Какво се променя за покупките от Великобритания след напускането ѝ на ЕС
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какво се променя за покупките от Великобритания след напускането ѝ на ЕС

Въпреки договорените нулеви мита митническият контрол на доставките вече е неизбежен.

Какво се променя за покупките от Великобритания след напускането ѝ на ЕС

Мито няма, но има митнически контрол и освобождаване на пратките, дължите и ДДС

26908 прочитания

Въпреки договорените нулеви мита митническият контрол на доставките вече е неизбежен.

© Shutterstock


От памперси и храни, през продукти за ежедневна употреба и спортни дрехи до луксозни стоки - само допреди две седмици Великобритания беше предпочитан пазар за онлайн покупки от България. Поевтинелият паунд покрай Brexit, по-голямото предлагане и разнообразие правеха пазаруването от Острова доста изгодно. Доскоро то беше и лесно - освен чрез стандартните куриерски пощенски доставки няколко български логистични компании бяха създали стройна система и организация на доставки, която макар и малко по-бавно осигуряваше евтин транспорт на стоки от Обединеното кралство до България. От 1 януари 2021 г. нещата се промениха - на тази дата приключи предходният период за Brexit и Великобритания вече фактически не е част от ЕС.

Ефектите върху онлайн покупките веднага се усетиха. Доставките се забавят, тъй като вече подлежат на митнически контрол и освобождаване след плащане на дължимите мита и ДДС. Това се налага, тъй като Великобритания вече е външен (трети) пазар за ЕС и България. И въпреки че двете страни договориха нулеви мита и квоти за стоките, те трябва да минат през митническо оформяне, което означава и нови такси за обработка. Допълнителните разходи ще оскъпят доставките, като някои покупки може да станат неизгодни, но при други няма да има съществен ефект върху крайните цени на продуктите. Със сигурност обаче в първите седмици, а може и месеци, ще има обърквания, вероятно и проблеми, като засега те по-скоро изглежда, че ще са временни.

Важно: Трябва да се има предвид, че стоки, които са поръчани и заплатени на доставчика преди 31 декември, но са доставени след 1 януари, също ще подлежат на мито и ДДС, тъй като те се начисляват в момента на доставката, а не на покупката.

Ще плащам ли мита и ДДС?

С излизането от ЕС Великобритания вече е трета страна за съюза и съответно за България. Което означава, че на всички стоки, които се внасят оттам, се начисляват мита и акциз (ако е акцизна стока), а накрая и ДДС. Режимът не е по-различен от този при покупки на стоки от САЩ или Китай например. Добрата новина за купувачите е, че Великобритания и ЕС договориха безмитен внос на много стоки. Нулевите мита обаче са само за стоките с произход Великобритания (реципрочно страна от ЕС) и производителят или търговецът трябва да докаже това със сертификат според правилата за произход.

Ето какво казват от Агенция "Митници" за реда на облагане:

1. Безвъзмездни пратки от физическо до физическо лице (така наречени подаръци) с обявена стойност до 45 евро няма да бъдат облагани. За "подаръци" със стойност над 45 евро се прилага следващата процедура.

2. За получаване на пратки, които са от търговец до физическо лице (например онлайн търговия), важат следните лимити:

  • за пратки под 30 лева не се дължи мито или ДДС, получателят следва да ги получи съгласно правилата на работа на доставчика (куриерска компания или поща). От 1 юли обаче вероятно ще се дължи ДДС и за пратки под 30 лв.
  • пратки от 30 лева до 150 евро се облагат с ДДС 20%, но са освободени от мито
  • пратки над 150 евро се облагат и с мито съгласно действащата митническа тарифа (виж в карето за нулевото мито). Въпреки че отпаднаха много от митата за стоките от Великобритания, е важно с покупката да върви документ, който ясно да показва стойността и произхода ѝ. Ако е възможно, е добре да има и информация, че стоката е освободена от мито. Клиентът трябва да пази освен фактура и платежните си бележки/информация. Причината - митническият служител може да се усъмни във всичко, а стойността на стоките, съдържащи се в пратката, се доказва от получателя ѝ. При някои китайски търговци имаше практика да се занижава стойността на покупката, за да се платят по-малко мито и данък. Ако стоките бъдат загубени някъде по трасето обаче, това ще доведе и до по-ниска сума, която да се поиска за възстановяване.

