Google влиза в битката за стрийминга на игри
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Google влиза в битката за стрийминга на игри

Google не е единственият технологичен гигант, който залага, че стриймингът ще се окаже ключов за преобразуването на гейминг индустрията, която се оценява на 150 млрд. долара

Google влиза в битката за стрийминга на игри

Подобно на Microsoft, Sony и Amazon, технологичният гигант се надява, че стриймингът ще преобрази игрите, така както успя да промени музиката, филмите и телевизията

The Economist
3864 прочитания

Google не е единственият технологичен гигант, който залага, че стриймингът ще се окаже ключов за преобразуването на гейминг индустрията, която се оценява на 150 млрд. долара

© Reuters


През 2018 г. дебютът на играта Red Dead Redemption 2 беше огромно събитие в историята на развлекателната индустрия. През първите три дни тя успя да спечели 725 млн. долара, оставайки по този показател единствено зад хитовия блокбъстър Avengers: Endgame и гейминг заглавието от 2013 г. Grand Theft Auto V, което обаче е достъпно и за собствениците на конзоли. На 19 ноември, с пускането на Stadia – услугата за гейминг стрийминг на Google, играта стана достъпна за една още по-широка аудитория.

Битката на титаните

Google не е единственият технологичен гигант, който залага, че стриймингът ще се окаже ключов за преобразуването на гейминг индустрията, която се оценява на 150 млрд. долара. Така, както се случи при музиката, филмите и телевизията. Този месец Microsoft обяви нови игри за експерименталната си услуга xCloud, която трябва да стартира до края на 2020 г. Тя ще работи със съществуваща абонаментна услуга за сваляне на игри Xbox Game Pass, която предлага повече от 100 заглавия.

За Amazon също се смята, че работи върху нещо подобно. Т.нар. Big Tech ще се конкурира и с по-малки играчи като производителя на чипове Nvidia и разработчика на игри Electronic Arts (EA). Sony, която прави конзоли, вече предлага стрийминг през своята услуга PlayStation Now.

Стриймингът позволява на всеки, който има връзка с интернет, да играе всяка игра, като пренася тежката изчислителна мощност, необходима за стартиране на софтуера за игри, към облачни сървъри. Той няма да замени конзолите за една нощ - и Microsoft, и Sony пускат нови машини през следващата година. Но възможността за достъп до блокбъстър заглавия като Red Dead Redemption 2, без потребителят да бъде ангажиран с това да плаща за хардуер предварително, би могла да примами собствениците на сравнително слаби устройства като смартфони, таблети и телевизори, към най-модерните игри.

Технологичният гигант заяви, че преживяването от мултиплеър игрите ще се подобри значително, когато геймплеят на всички потребители се обработва в един и същ център за данни, като по този начин може да се включат хиляди играчи едновременно.

Един от ръководителите на Microsoft, отговарящ за xCloud, Катрин Глукщайн отбеляза, че близо половината от петте милиарда души, които притежават смартфони, се ангажират с евтини и забавни мобилни игри. Същевременно през следващата година тестовете на xCloud ще бъдат разширени до Индия, където конзолите остават лукс, но интернет вече не е - повече от 500 млн. индийци се радват на достъп до мрежата, предимно на своите телефони. Майкъл Пачър от инвестиционната компания Wedbush смята, че експанзията в световен мащаб може да утрои размера на пазара на игри до близо 500 млрд. долара до 2030 г.

Компаниите могат да помогнат това да се случи. Стриймингът на филми или музика е прост откъм изпълнение. Данните могат да бъдат изтеглени предварително, за да се изгладят неточностите на връзката. При игрите, където трябва да се реагира моментално на ходовете на играчите, това не може да се случи. Дори при стабилна връзка, каквато повечето мобилни устройства нямат, командите се нуждаят от време, за да пропътуват от контролера до центъра за данни и обратно. А това може да доведе до досадни забавяния по време на игра. Същевременно разпространението на игри по традиционния начин – чрез изтегляне или физически дискове е евтино, докато предоставянето на high-end, подходяща за гейминг изчислителна техника в облака не е, отбелязва анализаторът в IHS Markit Пиърс Хардинг-Ролс. Преди десетилетие ранните опити за поточно предаване на игри пропаднаха именно заради високите цени и неясната технология за осъществяването на услугата.

Източник: Reuters

В светлината на прожекторите

Сега обаче всички погледи са насочени към Google. Подобно на Amazon и Microsoft технологичният гигант притежава световна мрежа от изчислителни центрове за данни, които биха могли да помогнат за преодоляване на технологичните трудности. Но за разлика от Microsoft или Sony на него му липсва история в гейминга. Също така компанията ще трябва да изгради клиентската си база от нулата – според Пачър Amazon би могла да предлага игри на близо стоте милиона абонати на Prime като част от абонамента им.

Същевременно дебютът на Stadia можеше да се случи по-гладко. Редица от обещаните функции бяха забавени, а цените остават високи – ранните клиенти ще трябва да платят 129 долара за контролер и 10 долара на месец за абонамент, а след това ще трябва да отделят средства и за няколко отделни игри. Опция без абонамент, но с по-слаби графики ще започне да се предлага през 2020 г.

Най-притеснителното е, че Google изпитва трудности с това да убеди разработчиците да се включат. Със старта на услугата бяха налични едва 22 игри. Междувременно тестовата версия на xCloud на Microsoft разполага с над 50 заглавия. PlayStation Now на Sony дава достъп до 650 игри, макар някои да са на възраст от над десетилетие и услугата да е достъпна само през персонални компютри и PlayStation. Така, в света на гейминга Google продължава да изглежда като малък играч.

През 2018 г. дебютът на играта Red Dead Redemption 2 беше огромно събитие в историята на развлекателната индустрия. През първите три дни тя успя да спечели 725 млн. долара, оставайки по този показател единствено зад хитовия блокбъстър Avengers: Endgame и гейминг заглавието от 2013 г. Grand Theft Auto V, което обаче е достъпно и за собствениците на конзоли. На 19 ноември, с пускането на Stadia – услугата за гейминг стрийминг на Google, играта стана достъпна за една още по-широка аудитория.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK