Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 дек 2019, 9:00, 3507 прочитания

Кино: "Болка и слава"

Алмодовар вълнуващо за спектакъла на живота и корените на творчеството

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Оценка: 5 от 5
Още от същото: "Рома"
Червен фон, черна рамка, бял екран. Празна сцена с един актьор. Монопиесата е "Зависимост". Откровен текст, толкова откровен, че е авторът го е оставил анонимен. За да е на всеки. На екрана откъси от филм със заглавие "Вкус". Авторът и актьорът са го правили преди повече от 30 години ("Беше 1981 и Мадрид беше наш."). После са се скарали, единият искал комедия, а другият е играл трагедия. Публиката е смълчана, в началото усмихната, накрая натъжена. Алмодовар е направил универсален филм (Dolor y gloria) от спектакъла на собствения си живот. Както бяха универсални "Фани и Александър", "Амаркорд", "Рома" наскоро. Защото животът са всички жанрове заедно.

В заглавието болката е истинска, славата е с ирония. Познатите чисти цветове, чиято драматургия е равностойна на писаната. Антонио Бандерас, в преоткриваща таланта му роля, е авторовото алтер его с име от същите букви (Салвадор Мало) - прочут испански режисьор пред физически и творчески залез. Тялото го предава, спрял е да пише, защото не може да снима, а киното е тежък физически труд. Диаграмите на всичките му болести минават на отстранена анимация, за да са поносими. Две жени го крепят – майката (Пенелопе Крус) като спомен и вярна асистентка (Кармен Маура).


Без измислени драматични ситуации, сюжетът е самият живот. Най-акварелният филм на Алмодовар, приглушен и успокоен, сведен до първичните опори на живеенето и създаването. Варосаната землянка на бедното детство и неговите открития, включително собствената сексуалност и чудото на киното, прожектирано по белите стени, които момчетата ползват и за други нужди. Зареждащият спомен за зрялата любов, материализирана в една прощална прегръдка (Леонардо Сбарайлия) в сегашно време. Финалният дубъл на "филм във филма", който се е снимал през цялото време, с думата "желание" в заглавието. Творецът като обикновен смъртен, но не съвсем. Той превръща болката си в изкуство.


Капитал #49

Текстът е част от брой 49 на седмичния Капитал (6 - 12 декември). В броя ще прочетете още:

PISA 2018: Училище за вчера
От какво боледува педиатрията
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Прочетете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Чуваме ли се? А разбираме ли се? 1 Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

22 май 2020, 4469 прочитания

5 книги, които заслужават да им отделим време 5 книги, които заслужават да им отделим време

Селекция за 24 май

21 май 2020, 6938 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свободно време" Затваряне
Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Още от Капитал
Мигът на електронните подписи

Георги Димитров, член на съвета на директорите на "Евротръст" пред "Капитал"

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Дефектните мерки

След края на извънредното положение бизнесът оцелява много повече на мускули и в по-малка степен заради подкрепа от държавата

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Чуваме ли се? А разбираме ли се?

Онлайн общуването срещу срещите на живо

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10