв. за жилище.

Много жилища = много проблеми

Според Асоциацията на дружествата, управляващи етажна собственост, имотите у нас страдат от редица проблеми, които понякога затрудняват управлението на отделните етажни собствености. Не без значение са и трудностите, свързани със самите собственици. Ето и някои от тях, според АДУЕС:

- застаряващ и неподдържан жилищен фонд

- липса на отговорност и отношение от страна на собствениците

- огромен брой необитаеми жилища

- липса на диалог между живеещи и отговорни институции

- липса на обща воля за решаване на общи проблеми между собственици и отговорни институции и др.
Темата накратко
  • Интересът към професионалните домоуправители расте въпреки скептицизма.
  • Фирмите предлагат комплексни услуги - от събирането на входа до почистването на снега.
  • Условие при наемането на комунален мениджър е входът да е в режим на етажна собственост.

Ралица живее с възрастната си майка в панелен осеметажен блок. Тя е касиер на входа и макар да може да прехвърли обикалянето из апартаментите на друг, не желае да го направи. Занимава се и с куп други нетипични за един касиер дейности - грижи се за малка градинка около входа, поддържа осветлението, осигурява резервни ключове за новите съседи и др. Казва, че входът много иска да наеме фирма за извършване на всички тези услуги на принципа "всичко в едно", като наеме професионален домоуправител. Самата тя обаче е предубедена - първо, че ще излезе скъпо, и, второ - че фонд мениджърите всъщност не са добре запознати със спецификите и нуждите на всеки отделен вход. Дали обаче е така, или просто Ралица е твърде скептична към услугите, които се предлагат от фирмите за поддръжка на входовете, известни като вход мениджъри?


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


3 коментара
  • 1
    sir_humphrey avatar :-|
    Sir Humphrey

    Ние се пробвахме.
    Резултатът беше плачевен.
    Никога не избирайте фирмата "Вход мениджър" да ви менажира входа.

  • 2
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Да, и ние имахме твърде неприятен опит с "Хом Кеър Бг ЕООД".

  • 3
    atco avatar :-|
    mladen kotsov

    До коментар [#] от "":

    Абсолютно никога


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал