Театър: "За едно явление от електричеството"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Театър: "За едно явление от електричеството"

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

4412 прочитания

© Георги Златарев


За своята последна премиера, озаглавена "За едно явление от електричеството", по произведения на А. П. Чехов, театър "Възраждане" е променил до неузнаваемост своето камерно пространство. Гледната точка е сменена и там, където преди е била сцената, сега са местата за сядане и обратно (сценографията е на Венелин Шурелов).

Погледът на зрителя се плъзга по красиво аранжирани парчета природа – скали и камъни, трева и мъх, дънери, дръвчета, клони и растения, поточе. Прословутият идиличен провинциален пейзаж, с който сме свикнали автоматично да свързваме пиесите на Чехов, се явява стилизиран като дзен градина. Всичко в него изглежда изкуствено и естествено, мъртво и живо едновременно. И всичко е много близко, все едно сме пред терариум с невидими стъкла. Материите и цветовете изпъкват още по-отчетливо, защото дъното на сценичното пространство е черно и стои като панорамен фон. Нужно е малко време, за да може окото да свикне и да започне да забелязва, че това черно е релефно и вътре гъмжи от форми и силуети. Оттам изплува тъмна картина, в която цветният, живописен пейзаж от декора продължава в непрогледна, нощна гора. Представлението започва с драматичната поява на гъста мъгла, която за кратко скрива почти всичко и от нея излизат двама от героите – мъж и жена, увлечени в разговор.

Всъщност героите са общо шестима и също като декора те са сякаш аранжирани парчета Чехови хора. Драматургичният разказ на режисьора Стилиян Петров компилира и наслагва образи и мотиви от различни Чехови повести и разкази, които будят асоциации за неговите пиеси с техните интелигентни, обаятелно-емоционални персонажи и метафизични теми. Героят на Свежен Младенов охранява своята градина все едно е жива част от душата му също като Любов Раневская и нейната осъдена на изсичане вишнева градина от едноименната пиеса. Живеещата в съседство героиня на Марияна Жикич е с тежката съдба на копнеещата да бъде актриса и съмняваща се в своя талант Нина Заречная от "Чайка".

Вечно навъсеният художник на Анатоли Лазаров напомня за стаената агресия и самоомраза на Сольоний, който убива Тузенбах в "Три сестри". Момичето на Донка Аврамова-Бочева е едновременно като мечтателната Ирина от "Три сестри" и самоуверената, но нещастна красавица Елена Андреевна от "Вуйчо Ваньо" – една femme fatale по неволя, която като гръмоотвод привлича и отвежда самоунищожителните и деструктивни мъжки енергии. И накрая двойката на меланхоличния и самовглъбен млад мъж на Йордан Ръсин и мистериозната черна фигура-халюцинация на Георги Златарев е директно заета от повестта "Черния монах". Издържани с интуитивна простота и строгост като Рицаря и Смъртта от "Седмия печат" на Бергман, сцените с разговорите между двамата внасят в мелодрамата на действието романтическо въображение и философска съзерцателност.

Емоционалният водовъртеж на нереализирани мечти и отхвърлени чувства се изчиства в медитация и опит да се прогледне отвъд видимостта също като в емблематичната символистична пиеса на Треплев от "Чайка", когато на сцената говори "всеобщата вселенска душа" и изрича тревожни пророчества.

Тук е мястото да отбележа, че отново като пиесата на Треплев, представлението в театър "Възраждане" е крехко и връзката му с публиката може и да не протече гладко, ако тя реши да го погледне с очите на Аркадина и се присмее на театралната му приповдигнатост и странност. Объркването може да дойде от това, че тук персонажите не се изграждат постепенно и не се обясняват от действието, както в пиесите. Те се появяват почти оформени и щрихирани на едро като в сюжет за картина, а не за драма. Представлението разчита, че зрителят познава вече света на Чехов, което може да се тълкува като липса, но и като дълбочина.

За своята последна премиера, озаглавена "За едно явление от електричеството", по произведения на А. П. Чехов, театър "Възраждане" е променил до неузнаваемост своето камерно пространство. Гледната точка е сменена и там, където преди е била сцената, сега са местата за сядане и обратно (сценографията е на Венелин Шурелов).

Погледът на зрителя се плъзга по красиво аранжирани парчета природа – скали и камъни, трева и мъх, дънери, дръвчета, клони и растения, поточе. Прословутият идиличен провинциален пейзаж, с който сме свикнали автоматично да свързваме пиесите на Чехов, се явява стилизиран като дзен градина. Всичко в него изглежда изкуствено и естествено, мъртво и живо едновременно. И всичко е много близко, все едно сме пред терариум с невидими стъкла. Материите и цветовете изпъкват още по-отчетливо, защото дъното на сценичното пространство е черно и стои като панорамен фон. Нужно е малко време, за да може окото да свикне и да започне да забелязва, че това черно е релефно и вътре гъмжи от форми и силуети. Оттам изплува тъмна картина, в която цветният, живописен пейзаж от декора продължава в непрогледна, нощна гора. Представлението започва с драматичната поява на гъста мъгла, която за кратко скрива почти всичко и от нея излизат двама от героите – мъж и жена, увлечени в разговор.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Домашно кино

Домашно кино

Светват екраните

Светват екраните

Календар

Календар

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.