Новият брой: Магистрален грабеж

Шоуто продължава

Reuters

Шоуто продължава

Серия пилотни епидемиологични проучвания показват възможностите за провеждане на масови музикални и сценични изяви в условията на пандемия

2893 прочитания

Reuters

© Reuters


"Ако ни попитат за нашия ден-мечта, бихме казали "днешният". Тази сутрин дойде потвърждението, че концертът на Sant Jordi е постигнал голям успех по отношение на клиничните резултати. Още празнувахме това, когато ни съобщиха радостната новина, която всеки музикант иска да чуе: V.E.H.N е номер едно в класациите", написаха в своя сайт на 27 април членовете на създадената през 1997 г. испанска инди група Love of Lesbian, които са свикнали билетите за концертите им да се разпродават за часове. V.E.H.N ("Епично пътуване към нищото") е най-новият им албум.

Palau Sant Jordi e откритият през 1990 г. мултифункционален комплекс по проект на японския архитект и носител на "Прицкер" за 2019 г. Арата Исозаки, в който се провеждат най-важните събития на закрито по време на олимпиадата в Барселона. Мадона, Шакира, Бионсе, Елтън Джон, Адел са сред звездите, имали концерт в залата.

Анализът на клиничните резултати, които споменават Love of Lesbian, води до заключението, че "концерт с музика на живо в затворено пространство, публика от пет хиляди души, предходни скринингови мерки с антигенни тестове, маски и вентилация, е безопасно начинание".

Концертът на Love of Lesbian на 27 март 2021 г. в Palau Sant Jordi се превърна в едно от най-масовите културни и музикални събития в Европа от началото на пандемията. Той беше разрешен от испанските здравни власти като теренно проучване, зад което стоят платформата Festivals per la Cultura Segura (Фестивали за безопасна култура), Fundación Lucha contra el Sida y las Enfermedades Infecciosas (Фондация за борба със СПИН и инфекциозни болести, FLS) и университетската болница Germans Trias i Pujol в град Бадалона. Проучването е ръководено от лекарите Борис Ревойо, Джозеп Мария Либре и Бонавентура Клотет. В първия по рода си експеримент са партнирали и обществени институции като здравния отдел на автономната област Каталуня и кметството на Барселона.

Анализът показва че събитието "не е оказало влияние върху предаването на ковид-19 сред присъстващите. Кумулативната честота сред участниците през четиринадесетте дни след концерта е 130.7 случая на 100 000 души, докато тези данни в град Барселона за същата възрастова група и за същия период са 259.5 случая на 100 000 жители", казват за "Капитал" от фондацията, провела изследването.

От 4592 участници в събитието, които са дали съгласие да бъдат тествани за к-19 две седмици след концерта, са регистрирани шестима позитивни. Те са били асимптоматични или са прекарали заболяването леко, без необходимост от постъпване в болница. Не е наблюдавано и вторично предаване на вируса на други контакти. Според пълното епидемиологично проучване поне четирима от шестте заразени са се заразили извън събитието. Д-р Борис Ревойо казва, че не може да се изключи вероятността другите двама души да са били заразени на концерта, "но с използването на различни стратегии за контрол беше създадена безопасна среда за предотвратяване на предаването на вируса".

Д-р Бонавентура Клотет, президент на фондацията FLS, оцени сътрудничеството между публични институции, здравни центрове и ръководството на музикални фестивали, които съставляват асоциацията Festivals per la Cultura Segura, "в името на това да се подобри безопасността на събитията рамо до рамо с науката".

За концерта на 27 март всички присъстващи преминават бърз антигенен тест за SARS-CoV-2. Тестовете се правят между 8 и 16 ч. същата сутрин на три места в града, а някои зрители са тествани на входа. Шестима дават положителен резултат и не са допуснати до залата. Сред мерките са също измерване на телесната температура и щедри количества дезинфектант, достъпен навсякъде из комплекса. При влизане всеки получава защитна маска за лице FFP2, чието носене е задължително през цялото време. Публиката е разделена на три несвързани помежду си сектора, вентилацията е оптимизирана. На присъстващите е позволено да пеят и танцуват, без изискване да спазват физическа дистанция. Концертът започва с половин час закъснение и продължава два часа.

Бюджетът на събитието възлиза на 200 000 евро, от които половината се покриват от продажбата на билети, а останалата част осигуряват спонсори, културни институции и местна администрация.