Освобождаване на стоката от митница

Освен евентуалните допълнителни плащания това е вторият нов момент. След като стоката е закупена и е за лична употреба, тя ще бъде доставена с пощенска служба или с куриер според това с какви партньори работи търговецът. Ако продуктът е на по-ниска стойност, може директно да дойде до дома ви.

В повечето случаи обаче е без значение кой я доставя - тя ще пристигне при доставчика (пощите/куриер) и ще остане на склад под митнически контрол, докато приключи митническото оформяне и бъдат платени съответните мита и данъци, когато се дължат такива. За пратки над 30 лева следва да се подаде митническа декларация. Имайте предвид, че така наречената митническа стойност на стоките се състои не само от цената, платена за тях, но и от цената за превоз (транспортните такси). Освобождаването на стоката може да се случи по три начина:

  • Получателят да упълномощи доставчика (куриер или поща), като му се представят необходимите документи (копие от документ за плащане на стоката, данни за поръчката, документ за упълномощаване и т.н.) съгласно дадените от доставчика указания.
  • Получателят да упълномощи друг митнически представител (посредник) да подаде митническа декларация, като му предостави необходимите документи.
  • Получателят да подаде сам митническа декларация, за което трябва да разполага с електронен подпис, ЕОРИ номер, регистрация в е-портала на Агенция "Митници", след което да попълни и излъчи по електронен път митническата декларация, да заплати дължимите данъци по банков път към Агенция "Митници" и да получи пратката отново от доставчика. Този вариант обаче е свързан с доста време и усилия.

Трябва да е ясно, че и в трите случая, докато не приключат целият процес и плащането на задълженията, пратката стои под митнически контрол в склад.

Най-добре в пощата

Когато пратката е в България, клиентът ще получи уведомление - най-често sms. Процедурите при "Български пощи" и на куриерските фирми са различни, коментираха от Агенция "Митници" пред "Капитал". Държавните пощи се явяват косвен представител (за пратки на стойност до 1000 евро), поради което те оформят пратката с техния собствен ЕОРИ (специален митнически идентификационен номер) и покриват дължимите данъци (обикновено ДДС) към Агенция "Митници". За целта трябва да се подаде декларация, с която клиентът упълномощава пощите да го представляват пред митниците. Улеснението е, че данъците заедно с таксата за техните услуги се заплащат при получаване на пратката. Хубаво е да се има предвид, че митниците правят случайна проверка на пратки, за да се установи дали посочената стойност отговаря на действителната. Ако сте сред "късметлиите", може да се окаже, че разходът по получаването на пратката е по-голям от очакваното - "Български пощи" начисляват 4.80 лв. такса преопаковане, а понякога и още 12 лв. за митническо оформяне.

Куриерите действат като пряк представител и съответно изискват ЕОРИ от клиентите си (издава се безплатно от митниците на място или онлайн, ако имате електронен подпис), за да подадат митническа декларация, и дават инструкции как клиентът - получател на пратката, да преведе по банков път към Агенция "Митници" дължимите данъци. Едва след това пратката се освобождава и може да бъде доставена.

И някои други съображения

Данък върху данък - Проверка на "Капитал" в определени сайтове показа, че няма промяна в цените преди и след 1 януари, като в тях е включен ДДС. Така има риск данъкът да се плати веднъж с покупката на стоката и след това втори път в България (ако стоката е над 30 лв.). В САЩ този проблем го няма, тъй като там цените са посочени без щатския данък и при доставка в чужбина той не се дължи. Този проблем може да отпадне, след като влязат в сила две директиви на ЕС за продажбите от разстояние (дистанционните продажби) през онлайн платформи, като засега планът е това да стане до средата на годината. Идеята е продавачите директно да начисляват дължимите мита и ДДС към купувача. Подобно нещо правят някои търговци от САЩ, но българските митници може и да не знаят това и пак да начислят мита и ДДС.

Гаранция на стоката - С излизането на Великобритания от ЕС се променя и гаранцията на стоките. Европейската е две години, но вече ще е според стоката и може да е под тази граница. Трябва да се следи и за вариантите за връщане на повредена стока например.

Реакцията на куриерите - Куриерските компании започнаха информационна кампания на сайтовете си - със съвети и новите моменти при доставките от Обединеното кралство. TNT посочиха на сайта си: "Правим допълнителни инвестиции, за да коригираме и настроим нашите системи, процеси, ресурси и решения, насочени към клиентите, за да гарантираме, че сме готови за промяната на 1 януари 2021 г. За да отразим тези инвестиции и допълнителните разходи за освобождаване на пратки, от 1 януари 2021 г. ще прилагаме допълнителна такса от 9.50 лв. за всички пратки от Обединеното кралство до ЕС и от ЕС до Обединеното кралство."

От DHL коментираха, че "търговското споразумение между ЕС и Обединеното кралство дава възможност за заплащане на нулеви мита при предоставяне на доказателства за държавата на произход на стоките в търговската или проформа фактурата. За целта е необходимо във фактурата да фигурира текст, с който износителят декларира, че стоките са с преференциален произход, което освобождава получателя от заплащане на мито".

Все още се уточнява как ще работят компаниите като GGBG и GAB_Co. Първата вече обяви, че има забавяне на доставките заради новите правила, а втората директно спря временно доставките от Великобритания. При тези компании купувачът поръчва стока във Великобритания и дава техен адрес, след което те правят доставка до склад в София.

Нулевите мита

Великобритания избра да напусне митническия съюз на ЕС, но споразумението между двете страни създава зона за свободна търговия, която предвижда отпадане на митата и опростени процедури. Например без споразумението износът на някои месни или млечни продукти щеше да бъде подложен на мита над 40% съгласно ставките на СТО или 25% за рибните консерви в двете посоки. Износът на автомобили също щеше да е засегнат от ставка 10%, посочват от Европейската комисия.

От памперси и храни, през продукти за ежедневна употреба и спортни дрехи до луксозни стоки - само допреди две седмици Великобритания беше предпочитан пазар за онлайн покупки от България. Поевтинелият паунд покрай Brexit, по-голямото предлагане и разнообразие правеха пазаруването от Острова доста изгодно. Доскоро то беше и лесно - освен чрез стандартните куриерски пощенски доставки няколко български логистични компании бяха създали стройна система и организация на доставки, която макар и малко по-бавно осигуряваше евтин транспорт на стоки от Обединеното кралство до България. От 1 януари 2021 г. нещата се промениха - на тази дата приключи предходният период за Brexit и Великобритания вече фактически не е част от ЕС.

Ефектите върху онлайн покупките веднага се усетиха. Доставките се забавят, тъй като вече подлежат на митнически контрол и освобождаване след плащане на дължимите мита и ДДС. Това се налага, тъй като Великобритания вече е външен (трети) пазар за ЕС и България. И въпреки че двете страни договориха нулеви мита и квоти за стоките, те трябва да минат през митническо оформяне, което означава и нови такси за обработка. Допълнителните разходи ще оскъпят доставките, като някои покупки може да станат неизгодни, но при други няма да има съществен ефект върху крайните цени на продуктите. Със сигурност обаче в първите седмици, а може и месеци, ще има обърквания, вероятно и проблеми, като засега те по-скоро изглежда, че ще са временни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    iavorski avatar :-|
    iavorski

    БГ пощи винаги начисляват 12 лева за пратка попаднала под митнически контрол дори стойността и да е десет лева!

  • 2
    crusible avatar :-|
    crusible

    Вадил съм ЕОРИ номер онлайн. Процесът е много зле структуриран и в никакъв случай не напълно онлайн - трябваше да се обаждам на служител, за да ми потвърждава в системата им, за да мога да продължа с регистрация.

  • 3
    qvu1606978750695191 avatar :-|
    Alison Hale

    It’s a great pleasure reading your post. It's full of information. The content of your post is awesome, great work.
    https://www.adeenaskitchen.co.uk


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Земя, стопли ме!

Земя, стопли ме!

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.