Електрическите автомобили са сочени за бъдещето на индустрията, но поне за момента делът им в цял свят все още остава нисък. През 2019 г. са били пласирани рекордните 2.1 млн. коли на ток в цял свят (без хибриди), което е около 2.6% от всички продажби, като увеличението по този показател е 40% спрямо предишната година. Около 1% от всички коли по световните пътища са задвижвани от електричество. Доброто представяне продължи и през тази година - електромобилите бяха много търсени дори по време на пандемията за сметка на останалите модели с двигатели с вътрешно горено. Пример: в Европа през първото полугодие са били продадени 220 хиляди е-коли, с 22% повече от същия период на предишната година, и то при 24% срив на целия пазар (още 184 000 са били продадените хибриди). Причините за възхода са все повечето предлагани модели във всички категории, а очакванията са през следващите години до 2030 г. цената им да се изравни с тази на традиционните модели. Поне за момента продажбите зависят и от доста условности като предлаганите субсидии в съответната държава, както и наличната инфраструктура за зареждане. В България субсидии за покупка на електромобил не се дават (за сравнение - в Румъния те са 9500 евро на е-кола и 4200 eвро за хибриди). Въпреки това има и някои отстъпки като освобождаване от данък МПС и безплатно паркиране в централните зони в София и други големи градове. Освен това сервизирането им е много по-лесно и евтино, а обезценяването на вторичния пазар е много по-малко от моделите с вътрешно горене.
В момента по българските пътища има около 1700 леки коли на ток според данните на Пътна полиция. От тях над 500 са в услугата за споделена мобилност Spark, която предлага осем различни модела за краткосрочен наем. И макар делът им да е изключително нисък спрямо общия брой леки автомобили (0.06%, да бъдем точни), бройката им тепърва ще расте. В България се предлагат все повече модели електромобили, като сред тях са почти всички от най-продаваните в цял свят (изключение прави Tesla и китайските версии). През тази година имаше най-голямата офанзива на нови модели като Volkswagen ID.3 (сочен от компанията като жизненоважен за бъдещето й, т.е. новия Golf), Peugeot е-208, MINI Cooper SE и други. Цените все още са значително по-високи спрямо конвенционалните, но в следващите години ще намаляват. Положително е, че се увеличава мощността на батериите, а оттам и пробегът. Тоест плъгинът вече излиза извън възприятието за единствено градска кола. Освен това се очаква да се разшири и мрежата от зарядни станции в страната. В "Капитал" избрахме няколко от най-популярните модели на прохождащия български пазар на електромобили. Тук сме посочили само такива изцяло на ток, които се предлагат от български дилъри, затова няма и модели на Tesla, макар те да могат да бъдат поръчани в Европа. Цените са ориентировъчни по каталог и не включват възможните отстъпки.
Volkswagen ID.3
70 800 лв.
Renault Zoe
от 58 000 лв.
Peugeot e-208
от 60 000 лв.
Nissan Leaf
от 71 000 лв.
MINI Cooper SE
от 64 000 лв.
Hyundai Kona
от 66 000 лв.
KIA Niro
от 77 000 лв.
Volkswagen e-Up
44 500 лв.
BMW i3s
от 86 000 лв.
Електрическите автомобили са сочени за бъдещето на индустрията, но поне за момента делът им в цял свят все още остава нисък. През 2019 г. са били пласирани рекордните 2.1 млн. коли на ток в цял свят (без хибриди), което е около 2.6% от всички продажби, като увеличението по този показател е 40% спрямо предишната година. Около 1% от всички коли по световните пътища са задвижвани от електричество. Доброто представяне продължи и през тази година - електромобилите бяха много търсени дори по време на пандемията за сметка на останалите модели с двигатели с вътрешно горено. Пример: в Европа през първото полугодие са били продадени 220 хиляди е-коли, с 22% повече от същия период на предишната година, и то при 24% срив на целия пазар (още 184 000 са били продадените хибриди). Причините за възхода са все повечето предлагани модели във всички категории, а очакванията са през следващите години до 2030 г. цената им да се изравни с тази на традиционните модели. Поне за момента продажбите зависят и от доста условности като предлаганите субсидии в съответната държава, както и наличната инфраструктура за зареждане. В България субсидии за покупка на електромобил не се дават (за сравнение - в Румъния те са 9500 евро на е-кола и 4200 eвро за хибриди). Въпреки това има и някои отстъпки като освобождаване от данък МПС и безплатно паркиране в централните зони в София и други големи градове. Освен това сервизирането им е много по-лесно и евтино, а обезценяването на вторичния пазар е много по-малко от моделите с вътрешно горене.
В момента по българските пътища има около 1700 леки коли на ток според данните на Пътна полиция. От тях над 500 са в услугата за споделена мобилност Spark, която предлага осем различни модела за краткосрочен наем. И макар делът им да е изключително нисък спрямо общия брой леки автомобили (0.06%, да бъдем точни), бройката им тепърва ще расте. В България се предлагат все повече модели електромобили, като сред тях са почти всички от най-продаваните в цял свят (изключение прави Tesla и китайските версии). През тази година имаше най-голямата офанзива на нови модели като Volkswagen ID.3 (сочен от компанията като жизненоважен за бъдещето й, т.е. новия Golf), Peugeot е-208, MINI Cooper SE и други. Цените все още са значително по-високи спрямо конвенционалните, но в следващите години ще намаляват. Положително е, че се увеличава мощността на батериите, а оттам и пробегът. Тоест плъгинът вече излиза извън възприятието за единствено градска кола. Освен това се очаква да се разшири и мрежата от зарядни станции в страната. В "Капитал" избрахме няколко от най-популярните модели на прохождащия български пазар на електромобили. Тук сме посочили само такива изцяло на ток, които се предлагат от български дилъри, затова няма и модели на Tesla, макар те да могат да бъдат поръчани в Европа. Цените са ориентировъчни по каталог и не включват възможните отстъпки.
2 коментара
Все още са скъпичко удоволствие е-колите, но несъмнено бъдещето е тяхно. Аз определено залитам към хибридите заради по-голямата им автономност, но и това може да се промени, бъдещето ще покаже...