С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 6 дек 2019, 8:00, 1347 прочитания

Театър: "Хаос" в Театър 199

Марий Росен жонглира със стереотипите с лекота и изобретателност

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Предполагам, че повечето от вас, ако не са запознати, то поне са чували за канадския психолог и интернет феномен Джордан Питърсън (ако не, само напишете името му в Google или YouTube). Той успя да си навлече доста неприятности, когато в своя бестселър от 2018 г. "12 правила за живот", размишлявайки от психологическа гледна точка върху понятията "хаос" и "ред" (космос), свърза хаоса с женското, а реда с мъжкото начало.

Последва масова вълна от възмущение и обвинения, че по този начин отново се връщат опасни и унизителни стереотипи за жените, свързани с представите за ирационалност и истерия (нищо, че за самия Питърсън хаосът носи и позитивното значение на потенциал – от него извира всичко ново, оригинално и непознато). Спомних си за Питърсън и неговите идеи, когато гледах най-новата премиера в Театър 199, защото тя се казва "Хаос", режисирана е от Марий Росен и разказва историите на три излезли извън релсите жени. Неин автор е финландският драматург, режисьор и директор на Финландския национален театър Мика Миляхо.


Строго погледнато, неговата остроумна и находчива комедия от 2008 г. има с какво да подразни новия феминистки пуританизъм: не само че мъж пише пиеса за жени (което лично за мен е най-абсурдната тенденция в модерната политическа коректност, защото обезсмисля самата същност на театъра – да си представиш, че си друг), ами освен това в нея гъмжи от женски стереотипи.


Да започнем с трите главни героини. София е типичната добра майка, съпруга, домакиня и детска учителка – толкова прилежна, всеотдайна и грижовна, че е станала почти незабележима. Най-добрите й приятелки, импулсивните и емоционални сестри Джулия и Еми, са нейната необходима противоположност. Джулия е психотерапевтка, която е наясно с всички освен със самата себе си и се влюбва в свой клиент, а сестра й Еми е журналистка, която загазва, заради статия, в която казва истината и е на път да разбие семейството си от работохолизъм. Мозайката от перипетии в сюжета, който проследява индивидуалните кризи на трите жени, се крепи върху солидния цимент на тяхното приятелство – също познат мотив от съвременните комедийни сериали на женска тематика.

Допълнително всяка от трите жени се вписва по един или друг начин в още много други по-общи клишета: невротичката, активистката, интелектуалката, старата мома, комплексираната от майка си, сексуално разкрепостената, независимата и т.н. Но въпреки това спектакълът в Театър 199 под режисурата на Марий Росен звучи различно, свежо, неочаквано. Той жонглира със стереотипите с такава лекота, изобретателност и чувство за хумор, че неусетно пренася зрителите отвъд тях.



Ефектът идва и от самия текст, в който авторът е заложил кинематографична последователност от ситуации, развиващи се на различни места, по различно време и с участието на много епизодични персонажи (мъже и жени; колеги, съпрузи, любовници и др.). Всички те обаче трябва да бъдат изиграни от актрисите, изпълняващи трите главни роли: чисто театрална провокация, в която Йоана Буковска-Давидова, Елена Атанасова и Радина Думанян се хвърлят толкова отдадено и с такова удоволствие, че то се пренася и върху зрителите.

Ако основната тема, която пиесата разглежда, е личният хаос или онези моменти, когато всичко сякаш излиза извън контрол и човек внезапно прави неща, на които не вярва, че е способен (всяка от трите героини се запознава със своята тъмна и неуправляема страна), то основен лайтмотив на представлението е артистичният хаос на свободното въображение и игра.

"Хаос" се играе в Театър 199, следващото представление е на 21 декември.

Капитал #49

Текстът е част от брой 49 на седмичния Капитал (6 - 12 декември). В броя ще прочетете още:

PISA 2018: Училище за вчера
От какво боледува педиатрията
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Kалендар и домашно кино Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и следвашата седмицата

17 яну 2020, 1337 прочитания

Зеленият път 9 Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

17 яну 2020, 15239 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свободно време" Затваряне
Календар и домашно кино

По-интересните събития през уикенда и предстоящата седмица

Още от Капитал
Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Първи борсов тест за 2020

Интересът към предложените 14% от акциите на "Телелинк" в края на януари, ще е показателен за апетита на инвеститорите

Защо свърши водата

ВиК дружествата в България дълги години се управляват безотговорно, зад това вероятно стои корупция и некомпетентност на места, затова и се стига до кризи

Поредното шоу на Ревизоро

Кариерата на новия министър на околната среда и водите в различните управления се движи между бутафория и лобистки поправки

Яж, снимай и споделяй

Изложбата Feast For The Eyes в Лондон проследява историята на фотографията на храна

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10