Внимавай с тази оферта
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Внимавай с тази оферта

Проучване на Асоциацията за защита на потребителите показва, че над половината от българите планират да пазаруват по време на кампанията, която ще се проведе на 29 ноември, а средната сума, която ще похарчат, възлиза на 500 лева

Внимавай с тази оферта

За какво трябва да внимават потребителите при пазаруване по време на кампанията "Черен петък"

Пламена Кацарова
4282 прочитания

Проучване на Асоциацията за защита на потребителите показва, че над половината от българите планират да пазаруват по време на кампанията, която ще се проведе на 29 ноември, а средната сума, която ще похарчат, възлиза на 500 лева

© Shutterstock


През последните години Черният петък навлезе и в България. В последния петък на ноември търговци и потребители започват масовото пазаруване. С този ден се поставя и началото на коледната потребителска еуфория. Проучване на Асоциацията за защита на потребителите показва, че над половината от българите планират да пазаруват по време на кампанията, която ще се проведе на 29 ноември, а средната сума, която ще похарчат те възлиза на 500 лева. Според организацията най-търсените продукти ще бъдат дрехите, електрониката и обувките, а отстъпките във физическите и онлайн магазини ще бъдат средно между 40 и 60%.

От един от най-големите онлайн търговци в България - eMAG, казаха за "Капитал", че през миналата година само за 24 часа в промоционалния период поръчките в страната са били на стойност 37.23 млн. лева. Най-търсените продукти на платформата по време на кампанията тогава са били телевизорите, смартфоните, малките електрически уреди, продуктите за дома и градината, стоките за бебета и деца, за лична грижа и красота. От компанията коментираха още, че очакват да подобрят този рекорд тази година. Прогнозите са за над 1.35 млн. уникални посещения на сайта, като търговецът очаква повече от 30 хил. нови клиенти и двуцифрено процентно увеличение на продажбите.

"Независимо от това какви са кампаниите – как ги наричаме, какъв е процентът намаление и колко дълго се предлага на вниманието на потребителите, те имат всички онези права, каквито биха имали и когато си купуват стоки на редовната цена."

Димитър Маргаритов, Комисия за защита на потребителите

Според председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов, за разлика от други страни като Китай и САЩ, където намаленията са 80-90% за по-кратък период от време, типичното за тези кампании в България е, че те са повече на брой и по-продължителни. Еуфорията около събитието обаче крие много предизвикателства. Затова и има няколко основни правила при пазаруване по време на Черния петък, които ще предпазят потребителите от некоректни търговски практики.

Къде да внимаваме

- Фалшиви магазини - Създаването на електронни магазини, които имат за цел да просъществуват само в рамките на кампании като Черния петък, за да акумулират някакви средства и после доставките да не бъдат осъществени, е един от основните рискове при пазаруването по време на кампанията през интернет. Потребителите трябва да осъществяват покупките си само от проверени сайтове, за които са убедени, че няма да изчезнат на следващия ден и за които са сигурни, че законно се занимават с онлайн продажби. За целта потребителите следва да проверят основна информация за търговеца на неговия сайт - какво е неговото име, адрес - електронен и физически, в коя държава е регистриран. Не по-малко важни са отзивите за дадения сайт за онлайн продажби, които могат да бъдат проверени във форуми, социални мрежи и други места за обратна връзка в мрежата.

- Реална ли е отстъпката - На първо място при пазаруване по време на кампанията трябва да се обърне внимание на фалшивите отстъпки. Препоръката за потребителите в този случай е да следят цените на продуктите, които искат да закупят, като направят сравнение на продажбите в различните магазини, както и предварително проучване, за да разберат дали наистина има намаление.

- Лихвите по стокови кредити - Клиентите трябва да са особено внимателни и когато в магазините им бъде предложен стоков кредит. Традиционно по време на кампанията това предложение е с 0% лихва. В подобни случаи печалбата за кредитодателя е с много нисък размер, затова е възможно да бъдат предложени услуги срещу допълнителни такси като застраховки, които потребителят не е задължен да приеме, лихвата пък може да е само за определен гратисен период, след който да се начисляват доста по-сериозни ставки. Ако клиентите приемат заема и решат да го погасят предварително, фирмите за бързи кредити нямат право да събират допълнителни такси, с изключение на договорите, в които е фиксиран лихвеният процент. "Трябва да се внимава със стоките на кредит, защото накрая потребителят може да се окаже в ръцете на колекторските фирми. След това започва техният тормоз при забавяне или неплащане", коментира до медиите председателят на Асоциацията за защита на потребителите Пейо Майорски.

- Сигурност на сайта - пазаруването от проверени или детайлно проучени онлайн магазини е задължително, а използването на защитена връзка (която съдържа https и катинарче в адреса си) е силно препоръчително. В случай че потребителят е извършил покупка от некоректен търговец, може да оспори плащането пред банката. По-добре е това да се случи писмено, за да бъде получен официален отговор. Необходимо е да се знае и че за тази процедура банката може да начисли такса.

- Срок на доставка - Обикновено по време на Черния петък сроковете за доставка са по-дълги от нормалното заради огромния брой поръчки, които се правят и впоследствие обработват. От eMAG заявиха, че кампанията е сериозно логистично предизвикателство, предвид огромния брой поръчки и натовареността на куриерите, но че са готови да го посрещнат предвид факта, че подготовката за събитието е в сила от няколко месеца.

- Скрити такси и връщане - Такива може да са такси за валутен превод, доставка и опаковане също трябва да се имат предвид. Четиринадесетте дни, в които според правилата на ЕС потребителите имат право да се откажат от покупка, направена в интернет, без да дават обяснения за това, са в сила и за такива, направени по време на Черния петък. След като продуктът бъде върнат, търговецът е длъжен да възстанови заплатената сума в рамките на други 14 дни. Същевременно продавачът трябва да извърши поправка или замяна, да намали цената или да възстанови заплатената сума, ако се окаже, че купените стоки са дефектни или не изглеждат и не работят по начина, посочен в рекламата.

През последните години Черният петък навлезе и в България. В последния петък на ноември търговци и потребители започват масовото пазаруване. С този ден се поставя и началото на коледната потребителска еуфория. Проучване на Асоциацията за защита на потребителите показва, че над половината от българите планират да пазаруват по време на кампанията, която ще се проведе на 29 ноември, а средната сума, която ще похарчат те възлиза на 500 лева. Според организацията най-търсените продукти ще бъдат дрехите, електрониката и обувките, а отстъпките във физическите и онлайн магазини ще бъдат средно между 40 и 60%.

От един от най-големите онлайн търговци в България - eMAG, казаха за "Капитал", че през миналата година само за 24 часа в промоционалния период поръчките в страната са били на стойност 37.23 млн. лева. Най-търсените продукти на платформата по време на кампанията тогава са били телевизорите, смартфоните, малките електрически уреди, продуктите за дома и градината, стоките за бебета и деца, за лична грижа и красота. От компанията коментираха още, че очакват да подобрят този рекорд тази година. Прогнозите са за над 1.35 млн. уникални посещения на сайта, като търговецът очаква повече от 30 хил. нови клиенти и двуцифрено процентно увеличение на продажбите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK