Театър: "Хаос" в Театър 199
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Театър: "Хаос" в Театър 199

Театър: "Хаос" в Театър 199

Марий Росен жонглира със стереотипите с лекота и изобретателност

2216 прочитания

© Иван Дончев


Предполагам, че повечето от вас, ако не са запознати, то поне са чували за канадския психолог и интернет феномен Джордан Питърсън (ако не, само напишете името му в Google или YouTube). Той успя да си навлече доста неприятности, когато в своя бестселър от 2018 г. "12 правила за живот", размишлявайки от психологическа гледна точка върху понятията "хаос" и "ред" (космос), свърза хаоса с женското, а реда с мъжкото начало.

Последва масова вълна от възмущение и обвинения, че по този начин отново се връщат опасни и унизителни стереотипи за жените, свързани с представите за ирационалност и истерия (нищо, че за самия Питърсън хаосът носи и позитивното значение на потенциал – от него извира всичко ново, оригинално и непознато). Спомних си за Питърсън и неговите идеи, когато гледах най-новата премиера в Театър 199, защото тя се казва "Хаос", режисирана е от Марий Росен и разказва историите на три излезли извън релсите жени. Неин автор е финландският драматург, режисьор и директор на Финландския национален театър Мика Миляхо.

Строго погледнато, неговата остроумна и находчива комедия от 2008 г. има с какво да подразни новия феминистки пуританизъм: не само че мъж пише пиеса за жени (което лично за мен е най-абсурдната тенденция в модерната политическа коректност, защото обезсмисля самата същност на театъра – да си представиш, че си друг), ами освен това в нея гъмжи от женски стереотипи.

Да започнем с трите главни героини. София е типичната добра майка, съпруга, домакиня и детска учителка – толкова прилежна, всеотдайна и грижовна, че е станала почти незабележима. Най-добрите й приятелки, импулсивните и емоционални сестри Джулия и Еми, са нейната необходима противоположност. Джулия е психотерапевтка, която е наясно с всички освен със самата себе си и се влюбва в свой клиент, а сестра й Еми е журналистка, която загазва, заради статия, в която казва истината и е на път да разбие семейството си от работохолизъм. Мозайката от перипетии в сюжета, който проследява индивидуалните кризи на трите жени, се крепи върху солидния цимент на тяхното приятелство – също познат мотив от съвременните комедийни сериали на женска тематика.

Допълнително всяка от трите жени се вписва по един или друг начин в още много други по-общи клишета: невротичката, активистката, интелектуалката, старата мома, комплексираната от майка си, сексуално разкрепостената, независимата и т.н. Но въпреки това спектакълът в Театър 199 под режисурата на Марий Росен звучи различно, свежо, неочаквано. Той жонглира със стереотипите с такава лекота, изобретателност и чувство за хумор, че неусетно пренася зрителите отвъд тях.

Ефектът идва и от самия текст, в който авторът е заложил кинематографична последователност от ситуации, развиващи се на различни места, по различно време и с участието на много епизодични персонажи (мъже и жени; колеги, съпрузи, любовници и др.). Всички те обаче трябва да бъдат изиграни от актрисите, изпълняващи трите главни роли: чисто театрална провокация, в която Йоана Буковска-Давидова, Елена Атанасова и Радина Думанян се хвърлят толкова отдадено и с такова удоволствие, че то се пренася и върху зрителите.

Ако основната тема, която пиесата разглежда, е личният хаос или онези моменти, когато всичко сякаш излиза извън контрол и човек внезапно прави неща, на които не вярва, че е способен (всяка от трите героини се запознава със своята тъмна и неуправляема страна), то основен лайтмотив на представлението е артистичният хаос на свободното въображение и игра.

"Хаос" се играе в Театър 199, следващото представление е на 21 декември.

Предполагам, че повечето от вас, ако не са запознати, то поне са чували за канадския психолог и интернет феномен Джордан Питърсън (ако не, само напишете името му в Google или YouTube). Той успя да си навлече доста неприятности, когато в своя бестселър от 2018 г. "12 правила за живот", размишлявайки от психологическа гледна точка върху понятията "хаос" и "ред" (космос), свърза хаоса с женското, а реда с мъжкото начало.

Последва масова вълна от възмущение и обвинения, че по този начин отново се връщат опасни и унизителни стереотипи за жените, свързани с представите за ирационалност и истерия (нищо, че за самия Питърсън хаосът носи и позитивното значение на потенциал – от него извира всичко ново, оригинално и непознато). Спомних си за Питърсън и неговите идеи, когато гледах най-новата премиера в Театър 199, защото тя се казва "Хаос", режисирана е от Марий Росен и разказва историите на три излезли извън релсите жени. Неин автор е финландският драматург, режисьор и директор на Финландския национален театър Мика Миляхо.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK