С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK

// Light / Тема

1 29 ное 2019, 8:32, 8598 прочитания

Army of K-Lovers

След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Илюстрация

Темата накратко
  • След като покори света, корейската поп музика печели все повече фенове и в България.
  • К-pop вдъхновява децата да танцуват, да разширяват мирогледа си и да учат езици.
  • Тази индустрия за милиарди има и тъмна страна.
Слънчев следобед е. Голяма група корейци на едно от най-туристическите места в София са заели позиции и снимат не джамията, Халите или купола на "Св. Неделя", а танцуващите пред ЦУМ момичета и момчета. От безжичните колонки звучи корейска музика, на чийто фон децата демонстрират перфектно заучена хореография по клиповете на любимите си К-поп групи. Изглежда, че и самите корейци са силно изненадани – едва ли са очаквали, че след като прелетят над 8000 км, за да се запознаят с далечната за тях българска култура, ще попаднат на фенове, отдадени именно на тяхната родна култура.

Когато става въпрос за K-pop (съкращението е за корейски поп), Корея не е нито южна, нито северна, тя се е превърнала в синоним на музика и танци за милиони почитатели от цял свят и България въобще не прави изключение.


Тази година най-известната в момента K-pop група BTS имаше участие на церемонията по връчването на "Грами" и сама получи отличия от Billboard в САЩ. В Щатите албумът им Love Yourself: Tear стигна до номер едно през 2018 г., техни клипове в Youtube имат по 120 милиона гледания. Всичко започва преди почти тридесет години, когато скучната музикална сцена в Южна Корея е наводнена от еднотипна музика, наподобяваща нашата естрада – текстове на патриотична тематика и нищо общо с модерния западен свят. В такъв момент през 1992 г. се появява напълно революционната за Сеул група Seo Taiji and Boys, които смесват различно звучене: хип-хоп, алтернaтивен рок, R&B и дори фънк. След като се задържат 17 седмици на първо място в класациите, вече е ясно, че младите в Корея имат нужда от адекватна на времето музика. Въпреки че след време групата се разпада, Seo Taiji and Boys вдъхновяват цяла нова вълна музиканти, които постепенно прерастват в днешното явление K-pop.

Днешните K-pop групи се различават много от вдъхновителите си Seo Taiji and Boys – музиката е много по-лесно смилаема и клоняща към масовия поп. По време на икономическата криза в Южна Корея през 1997 г. държавата и музикални продуценти като Ли Су Ман виждат възможност да печелят от корейската култура, като я "изнасят" по света. Един процент от държавния бюджет на Южна Корея се отделя за финансиране на културни проекти. От този факт се възползват три продуцентски компании. Те създават метода за сформиране на K-pop групите, който е видимо успешен и се използва до ден днешен.


Илюстрация





Много наподобяващи момчешките или момичешки банди на Запад от 90-те, повечето нови музикални групи в Корея се сформират със сериозен кастинг. Сред стотици тийнейджъри се избират най-подходящите, често пет момчета или момичета. Интересното е, че те са подбрани драматургично, всеки влиза в някакъв образ - "рапърът", "танцьорът", "най-малкият".

Новосъздадените групи минават през дълго обучение – осем-деветчасови танцови репетиции със сложна хореография и музикални уроци, за да се превърнат в професионален маркетинг продукт и идоли от ранга на BTS, по които припадат тийнейджъри във всяка точка на планетата. Младите изпълнители или дебютиралите наскоро се наричат "хубе" и трябва да се обръщат към утвърдените със "сънбе" и "инса", което е традиционен дълбок поклон. Ако това правило не се спазва, се стига до скандали и критики от страна на индустрията и феновете. (Дори самите фенове имат своята роля и название – те са "армията".)

Популярността на K-pop по в Европа, САЩ и другите азиатски държави е символ на глобализацията на музиката, а улица Hongdae в Сеул се превръща в невероятна туристическа атракция, където хора от цял свят се стичат да видят уличните музиканти, които танцуват, имитирайки идолите си. За разлика от японския първообраз – J-pop, който е много капсулиран и създаван само за японската сцена, корейският поп е с много западни елементи, дори имената на бандите са абревиатури или така измислени, че да са лесни за произнасяне на английски език. Формулата за правене на хитове и известни групи е толкова успешна, че дори екзотичният корейски не може да стресне феновете. Въпреки това броят на желаещите да учат корейски по света рязко скача.

Илюстрация



Виктория Дурчева, на 14 години, от София решава да учи корейски, за да разбира по-добре любимите си K-pop изпълнители. Музиката я вълнува – "бих я определила като музика, която си има всичко, включително и текстове с по-задълбочен смисъл", казва Виктория, която ходи на уроци и по пеене. "Само в момента преподаваме корейски на над петдесет души, повечето от, които са започнали да учат сложния език със същата мотивация като Вики", споделя собственикът на школата Jaeguk Lee, който е от Корея. Всички интервюирани са на мнение, че K-pop речникът, който излезе на български език в началото на тази година (изд. Locus), е много далеч от реалния закодиран език или жаргон, на който запалените фенове общуват помежду си. Виктория и още шест други момичета танцуват в тяхна собствена група Joys!x – научават хореографията от клиповете на любимите си парчета. Групата им е разнообразна – всички са от различни училища, на възраст от 12 до 14 години, имат си и участничка от Гърция.

Илюстрация



Освен редовни тренировки, учене на корейски, посещение на Корея цялата култура около K-pop включва и гледане на корейски сериали. Вдъхновена от позитивните послания на К-pop изпълнителите, Виктория не може да спре да говори за тях - "BTS са навсякъде с мен – телефонът ми е с тяхна снимка, слушам ги по цял ден". Така тя вдъхновява и братовчедка си Марта Иванова. Също като нея, тя е потопена в корейска музика, танци и сериали – "Корейците много повече ми харесват от американските изпълнители, защото танцуват, не са като Ариана Гранде, която слушах преди", казва Марта. Съвсем логично тя избира най-подходящото място, където да отпразнува рождения си ден – корейския ресторант Cup&Roll до НДК . "Освен корейска храна там има и магазин с тематични тениски, плакати, тетрадки, стикери и всякакви други интересни аксесоари", информира Марта, на която й предстои кандидатстване след 7 клас. Най-голямото й желание е да влезе в 18-о СОУ, защото там се изучава корейски. Докато разговаряме, Марта ми показва приложението на телефона, чрез което гледа безплатно сериалите със субтитри. В тези сериали често главните актьори са самите изпълнители от групите. Другият ключ към славата на "идолите" са Instagram профилите им, от които K-pop изпълнителите споделят подробности от всекидневието си – "знам всичко за тях, усещането е, че сме стари приятели".

Точно това усещане за достъпност и близост печели фенове на K-pop-a по цял свят. И се превръща в печалба - освен милиардите от мърчъндайз, групите или по-скоро техните продуценти, печелят и от гъвкавия ценоразпис на преживявания, предвидени за "армията". Примерно по време на турне билетът за концерт е двойно по-скъп, ако фенът иска селфи с изпълнителите. Предлага се и междинен вариант с техен автограф, има и екстра като докосване по ръката. Феновете обикновено са готови да платят най-високата цена само и само да са близо до техните кумири.

Илюстрация



K-pop текстовете не са цинични или мрачни, напротив. Посланията са в посока "обичай себе си, бъди какъвто си", а стилът е пъстър, алтернативен и подчертано унисекс. Много често момичетата са с къси цветни коси, момчетата са гримирани. С къса, боядисана в цвят праскова коса е и 16-годишната Марти, която редовно репетира пред ЦУМ с нейната група Wings от още пет момичета. "Постоянно ми подвикват по улиците заради прическата или по-спортните дрехи", споделя Марти. Оказва се, че всичко по-различно от черното и обикновеното не просто дразни непознати хора по улиците или нейни съученици, които слушат чалга, но може да бъде и опасно. "Преди репетирахме пред НДК, но там се събираха футболните агитки, които ни обиждаха за това, че слушаме корейска музика, или за начина, по който се обличаме, имаше даже побоища и ни изгониха от там", разказва Марти.

Модата е сериозен елемент от цялата K-pop субкултура - през 2012 г. корейските идоли организират модно шоу в Япония и изненадващо дори за тях на събитието се явяват над 33 000 техни фенове японци. Но в други азиатски страни това се превръща в проблем – в Тайланд, където двете най-разпространени религии са будизъм и ислям, властите не са доволни от облеклото на тийнейджърите, опитват се да ги контролират заради неподходящия според тях K-pop стил на обличане. Тайландски фенове започват да използват продукти за изрусяване, за да изглеждат като идолите си. Това, което дипломацията не можа да постигне, поп културата постига с един удар – въпреки че правителството в Северна Корея регулира музиката и модата – K-pop навлиза със замах и севернокорейците започват да се обличат по начин, забранен в страната - високи токове, потници и аксесоари.

На фона на техния бунт късата ярка коса на Марти би трябвало да е съвсем безобидна, но за съжаление това не е така - видът й не понася на много българи. Марти споделя, че не се впечатлява и неодобрителните погледи не я спират да идва за репетиции в центъра на София. Тя и другите момичета от групата й, с които репетира днес - Меги (19 г.) и Катерина (14 г.), използват витрините на ЦУМ като огледала, за да следят дали движенията им са правилни. Най-често използват хореографията на момчешки банди като Stray Kids и OneUs – "тя е по-сложна и интересна, енергична, с резки движения. Който търси по-голямо предизвикателство, танцува именно с движенията от мъжките танци", обяснява Катерина. Днес с тях танцува и Любослав Тлаченски, който е на 19 г. и от години е запален по корейската музика, но не го приемат в група, защото е твърде висок и би нарушил хармонията, към която толкова много се стреми този стил. "Няма значение - аз танцувам сам и така се явявам и на състезанията: сам срещу група от седем примерно" казва Любослав. Има и смесени групи от момчета и момичета като Cypher, които също тренират пред ЦУМ - "за първи път се състезавахме 2017 г., като респективно не сме изпускали да участваме от тогава на състезанието ChangFе и спечелихме два пъти, 2017 и 2019." Те в момента репетират два пъти седмично: всяка събота и неделя".

Wings също репетират усилено всеки ден, защото им предстои участие в благотворителен концерт, а лятото - в голямото състезание K-pop World Festival. Регионалният кръг за България се организира традиционно от посолството на Република Корея у нас. Категориите са две (за песен и танц) и победителите получават шанса да се представят на международен конкурс, където ще бъдат избрани най-талантливите 12 групи от цял свят. Те ще могат да пътуват до Корея и да пеят и танцуват на една сцена с техните K-pop идоли.

През 2018 г. българската група Toxic, съставена само от момчета, участват в конкурса в Корея. "Беше невероятно изживяване – в продължение на две седмици тренирахме като корейските звезди, гримираха ни като тях и излязохме на стадион за тридесет и пет хиляди души", разказва Светлин Вълков. Точно когато те са в Сеул, минава тайфун и публиката не е допусната до стадиона от съображения за безопасност. "Ние обаче излязохме на сцената с другите дванадесет групи от различни краища на света и танцувахме в проливния дъжд и светкавици." Това, което прави най-силно впечатление на Светлин, е колко отворени са корейците към различните култури. "Българите са много по-тесногръди и мразят всичко различно, което не познават. В Корея на никого не му прави впечатление как си се облякъл, касиерът в магазина е с коса наполовина черна, наполовина розова." Той сам споделя как е променил собствените си разбирания за трите години, през които живее денонощно с К-pop културата. "Първата ми реакция, като гледах клип на BTS преди три години, беше: какви са тези момчета, изглеждащи като жени, дори помня, че използвах думата "джендър", която днес масово обозначава всичко, което не е в стереотипа ни. Музиката също не ми хареса, но след това забелязах едно движение от хореографията им, което много ме впечатли", спомня си 19-годишният Светлин. След като гледа безброй пъти клипа заради танца, започва да харесва и музиката, задълбочава се в културата и след много репетиции се озовава в Корея като част от групата Toxic. Днес, докато разговаряме, е с червени кичури, обеци и не го е страх да експериментира с външния си вид.

Илюстрация



По време на престоя в Корея Светлин разбира на какво са подложени изпълнителите – изтощителни тренировки в продължение на часове, докато не постигнат перфектното движение. Той споделя, че това му харесва, но същевременно съзнава, че огромните изисквания към K-pop изпълнителите от страна на многомилионната индустрия са причината някои от изпълнителите да страдат от депресия. Проблемът с очакванията и натиска е още по-сериозен заради крехката, почти детска възраст, на която много от изпълнителите влизат в индустрията – някои от тях още на десет години. След нечовешки тренировки някои от тези десетгодишни деца на 16 г. вече са звезди и след това животът им е изцяло в ръцете на продуцентите заради заробващите договори, които подписват. В тях дори има клаузи, които може да ги задължат да си направят пластична операция. След няколко журналистически разследвания по темата и след като през 2009 г. момчетата от групата TVXQ осъждат своите продуценти от SM Entertainment, договорите са намалени от тринадесет на седем години и вече са под строгия контрол на държавна комисия. Въпреки това вредата, която са нанесли на множество изпълнители в крехка за тях възраст, тепърва става публично известна – през октомври беше съобщено за самоубийството на една от най-обичните певици в Корея, известна като Sulli. Тя беше част от много успешната група f(x), а обучението и в SM Entertainment е започнало още когато е била на 11 г. Впоследствие напуска групата на върха на славата им през 2014 г.

Sulli продължава кариерата си като актриса, води собствено шоу и печели сърцата на публиката заради искреността и непосредствеността си. Заема твърда позиция по важни въпроси, тя е феминистка в едно все още доста консервативно общество, каквото е корейското. Споделя, че не може момиче на двадесет години да бъде ограничавано как да се облича или за какво да говори - все рестрикции, които присъстват в договорите на K-pop изпълнителите. Новината за смъртта на 25-годишната Sulli разстрои много от почитателите й по цял свят. "Тя беше в една от най-любимите ми групи. За съжаление не е първата подобна случка. Много "айдъли" преживяват подобни неща заради голямото натоварване", смята Марти. При момчетата има и още един фактор - кариерата им почти умира на около тридесет години, защото всички минават задължителна казарма в Корея, която трябва да са изкарали до тази възраст. След като се уволнят след двегодишна служба, вече не са актуални. Цялата атмосфера около изпращането на изпълнителите в казарма и драмата с припадащите фенове наподобява на сцена от филма "Коса".

Светлин Вълков знае за всички тези тъмни страни на цялата K-pop индустрия и въпреки това е твърдо решен да следва хореография в корейски университет. Докато се подготвя за изпитите там, работи в корейския ресторант Cup&Roll и усилено репетира с Toxic, които вече са нараснали на девет души.

Въпреки че K-pop индустрията може да се окаже заплаха за самите изпълнители, тя има доста положителни ефекти за феновете им – стимулира ги да танцуват, да се интересуват, да учат езици. А редом с позитивните текстове в момента BTS и други корейски групи се опитват да са добър пример за своите фенове – през 2018 г. те подемат кампания Love Myself и събират над един милион дарения за UNICEF, каузата им е прекратяване на насилието над деца и младежи. Вдъхновена от техния активизъм, Виктория Дурчева е подготвила проект за видео "Чуй ме сега", в което иска да включи нейни връстници, родители и една K-pop звезда, надява се на някой от BTS. "Надявам се да направя с тях FaceTime интервю и с видеото да накарам повече млади хора да повярват в себе си – такива, каквито са, без да се опитват да се нагаждат към очаквания или моди."
Следващото голямо K-pop събитие е на 29 ноември - концерт на групата MONT е от най-новите изгряващи звезди Те дебютират със сингъла си Will you be my girlfriend. Световното им турне, на което предстаавят албума си Going Up минава през Азия, САЩ, Европа, а сега са и в Българи. Групата е създадена от трима изпълнители Narachan, Bitsaeon, Roda. Концертът е в клуб Music Jam от 18 ч. - Mont

Капитал #48

Текстът е част от брой 48 на седмичния Капитал (29 ноември - 5 декември). В броя ще прочетете още:

След срещата Борисов - Тръмп: Винаги с Америка, винаги с Русия
Има ли спасение за "Топлофикация София"
АПИ: Абонамент за 1 млрд. лв.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Безмесни избори 1 Безмесни избори

Вегетарианството и новите тенденции като веган ресторанти, хотели и продукти

27 сеп 2019, 4556 прочитания

Рециклиране за напреднали 1 Рециклиране за напреднали

Ъпсайклингът е креативност, съчетана с грижа за природата

20 сеп 2019, 6049 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Тема" Затваряне
Единство, творчество, касичка

Кампаниите за групово финансиране намират все по-голям успех при креативните проекти в България

Още от Капитал
На първо място инженер

Станислав Протасов, съосновател на софтуерната компания Acronis

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

PISA 2018: Образование с часовников механизъм

Тревожно ниските резултати на 15-годишните в България по индикаторите за функционална грамотност се проектират в бъдещето на страната

Трудните книжки

Министерството на труда предлага подмяна на сегашните трудови книжки с нови, без да може да обясни защо не ги цифровизира

20 книги в навечерието на 2020

Списък с книги от последните месеци и все още непреведени световни заглавия

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10