Време ли е за кола на ток
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Време ли е за кола на ток

Време ли е за кола на ток

Предложенията за електромобили на българския пазар се увеличават, но цените все още са високи

Константин Николов
4073 прочитания

© Volkswagen


Електрическите автомобили са сочени за бъдещето на индустрията, но поне за момента делът им в цял свят все още остава нисък. През 2019 г. са били пласирани рекордните 2.1 млн. коли на ток в цял свят (без хибриди), което е около 2.6% от всички продажби, като увеличението по този показател е 40% спрямо предишната година. Около 1% от всички коли по световните пътища са задвижвани от електричество. Доброто представяне продължи и през тази година - електромобилите бяха много търсени дори по време на пандемията за сметка на останалите модели с двигатели с вътрешно горено. Пример: в Европа през първото полугодие са били продадени 220 хиляди е-коли, с 22% повече от същия период на предишната година, и то при 24% срив на целия пазар (още 184 000 са били продадените хибриди). Причините за възхода са все повечето предлагани модели във всички категории, а очакванията са през следващите години до 2030 г. цената им да се изравни с тази на традиционните модели. Поне за момента продажбите зависят и от доста условности като предлаганите субсидии в съответната държава, както и наличната инфраструктура за зареждане. В България субсидии за покупка на електромобил не се дават (за сравнение - в Румъния те са 9500 евро на е-кола и 4200 eвро за хибриди). Въпреки това има и някои отстъпки като освобождаване от данък МПС и безплатно паркиране в централните зони в София и други големи градове. Освен това сервизирането им е много по-лесно и евтино, а обезценяването на вторичния пазар е много по-малко от моделите с вътрешно горене.

В момента по българските пътища има около 1700 леки коли на ток според данните на Пътна полиция. От тях над 500 са в услугата за споделена мобилност Spark, която предлага осем различни модела за краткосрочен наем. И макар делът им да е изключително нисък спрямо общия брой леки автомобили (0.06%, да бъдем точни), бройката им тепърва ще расте. В България се предлагат все повече модели електромобили, като сред тях са почти всички от най-продаваните в цял свят (изключение прави Tesla и китайските версии). През тази година имаше най-голямата офанзива на нови модели като Volkswagen ID.3 (сочен от компанията като жизненоважен за бъдещето й, т.е. новия Golf), Peugeot е-208, MINI Cooper SE и други. Цените все още са значително по-високи спрямо конвенционалните, но в следващите години ще намаляват. Положително е, че се увеличава мощността на батериите, а оттам и пробегът. Тоест плъгинът вече излиза извън възприятието за единствено градска кола. Освен това се очаква да се разшири и мрежата от зарядни станции в страната. В "Капитал" избрахме няколко от най-популярните модели на прохождащия български пазар на електромобили. Тук сме посочили само такива изцяло на ток, които се предлагат от български дилъри, затова няма и модели на Tesla, макар те да могат да бъдат поръчани в Европа. Цените са ориентировъчни по каталог и не включват възможните отстъпки.

Volkswagen ID.3

70 800 лв.

Volkswagen си постави изключително амбициозни цели в областта на електромобилността, като обяви инвестиции за десетки милиарди в този сегмент. За целта групата създаде електрическия си подбранд ID, чийто първи модел е представеният в края на миналата година модел ID.3. Доставките на първата версия ID.3 1ST edition в Европа започнаха това лято, а първите данни за продажбите показват, че той надминава Model 3 на Tesla. През тази година от Volkswagen са си поставили цел от около 60 000 произведени ID.3. Колата е по-голяма и широка от най-продавания модел на групата - Golf, като ще се предлага в няколко разновидности и батерии - най-малката е 45 kWh, чийто преход е до около 330 км. В България първоначално се предлагаше само вариантът Pro Performance със средната батерия - 58 kWh, с пробег до около 420 км и 204 к.с., но вече може да се поръчва и версията ID.3 Tour с батерия с използваем капацитет от 77 kWh, която позволява пробег до 550 км с едно зареждане. Обявената начална цена на Pro Performance е малко над 70 000 лв., но в бъдеще очакванията са тя да падне според различните версии и батерии. След време ще се предлага и базовата версия Pure със спомената батерия 45 kWh, с очакван автономен пробег до 330 километра и цена под 30 000 евро

Renault Zoe

от 58 000 лв.

Renault Zoe е най-продаваният електромобил в Европа за първите шест месеца на тази година (както и в няколко от предишните години), като популярността му сега се допълва от нова 52 kWh батерия (за сравнение - първата версия през 2013 г. беше с 22 kWh). Новият вариант е с освежен дизайн, повече технологии и пробег до 400 км. В България се предлага с електродвигател с мощност 109 или 135 к.с., като цените започват от около 58 хил. лв. В момента има няколко оферти с отстъпки в българските дилъри на Renault. Зареждането отнема около 3 часа през 22 kw зарядно, а при бързото може да качи до 80% за около 50 минути. Колата е и достатъчно просторна, тъй като в Ranault са успели да сложат батерията под седалките.

Peugeot e-208

от 60 000 лв.

Електрическата версия на популярния малък модел на Peugeot е един от няколкото автомобила на ток, които PSA Group пуска през тази година. Във френския производител са заложили на практичността, като за разлика от други компании не изграждат отделен модел на ток, а използват общата платформа за 208, включваща и версии на бензин и дизел. По тази причина отвън и отвътре колата прилича на събратята си със съвсем малки изключения. Предлаганите екстри са достатъчно, а 50 kWh батерия и 136 к.с. обещават пробег до около 340 км (според цикъла WLTP - хармонизирана процедура за тестове на автомобили), който както и при другите електромобили драстично пада при шофиране на магистрала. Зареждането на бърза станция може да напълни 80% от батерията за около 30 минути. Предлага се в няколко конфигурации в зависимост от екстрите в България, като в момента най-ниската цена е около 60 000 лв. с отстъпки от дилърите на Peugeot.

Nissan Leaf

от 71 000 лв.

До края на 2019 г. Leaf беше най-продаваният електромобил в света, преди да бъде задминат от Tesla Model 3. Първото поколение, чиито продажби стартират в края на 2010 г., всъщност постави началото на масовата кола на ток. Второто поколение, излязло преди три години, продължава тази традиция и остава един от най-търсените модели в сегмента. В момента в България се предлагат две версии: с 40kWh и 62kWh батерия, съответно с мощност 150 и 217 к.с. Първата има пробег до около 250 км, докато втората може да надхвърли и 360 км. Което се отразява и в цените - Nissan Leaf започва от 71 000 лв. и достига 90 000 лв. Плюсовете на модела са широкото пространство и пълното с технологии купе.

MINI Cooper SE

от 64 000 лв.

MINI се готвеше за навлизане на пазара на електромобили от години и някои от първите прототипи на BMW в областта бяха именно през Cooper. Ако крайният резултат MINI Cooper SE можеше да се определи с една дума, тя щеше да е "кеф" от шофирането. Моделът с три врати е базиран на задвижващата система на ВMW i3S със 181 к.с. и бързо ускорение. Батерията с 32.6 kWh (от които се ползват 29 kWh) дава максимален пробег 232 км (според цикъла WLTP). За някои потребители той може и да е малък спрямо други предложения на пазара, но от BMW са сигурни, че този на Cooper SE е идеален за изискванията на повечето потребители за градска кола. И най-ниската версия S предлага достатъчно екстри за повечето клиенти.

Hyundai Kona

от 66 000 лв.

Hyundai Kona е добре позната на потребителите на Spark в София, тъй като е най-масовият модел в платформата. Компактният SUV предлага всичко, което може да е нужно за един среден потребител - пространство, екстри и достатъчно дълъг смесен пробег. В България се предлагат версии с батерия 39.2 kWh с максимална скорост 155 км/ч и до 289 км електрически пробег или 64 kWh с максимална скорост 167км/ч и електрически пробег до 449 км с едно зареждане. Разликата между тях се отразява и в цената: по-малката батерия започва от 66 000 лв. с най-ниския пакет оборудване и стига до 89 000 лв. при по-голямата батерия и най-високия клас екстри.

KIA Niro

от 77 000 лв.

Kia Niro e eдин от най-популярните електрически модели на последната година в цял свят. Колата споделя една и съща платформа с Hyundai Kona и в България се предлага във версии със същите две батерии - 39 kWh и 64 kWh, предоставящи пробег до 450 км. Моделите и на Hyundai, и на KIA са практични и изборът ще зависи от предпочитанията към определена марка на потребителите. Но Niro излиза напред пред конкурента си с малко по-луксозния си интериор и удобно шофиране. Цената също е малко по-висока - от 77 000 до 95 000 лв. преди отстъпки от дилърите. Голямата батерия се зарежда от 20% до 80% за около 50 мин. от бърза зарядна станция.

Volkswagen e-Up

44 500 лв.

е-Up запозна немалко български потребители с електромобилността, тъй като беше първият модел в услугата Spark, когато тя стартира в София в края на 2017 г. Електрическата версия се появи много преди това подбранда ID на VW, след като германският гигант просто добави двигател на ток в шасито на малкия си модел Up. И докато първата версия имаше максимален пробег от едва 135 км с малката си батерия от 18.7 kWh, тазгодишният освежен вариант вече предлага 36.8kWh (отново с 82 к.с.) и над 250 км пробег. Макар и интериорът да е семпъл и да включва най-важното, цената е сред най-ниските на пазара в момента.

BMW i3s

от 86 000 лв.

За мнозина експерти i3 е била пусната твърде рано на пазара, т.е. е излязла е преди времето си. Доказва го и фактът, че седем години след дебюта си моделът продължава да се продава добре. За това помага също и обновяването на батерията на няколко пъти и добавянето на версии с леко променена и по-спортна визия - i3s. Моделът е проектиран от BMW изначално с мисъл за устойчивост: олекотената конструкция е от карбонови нишки, интериорът е изграден от рециклирани и природосъобразни материали, а за производството на колата е използвана само възобновяема енергия. Максималният пробег на i3s е 300 км по цикъла WLTP, но при смесено шофиране по-скоро е около 240 км.

Електрическите автомобили са сочени за бъдещето на индустрията, но поне за момента делът им в цял свят все още остава нисък. През 2019 г. са били пласирани рекордните 2.1 млн. коли на ток в цял свят (без хибриди), което е около 2.6% от всички продажби, като увеличението по този показател е 40% спрямо предишната година. Около 1% от всички коли по световните пътища са задвижвани от електричество. Доброто представяне продължи и през тази година - електромобилите бяха много търсени дори по време на пандемията за сметка на останалите модели с двигатели с вътрешно горено. Пример: в Европа през първото полугодие са били продадени 220 хиляди е-коли, с 22% повече от същия период на предишната година, и то при 24% срив на целия пазар (още 184 000 са били продадените хибриди). Причините за възхода са все повечето предлагани модели във всички категории, а очакванията са през следващите години до 2030 г. цената им да се изравни с тази на традиционните модели. Поне за момента продажбите зависят и от доста условности като предлаганите субсидии в съответната държава, както и наличната инфраструктура за зареждане. В България субсидии за покупка на електромобил не се дават (за сравнение - в Румъния те са 9500 евро на е-кола и 4200 eвро за хибриди). Въпреки това има и някои отстъпки като освобождаване от данък МПС и безплатно паркиране в централните зони в София и други големи градове. Освен това сервизирането им е много по-лесно и евтино, а обезценяването на вторичния пазар е много по-малко от моделите с вътрешно горене.

В момента по българските пътища има около 1700 леки коли на ток според данните на Пътна полиция. От тях над 500 са в услугата за споделена мобилност Spark, която предлага осем различни модела за краткосрочен наем. И макар делът им да е изключително нисък спрямо общия брой леки автомобили (0.06%, да бъдем точни), бройката им тепърва ще расте. В България се предлагат все повече модели електромобили, като сред тях са почти всички от най-продаваните в цял свят (изключение прави Tesla и китайските версии). През тази година имаше най-голямата офанзива на нови модели като Volkswagen ID.3 (сочен от компанията като жизненоважен за бъдещето й, т.е. новия Golf), Peugeot е-208, MINI Cooper SE и други. Цените все още са значително по-високи спрямо конвенционалните, но в следващите години ще намаляват. Положително е, че се увеличава мощността на батериите, а оттам и пробегът. Тоест плъгинът вече излиза извън възприятието за единствено градска кола. Освен това се очаква да се разшири и мрежата от зарядни станции в страната. В "Капитал" избрахме няколко от най-популярните модели на прохождащия български пазар на електромобили. Тук сме посочили само такива изцяло на ток, които се предлагат от български дилъри, затова няма и модели на Tesla, макар те да могат да бъдат поръчани в Европа. Цените са ориентировъчни по каталог и не включват възможните отстъпки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 2
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Все още са скъпичко удоволствие е-колите, но несъмнено бъдещето е тяхно. Аз определено залитам към хибридите заради по-голямата им автономност, но и това може да се промени, бъдещето ще покаже...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Плати ми с поглед

Плати ми с поглед

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK