Визуална република България
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Визуална република България

Типография от 1947 г.

Визуална република България

Проектът AБVA попълва празнините в разбирането ни за българския дизайн и илюстрация

Светослав Тодоров
3413 прочитания

Типография от 1947 г.


Ако мислите за спорното прилагане на законите, проблемите на екологията, пристрастяването към технологиите и всекидневните трудности на живота в града като теми на ХХI век, ще ви е интересно да научите по колко сходен са ги възприемали и осмивали предишните поколения.

Проектът AБVA събира, дигитализира и показва различни проявления на българския дизайн от ХХ век: корици на книги, каталози, списания, лога, скици, плакати, брошури, опаковки, марки, обложки на албуми, с опции за търсене по автор, десетилетие, формат, град. На сайта на abva.bg се намират и статии за изкуството, писани в различни исторически периоди - още една възможност да усетим духа на отделните десетилетия и да почувстваме историята на българските визуални изкуства като нещо цялостно и значимо.

Панайот Гелев, 1975

Зад инициативата е семейното и творческо дуо Филипина Стаменкова и Иво Димитров, които се занимават с дизайн и илюстрация. Няма да откриете имената им лесно. Искат да останат на заден план и да отдадат дължимото на тези преди тях. Към темата ги води общото им любопитство към стари издания и намерени из битаци и антиквариати предмети. Спомнят си, че семействата им винаги са подхождали с отношение към всичко от миналото, което обяснява и техният инстинкт да ровят и анализират в направеното от по-възрастните автори.

Сайтът направи премиера в края на януари, след като от близо четири години двамата създатели периодично пускаха различни артефакти в популярния си профил в Instagram. Често качват нещо, което е синхронизирано с новина на деня и подсказва колко актуални може да са знак, рисунка или надпис отпреди десетилетия. "Особено интересно е колко много от логата са напълно приложими към дигиталната ера", казва Иво Димитров. И за двамата проектът е вид споделяне на наученото.

Според Филипина той ще бъде особено полезен за младите хора във визуалните изкуства, тъй като огромна част от тази история е забравена или поне трудна достъпна. До съвсем скоро като "деца на демокрацията" те сами са били в неведение за много от художниците. "Ако се огледаме, новите места имат надписи, които са направо на латиница - това също е част от загубата на това наследство."

Меню на ресторант "Нептун", 1976
Автор: Стефан Кънчев

Проектът е и възможност нова публика, дори небългарска, да разбере за (все още) неподредената история на българския дизайн. Част от хората, които ги следват в Instagram, са чужденци, а сайтът има и английска версия. Потребителят, който най-редовно харесва снимките им, е японец от рекламна агенция. Погледът отвън е засегнат в архива им - в хода на проучванията са изненадани, че през годините е имало интерес към българския дизайн от международни издания.

Програма от 1964 г.

"Има като че ли един особен, по-авангарден хумор, който се формира през 70-те и 80-те години, предимно покрай в. "Стършел". Прави впечатление колко отрано технологиите са част от него." Те не искат архивът да се възприема като романтизиране на миналото, а да погледне, доколкото е възможно, отвъд пропагандата на съответно време, особено когато става въпрос за творби от социалистическия период.

Детска книга от 1932 г.

Ретроспективно проявленията му не са свързани само с идеалите и доктрините. "В направеното по време на царска България се вижда повече изящност, с по-отчетлив авторски дух. Културните референции на художниците тогава са други - влиянието на Русия не е толкова силно, до страната стигат много чуждестранни издания. Също така част от тях са учили извън страната, често в Германия, след което са се върнали и са предали опита. Сред примерите е Борис Ангелушев, който е с основна роля за развитието на доста области след завръщането си, казва Иво. Изненада ни и колко много списания с утвърдена абонирана публика е имало още през първата половина на ХХ век. Но е трудно да се направи пълноценно сравнение, тъй като артефактите, които може да намерим, са по-близо до настоящето."

