С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
13 дек 2019, 8:50, 2448 прочитания

Театър: "За едно явление от електричеството"

"Възраждане" променя камерното си пространство до неузнаваемост за пиесата по Чехов

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
За своята последна премиера, озаглавена "За едно явление от електричеството", по произведения на А. П. Чехов, театър "Възраждане" е променил до неузнаваемост своето камерно пространство. Гледната точка е сменена и там, където преди е била сцената, сега са местата за сядане и обратно (сценографията е на Венелин Шурелов).

Погледът на зрителя се плъзга по красиво аранжирани парчета природа – скали и камъни, трева и мъх, дънери, дръвчета, клони и растения, поточе. Прословутият идиличен провинциален пейзаж, с който сме свикнали автоматично да свързваме пиесите на Чехов, се явява стилизиран като дзен градина. Всичко в него изглежда изкуствено и естествено, мъртво и живо едновременно. И всичко е много близко, все едно сме пред терариум с невидими стъкла. Материите и цветовете изпъкват още по-отчетливо, защото дъното на сценичното пространство е черно и стои като панорамен фон. Нужно е малко време, за да може окото да свикне и да започне да забелязва, че това черно е релефно и вътре гъмжи от форми и силуети. Оттам изплува тъмна картина, в която цветният, живописен пейзаж от декора продължава в непрогледна, нощна гора. Представлението започва с драматичната поява на гъста мъгла, която за кратко скрива почти всичко и от нея излизат двама от героите – мъж и жена, увлечени в разговор.


Всъщност героите са общо шестима и също като декора те са сякаш аранжирани парчета Чехови хора. Драматургичният разказ на режисьора Стилиян Петров компилира и наслагва образи и мотиви от различни Чехови повести и разкази, които будят асоциации за неговите пиеси с техните интелигентни, обаятелно-емоционални персонажи и метафизични теми. Героят на Свежен Младенов охранява своята градина все едно е жива част от душата му също като Любов Раневская и нейната осъдена на изсичане вишнева градина от едноименната пиеса. Живеещата в съседство героиня на Марияна Жикич е с тежката съдба на копнеещата да бъде актриса и съмняваща се в своя талант Нина Заречная от "Чайка".

Вечно навъсеният художник на Анатоли Лазаров напомня за стаената агресия и самоомраза на Сольоний, който убива Тузенбах в "Три сестри". Момичето на Донка Аврамова-Бочева е едновременно като мечтателната Ирина от "Три сестри" и самоуверената, но нещастна красавица Елена Андреевна от "Вуйчо Ваньо" – една femme fatale по неволя, която като гръмоотвод привлича и отвежда самоунищожителните и деструктивни мъжки енергии. И накрая двойката на меланхоличния и самовглъбен млад мъж на Йордан Ръсин и мистериозната черна фигура-халюцинация на Георги Златарев е директно заета от повестта "Черния монах". Издържани с интуитивна простота и строгост като Рицаря и Смъртта от "Седмия печат" на Бергман, сцените с разговорите между двамата внасят в мелодрамата на действието романтическо въображение и философска съзерцателност.

Емоционалният водовъртеж на нереализирани мечти и отхвърлени чувства се изчиства в медитация и опит да се прогледне отвъд видимостта също като в емблематичната символистична пиеса на Треплев от "Чайка", когато на сцената говори "всеобщата вселенска душа" и изрича тревожни пророчества.




Тук е мястото да отбележа, че отново като пиесата на Треплев, представлението в театър "Възраждане" е крехко и връзката му с публиката може и да не протече гладко, ако тя реши да го погледне с очите на Аркадина и се присмее на театралната му приповдигнатост и странност. Объркването може да дойде от това, че тук персонажите не се изграждат постепенно и не се обясняват от действието, както в пиесите. Те се появяват почти оформени и щрихирани на едро като в сюжет за картина, а не за драма. Представлението разчита, че зрителят познава вече света на Чехов, което може да се тълкува като липса, но и като дълбочина.

Капитал #50


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Календар и домашно кино Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и предстоящата седмица

24 яну 2020, 961 прочитания

Kалендар и домашно кино Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и следвашата седмицата

17 яну 2020, 1518 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свободно време" Затваряне
Портрет на благоевградския художник като млад

Сашо Стоицов за позабравеното наследство на бунтарите в града през 70-те и 80-те години

Още от Капитал
БТК ще бъде купена почти изцяло с дълг

Купувачът на телекома пласира облигации за общо 1.2 млрд. евро, които ще бъдат усвоени преди финализирането на сделката

Ryanair става Buzz в София

Нискотарифната компания планира реорганизация и ребрандиране на част от поделенията си под марката Buzz. Сред тях е това в Полша, което ще поеме управлението на София

Глътка надежда за БНР

Изненадващо медийният регулатор реши да даде шанс на Андон Балтаков, който има опит в доказани медийни компании като "Асошиейтед прес" и CNN.

Пътеводител на кандидат-програмиста

Какво е добре да се знае за академиите, които предлагат подобни обучения

Ново място: Музей на илюзиите

Оптични илюзии, интерактивност и древни експонати

Ален де Ботон, писател, философ, основател на The School of Life: Ние сме любов и мрак

Ботон за емоционалната интелигентност, стоицизма и деструктивното в човешкия вид пред "Капитал"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10