Киното се завръща

"ДАУ. Наташа"

Киното се завръща

25-ото издание на "София филм фест" с амбициозна програма онлайн и на живо

Янко Терзиев
4528 прочитания

"ДАУ. Наташа"


Юбилеен, хибриден, в пандемия. Това беше първото лого, с което Стефан Китанов и екипът му обявиха събитието. В обичайното време след първата седмица на март софийската точка продължава да свети върху световната карта на фестивалите, много от които предпочетоха само издания в интернет, а Кан въобще пропусна годината. После дойде финалното послание "Щом го виждаш - има го!". С основно издание от 11 до 31 март - без гости, но с много филми (70 по водещата световна платформа Festival Scope / Shift 72, близо 130 в салоните на НДК и познатите арт кина), с програми в Бургас, Пловдив и Варна. И второ специално издание за септември, когато световни автори са обещали сами да представят на живо филмите си. Да се надяваме.

Четвърт век

Характер и визия за развитие. Тези две неща са вградени в духа на софийския фест. Във време на равносметка и прегрупиране за бъдещето 25-ия "София филм фест" има за главен фокус себе си и постигнатото. С лични видеообръщения, достъпни само в киносалоните, 25 световни майстори, носители на Наградата на София, ще представят филмите си. Сред тях са Питър Грийнауей с "Айзенщайн в Мексико", с дигитално възстановени копия участват Кшищоф Зануси ("Животът като болест, предавана по полов път"), Никита Михалков ("Незавършена пиеса за механично пиано"), Биле Аугуст ("Пеле Завоевателя"). "Шарлатан" на Агнешка Холанд е в шортлистата на предстоящите оскари, "Зимен сън" на Нури Билге Джейлан е все така лиричен и човешки. Тони Палмър ще говори преди "Вангелис и пътуването до Итака".

Силни конкурси

Международен, балкански, документален. И късометражен (бивш "Джеймисън") само за български филми. Журито на международния води Теодор Ушев, ще видим непоказвани негови експериментални филми. Редом ще оценяват миналогодишната победителка Светла Цоцоркова ("Сестра") и нашумелият руснак Иля Хржановски, направил фурор на миналогодишното "Берлинале" с "ДАУ. Наташа", който също ще видим. От Унгария ще се включи самобитният Саболч Хайду, актьор в собствените си филми заедно със семейството си ("Живял съм и по-добре" е със "Златен глобус" от Карлови Вари), ще видим последния му интимен експеримент "Съкровищата на града".

Сред 12-те международни кандидата, първи или втори филм за режисьорите им, вече има и такива с пандемични сюжети. Китайският "Вухай" е за семейство, заето с караници, докато светът отвън започва да се срива. В бразилския "Розовият облак" режисьорката Юли Жербасе разказва за двойка, съобразяваща любовта си с изискванията за изолация. Алексей Серебряков от "Левиатан" ще видим в швейцарския "Шпагат", проблемът е незаконната имиграция. Силна българска заявка тук е "Уроци по немски" на талантливия и разностранен Павел Г. Веснаков. Юлиян Вергов е неузнаваем в главната роля, вече с награда за нея от фестивала в Кайро.

В балканския конкурс е стигналата до шортлистата на оскарите босненска драма "Quo Vadis, Аида". Режисьорката Ясмила Збанич ("Гърбавица") е в основното жури на предстоящото "Берлинале". Северномакедонският "Просто хора" е с българско продуцентско участие, в главната роля е Наташа Петрович, петият член на международното жури в София. Режисьорът му Игор Иванов е със "Златен леопард" от Локарно за късометражния "Буболечки". С пандемично усещане е гръцкият "Ябълки". В него вирусът причинява и амнезия, срещу нея двама влюбени на средна възраст се борят с полароидните си фотоапарати. В силната конкуренция е и Камен Калев с автобиографичния "Февруари" (официална селекция на несъстоялия се Кан), с него ще стане и официалното откриване в Зала 1 на НДК.

Документалният конкурс е на световно ниво. С голямата награда от Амстердам идва иранският "Рентгенова снимка на едно семейство", собственото на режисьорката Фирузе Хосровани. "Акаса, моят дом" на румънеца Раду Чорничук взе наградата за визия на отминалия "Сънданс". "Вим Вендерс: Десперадо" беше със селекция за Кан, в него за прочутия германец говорят Пати Смит, Копола, Вернер Херцог и Уилям Дефо. Сред продуцентите на "Гунда", с герои само животни, е Хоакин Финикс; филмът пристига с главната награда от Стокхолм. В късометражното поле се борят "Карантина" на Димитър Димитров, "Черупки" на Слава Дойчева, Santiago на Андрей Кулев, "Любов по време на туризъм" на доказания анимационен артист Весела Данчева.

Мария Бакалова в българската витрина

Младата ни актриса, стигнала заслужено подножието на глобусите и оскарите, крепи "Като за последно" - лековата ситуационна комедия на бившия оператор Ивайло Пенчев ("Летовници"). Партнират й светила с комично амплоа като Васил Банов, Антон Радичев, Филип Аврамов, Китодар Тодоров. "Петя на моята Петя" е в международния конкурс, дебютът на Александър Косев хвърля ценностен мост между времето на Петя Дубарова и проблемите на съвременно момиче.

В името на зрителя фестът и "Киномания" (очаквана от 8 април) лансират съвместно две от най-чаканите нови български заглавия - "Страх" на Ивайло Христов (4 "Златни рози" и Голямата награда в Талин) и "Сцени от живота на една актриса" на Иван Владимиров (3 "Златни рози"). В първия блести Светлана Янчева, във втория Радина Кърджилова. Очакваме двата филма (заедно с "Уроци по немски") да бъдат лицето и надеждата на трудната за игралното ни кино (законодателно и пандемично) 2021 г. С "Рая на Данте" дебютира специализиралият в Ню Йорк Димитър Радев. "Житие" по последния сценарий на Красимир Крумов е реализиран от постоянния му оператор Войчех Тодоров и ветерана Георги Стоянов. За него Иван Бърнев взе "Златна роза" във Варна. В "Блаженият" на Станимир Трифонов се открояват младите Александър Тонев и Лорина Камбурова.

Топ 10

Пандемиите ще си отидат, хубавото авторско кино ще остане. И "София филм фест" ще остане, щом устоява и в моментната среда. Самият фест е в топ 50 на препоръчваните от в. "Варайъти" световни форуми, три дни след финалната си пресконференция, буквално докато пиша тези редове, изпрати съобщение за своя топ 10.

Учредява се допълнителна рубрика "СФФ 10", представяща десет световни режисьори, установили свой собствен стил и естетика, с десет представителни техни филма. Повечето - в дигитално възстановени, 4K версии. Сред имената в мартенското издание са Уонг Кар-вай, Ким Ки-Дук, Аки Каурисмаки, Павел Павликовски. Важното уточнение е "само в киносалоните". Само там зрителите ще видят "В настроение за любов" с интродукция от самия Кар-вай. Също "Стик №3", наложил Ки-дук във Венеция и после по света. Емблематичният за разбираемото кино с човешка мярка на финландеца "Другата страна на надеждата". Топлият "Студена война" на стигналия до Кан и оскарите поляк. Сред петорката е и унгарецът Корнел Мундруцо с първия му холивудски опит "Фрагменти от живота на една жена" (Pieces of a Woman). Заглавието е сред хитовете на актуалния награден сезон, за него Ванеса Кърби взе актьорската награда във Венеция.

Най-подробната програма на фестивала е качена тук: siff.bg

Юбилеен, хибриден, в пандемия. Това беше първото лого, с което Стефан Китанов и екипът му обявиха събитието. В обичайното време след първата седмица на март софийската точка продължава да свети върху световната карта на фестивалите, много от които предпочетоха само издания в интернет, а Кан въобще пропусна годината. После дойде финалното послание "Щом го виждаш - има го!". С основно издание от 11 до 31 март - без гости, но с много филми (70 по водещата световна платформа Festival Scope / Shift 72, близо 130 в салоните на НДК и познатите арт кина), с програми в Бургас, Пловдив и Варна. И второ специално издание за септември, когато световни автори са обещали сами да представят на живо филмите си. Да се надяваме.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Домашно кино

Домашно кино

Едни българки

Едни българки