Седмица преди резултатите от проучването да бъдат публикувани, от Es_Musica (Испанската музикална компания) заявиха: "Вярваме, че е възможно да се намери баланс между общественото здраве и културната дейност, като се въведат подходящите протоколи за здравна безопасност при провеждане на музикални събития в контекста на кковид-19."

В своето проучване "Възстановяването на Европа/Икономика на културата и изкуствата преди и след ковид-19" от януари 2021 г. защитаващата интересите на музикалния сектор организация посочва, че културата е една от най-пострадалите индустрии в Европа с 31% по-малко приходи за 2020 г. в сравнение с 2019 г. - малко по-нисък процент от въздушния транспорт, но повече от загубите в туризма и автомобилния сектор. От своя страна сценичните изкуства са загубили 90 на сто от приходите си за предходната година. Музикалните изяви са отбелязали спад от 76%. "Кризата удари най-силно страните от Централна и Източна Европа (от -36% в Литва до -44% в България и Естония)", обобщават от Es_Musica.

Музикантите от Love of Lesbian казват, че са приели да организират концерта и да участват в експеримента, убедени, че това е важно и че са в добри ръце. Те благодариха и на хората в публиката, "които разбраха, че те също представляват културната индустрия и се държаха на висотата на обстоятелствата. Надяваме се, че след тези отлични резултати светът на културата ще бъде изслушван, както заслужава".

Подобен експеримент, целящ да установи възможности за безопасна организация на концертни и клубни прояви в ерата на ковид-19, беше проведен на 6 март 2021 г. и в Ziggo Dome, най-голямата зала в Амстердам. Присъстващите 1300 души бяха разделени на пет "балона", всеки с различни мерки за сигурност. Резултатите от клиничните изследвания се очакват в скоро време.

На 30 април в Ливърпул започна двудневно клубно събитие с 6000 участници, което също е част от серия клинични изследвания. Всички, желаещи да присъстват, трябваше да предоставят негативен тест. Камери и устройства следяха за чистотата на въздуха, движенията на хората и други, свързани с разпространението на вируса параметри. Според ръководещия проучването здравен експерт проф. Иън Бъкан, цитиран от BBC, много важен аспект е също "дали при всички тези мерки хората все пак успяват да се забавляват".

Един от основните символи на хаштага SafeCulture в областта на сценичните изкуства през последната година беше мадридската опера Teatro Real. Сградата остана затворена само за три месеца по време на първия пълен локдаун, но от началото на юли 2020 г. приема посетители без прекъсване. По време на извънредното положение миналата година там е създаден медицински комитет, който оттогава контролира установяването и изпълнението на здравни протоколи и мерки в съответствие с действащите здравни разпоредби. Поддържането на дейност по време на пандемията струва на операта допълнителни близо един милион евро, но "да се държи зала с подобни мащаби затворена е още по-скъпо", казва артистичният директор Джоан Матабош за "Капитал" по време на среща на живо с чуждестранни медии на 6 април тази година.

Премиерата на първата голяма европейска копродукция по време на пандемия, "Питър Граймс" на Бенджамин Бритън с музикален директор Ивор Болтън беше предвидена за Royal Opera House в Лондон. Заради пандемията обаче тя беше преместена в Мадрид, а по-късно освен в Лондон ще бъде поставена също в Opera National в Париж и Teatro dell'Opera в Рим. Десетте представления продължават до 10 май.

"Ако ни попитат за нашия ден-мечта, бихме казали "днешният". Тази сутрин дойде потвърждението, че концертът на Sant Jordi е постигнал голям успех по отношение на клиничните резултати. Още празнувахме това, когато ни съобщиха радостната новина, която всеки музикант иска да чуе: V.E.H.N е номер едно в класациите", написаха в своя сайт на 27 април членовете на създадената през 1997 г. испанска инди група Love of Lesbian, които са свикнали билетите за концертите им да се разпродават за часове. V.E.H.N ("Епично пътуване към нищото") е най-новият им албум.

Palau Sant Jordi e откритият през 1990 г. мултифункционален комплекс по проект на японския архитект и носител на "Прицкер" за 2019 г. Арата Исозаки, в който се провеждат най-важните събития на закрито по време на олимпиадата в Барселона. Мадона, Шакира, Бионсе, Елтън Джон, Адел са сред звездите, имали концерт в залата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Капитал: Light

Всяка събота сутрин: култура, изкуство, свободно време.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Домашно кино

Домашно кино