Обложка от плоча от 50-те години

Те планират постоянно да разширяват архива, но зад това стоят много предизвикателства - голяма част от авторите са неизвестни, особено когато става въпрос за лога на вестници и бизнеси, брошури. "Балкантон" също е голяма мистерия за нас - обикновено не пише кой е създал обложката." Понякога датирането също изисква детективска работа. Брошура, която рекламира планината Витоша, е отнесена към 80-те, тъй като в илюстрациите се вижда построеният тогава лифт към хижа "Алеко". Вече има няколко случая, в които роднини на авторите разпознават работата им. Tака пъзелът се запълва, a правата - спазени.

Брошура от 80-те

През февруари се очаква те да пуснат и онлайн магазин с печатни материали, игра, тениски в ограничен тираж. Ще излезе и първата им книга. Сред целите им в близко бъдеще е да дигитализират колекцията си от плакати, но вероятно това ще изисква време заради нуждата от обособено пространство и специфична техника. Колекцията им от детски книги също е сегмент, който искат да покажат на по-широка публика. "Има толкова много информация, която още никой не е виждал."

Всичко от проекта до момента е онлайн на abva.bg

Типография от 1989 г.

Ако мислите за спорното прилагане на законите, проблемите на екологията, пристрастяването към технологиите и всекидневните трудности на живота в града като теми на ХХI век, ще ви е интересно да научите по колко сходен са ги възприемали и осмивали предишните поколения.

Проектът AБVA събира, дигитализира и показва различни проявления на българския дизайн от ХХ век: корици на книги, каталози, списания, лога, скици, плакати, брошури, опаковки, марки, обложки на албуми, с опции за търсене по автор, десетилетие, формат, град. На сайта на abva.bg се намират и статии за изкуството, писани в различни исторически периоди - още една възможност да усетим духа на отделните десетилетия и да почувстваме историята на българските визуални изкуства като нещо цялостно и значимо.

Панайот Гелев, 1975

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    chitatelsz avatar :-|
    Читател

    Отлична идея и реализация. Хубаво е, че има такива проекти, които обединяват едни иначе антагонистични епохи, без идеология, просто изкуство (което принципно е рядкост у нас, поне на публично ниво). Браво на тези двама сънародници за това!

  • 2
    ovr1580583349637379 avatar :-|
    BojidarBorisov Simeonov

    БАЛКАНТОН е "мистерия" за Вас..Така пише...Първо-поставената снимка е на обложка на малка плоча не от 50-те ,както сте писали,а от средата на 60-те години..И това е универсална обложка за плоча микрозапис 17 см...Дизайнът на всички ,абсолютно всички обложки на плочи и касети на "Балкантон" е работен от щатните художници на "Балкантон"...На всяка обложка на голяма плоча си пише кой я е правил...Не сте чели достатъчно...Емблематични имена са ДЯНКО ДЯНКОВ...ХРИСТО ЮСКЕСЕЛИЕВ...На ЮСКЕСЕЛИЕВ е и познатото лого "Балкантон"....През 90-те години дизайнът на плочи и касети -обложките и етикетите на самите плочи се работят от ВЕнцислав Шолти...А той,съвнестно с Дянко Дянков правят и най-новото лого "Балкантон" (1992 година).....Относно годините на производство...Върху всяка плоча е пресована годината на производство на плочата....И дори кой поред ретираж...А и коя смяна прерсьори..Всичко това си го пише...Четете и се учете,моля...

  • 3
    yje15602392 avatar :-|
    yje15602392

    До коментар [#2] от "BojidarBorisov Simeonov":

    Ако разгледате архива, ще видите, че всички плочи в колекцията са 7'', всички са с въпросните универсални обложки и нито една от тях не е подписана. Колкото до годините на производство, гледаме точно това, което и вие споменавате, но през 2020 рядко плочата е в оригиналната си обложка (когато говорим за въпросните универсални). Това, че всяка плоча от големите е подписана, не е така, но няма нужда да влизаме в полемики.

    Четем и се учим, а вие ако имате конкретна информация и искате наистина да сте полезен, моля, споделете я чрез формата за връзка и ще актуализираме с удоволствие.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK