Oще права за потребителите: Две години гаранция и ремонт в разумен срок
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Oще права за потребителите: Две години гаранция и ремонт в разумен срок

Oще права за потребителите: Две години гаранция и ремонт в разумен срок

Парламентът въведе и потребителска защита при цифровото съдържание и услуги

Деница Ватева
7063 прочитания

© Цветелина Белутова


Темата накратко
  • От догодина потребителите ще имат още повече права за стоките и услугите, които са закупили.
  • Опциите при рекламациите са ремонт в "разумен срок", замяна или възстановяване на парите частично или изцяло.
  • Цифровите услуги и съдържание също ще подлежат на рекламации.

Българските потребители ще имат винаги право на двегодишна гаранция при покупка на стоки, независимо дали продавачът е решил или не да предоставя такава. При рекламация ще може да се изисква ремонт в "разумен срок" и замяна, а в някои ситуации и частично или пълно възстановяване на парите. Ако дадена стока не съответства на мостри или реклами, то това също е предмет на рекламация. А купувачите на цифрови услуги и съдържание също ще подлежат на защита. Така ще изглеждат новите права на потребителите, след като парламентът прие законови промени, въвеждащи текстове от европейски директиви. Те вече са обнародвани в Държавен вестник, но ще влязат в сила от 1 януари 2022 г.

Задължителна гаранция и край на "вечните" ремонти

След влизането в сила на текстовете, което ще стане на 1 януари 2022 г., всяка закупена стока ще има двегодишна гаранция независимо дали продавачът предоставя такава или не. Правилото ще важи и за стоки, които предстои да бъдат произведени или изработени след сключване на договора за покупка, а изключенията от него са само няколко: живи животни, вещи, продавани от съдебни изпълнители или от други органи, които са ги отнели в полза на държавата, както и стоки втора употреба, обявени на публичен търг.

Същевременно се разширяват и възможностите за предявяване на рекламация. Освен при дефекти и несъответствия потребителят ще има право на такава и когато закупената стока не изглежда като мострата или се различава от данните в реклами или публични изявления на продавача. А когато купувачът открие несъответствие, ще има право да изиска от търговеца замяна или ремонт "в разумен срок" във всички случаи, освен когато "това се окаже невъзможно или би довело до непропорционално големи разходи за продавача". Именно тук идва и втората опция: при отказ или невъзможност за ремонт и замяна купувачът ще има право да развали договора или да поиска пропорционално намаление на цената. Тази възможност важи и в случаите, когато несъответствието на стоката е "толкова сериозно, че оправдава незабавно намаляване на цената или разваляне на договора". Всъщност за първи път се въвежда понятието за ремонт на дефектни стоки в "разумен" срок. А според закона той е един месец освен за онези стоки, съдържащи цифрови елементи. Важно условие е още, че ако ремонтът на дадена стока изисква демонтажа й, то това става за сметка на търговеца, а не на клиента.

По линия на рекламациите потребителите ще имат и още няколко права. Двегодишната гаранция на стоките ще се удължава с времето, през което те са били на ремонт. А ако стоката е закупена например на разсрочено плащане, клиентът ще може да откаже внасянето на оставащите суми, докато търговецът не изпълни задълженията си по рекламацията.

Законът въвежда правила и за т.нар. търговска гаранция, която продавачът може да предостави допълнително извън минималния двегодишен срок на потребителя, включително и срещу заплащане. Това най-често се прави при битовата техника за дома. Според правилата, в случай че в рекламни материали търговецът е "обещал" по-добри условия, отколкото потребителят е получил, то тогава клиентът има право да изиска обещаните.

Потребителски права и при цифровото съдържание

Другата голяма промяна в законодателството е свързана с това, че за първи път се въвежда потребителска защита при покупка на цифрово съдържание или услуги, като тя ще важи и за "безплатни" цифрови услуги, при които обаче потребителят е предоставил своите данни на продавача. Така при покупка на цифрово съдържание то трябва да бъде в най-новата версия при сключването на договора, а продавачът е длъжен да информира и предоставя на купувача всякакви актуализации, свързани със сигурността. Тук има няколко защити за купувача. В случаите, когато той не получи уговореното в договор съдържание, ще може да го изисква от търговеца "без необосновано забавяне". Потребителят си запазва правото и да развали договора, ако това не е изпълнено или ако за самия потребител е било важно да получи услугата в определен срок, който не е спазен. Подобно на стоките, купувачите на цифрови услуги също ще могат да отправят рекламации - те ще могат да поискат търговецът да ги приведе в съответствие с договора "в разумен срок" или да поиска разваляне на договора или частично възстановяване на пари.

Предвид естеството на самите цифрови услуги е предвидена и допълнителна защита, когато те се ползват за продължителен период от време. Така например търговецът има право да изменя услугата само ако това е предвидено в договора и не води до разходи за потребителя. А в случаите, при които изменението влошава достъпа или качеството, клиентът ще има право да поиска разваляне на договора в едномесечен срок.

Как се решават спорове

Колкото до решаването на спорове между потребители и търговци, то тук няма да има съществена промяна. Контролният орган по новите правила ще бъде Комисията за защита на потребителите, към която могат да бъдат подавани жалби. Те не трябва да са анонимни. Друг вариант е ползването на услугите на т.нар. Органи за алтернативно решаване на спорове между потребители и търговци, които в България са 16 и са одобрени от икономическия министър.

Става въпрос за различни секторни помирителни комисии, общата помирителна комисия към КЗП и центъра за алтернативно решаване на спорове НАИС към Националната асоциация за извънсъдебни спогодби. Няма такси за потребителя при подобни производства, като е възможно да се водят такива и когато търговецът е в друга европейска държава.

Темата накратко
  • От догодина потребителите ще имат още повече права за стоките и услугите, които са закупили.
  • Опциите при рекламациите са ремонт в "разумен срок", замяна или възстановяване на парите частично или изцяло.
  • Цифровите услуги и съдържание също ще подлежат на рекламации.

Българските потребители ще имат винаги право на двегодишна гаранция при покупка на стоки, независимо дали продавачът е решил или не да предоставя такава. При рекламация ще може да се изисква ремонт в "разумен срок" и замяна, а в някои ситуации и частично или пълно възстановяване на парите. Ако дадена стока не съответства на мостри или реклами, то това също е предмет на рекламация. А купувачите на цифрови услуги и съдържание също ще подлежат на защита. Така ще изглеждат новите права на потребителите, след като парламентът прие законови промени, въвеждащи текстове от европейски директиви. Те вече са обнародвани в Държавен вестник, но ще влязат в сила от 1 януари 2022 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Земя, стопли ме!

Земя, стопли ме!

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.