Музика да искаш

Кои са най-добрите стрийминг платформи на пазара, достъпни и от България

Платените абонати на музикалната стрийминг услуга на YouTube - Music са дистигнали 50 млн., стана ясно наскоро. Информацията беше по източници на Financial Times и е важен момент в битката в този сегмент. Стрийминг платформата се конкурира с Amazon, Apple и Spotify, като всичките се предлагат с абонамент в България. Освен тях обаче навлизат все повече предложения. Spotify започна дейността си през 2008 г., Apple Music - през 2015 г., а Amazon Music Unlimited - през 2016 г. Всички платформи постоянно се развиват - добавят нови изпълнители, функционалности, развиват и нови услуги, като подкаст серии. "Капитал" прави преглед на най-известните платформи.

Spotify (165 млн. платени абонати)

Най-старата и масова платформа вече има над 165 млн. премиум абонати, а най-горещите имена на изпълнители в нея са на Джъстин Бийбър, Дуа Липа, Ед Шийрън, Ариана Гранде, Дрейк и други. Разбира се, извън поп дъвките шведската платформа поддържа почти всеки изпълнител, за който може да се досетите. Макар и при някои от тях да липсва пълната дискография. Една от най-ценните услуги на Spotify е възможността да се правят плейлисти (както и при всички останали платформи), предлага ежедневни миксове според предпочитанията на абоната, седмични предложения според вкусовете му (Discover Weekly), новите релийзи на любимите му изпълнители, радио към всеки изпълнител с близки жанрове и парчета. Песните може да се слушат офлайнq след като се свалят на телефона, като размерът им зависи от избраното качество.

Алгоритъмът на платформата е ценен и с това, че препоръчва много точно музика и изпълнители според предпочитанията на слушателя. Има и функция за смесване на песните (Crossfade), когато едната приключва и започва другата, както и автоматично изглаждане на качеството и нивото на звука. Има и споделени плейлисти, в които добавените членове могат да слагат музиката, която искат да чуят - например за парти или семейно тържество, като това може да става и в момента на свирене на списъка. Платформата предлага и много статистическа информация - за най-слушани изпълнители, песни, жанрове, както и любимата екстра на всички абонати - личните най-слушани песни за годината, която се получава към края на всяка година.

Spotify предлага няколко вида абонаменти - месечен индивидуален за 4.99 евро, Duo за двама, който е 6.99 евро и семеен за шестима души с цена 8.99 евро. Всеки абонамент дава достъп до всички функции на платформата и е без реклами. Приложението е съвместимо със всички устройства и операционни системи - Android и iOS, което му помага да е толкова популярно. Без платен абонамент също може да се слуша, но с реклами, без плейлисти и ограничени функционалности. Засега Spotify си остава и безспорния фаворит сред платформите за музикален стрийминг.

Youtube Music (50 млн. платени абонати)

Макар че има може би най-богатата картотека през канала за видеосподеляне YouTube, стрийминг услугата Music дълго време не успяваше да се наложи и да се конкурира толкова успешно със Spotify. Сега обаче, изглежда, нещата се променят. След години на търкания с музикалната индустрия заради опитите на YouTube да убеди някои от милиардите си потребители да плащат за съдържание Google нае Лиор Коен - дългогодишен изпълнителен директор в звукозаписния бизнес, който е помогнал за развитието на множество водещи изпълнители, включително Кание Уест - да ръководи YouTube Music и да го превърне в съперник на Spotify.

Платформата е свързана и с YouTube, като прехвърля всички плейлисти от нея, с платения абонамент те могат да се слушат не само като песен, но и с клип, като това е въпрос на избор. С абонамента се активира и слушането във фонов режим. В плейлиста практически има всичко, макар YouTube усилено да чисти съдържанието без права, а за някои региони има ограничения. Платформата предлага и малко по-конкурентни цени - 8.99 лв. за индивидуален месечен абонамент, фамилният е 13.99 лв., но е за 5 членове, има и студентски за 4.49 лв.

Apple Music (78 млн. платени абонати)

Приложението е налично и за Android, но е видимо желанието да се таргетират основно собствениците на устройства на Apple. Това прави и самото приложение по-малко популярно сред потребителите с Android телефони. Първите три месеца са безплатни, а после става 8.99 лв. на месец. За споменатите фенове на Apple услугата комбинира каталога в iTunes с друга музика. Един от плюсовете на платформата е, че освен алгоритми за подбор на песни според предпочитанията тя използва и музикални експерти и куратори. Потребителите може да контролират какво слушат или търсят през Siri на Apple HomePod или други Apple джаджи.

Amazon Music Unlimited (63 млн. платени абонати)

Това е може би най-малко познатото приложение за стриймване на музика в България. Разбира се, извън феновете на Amazon като цяло и потребителите на Prime. Услугата предлага достъп до 75 млн. песни и подкасти. Също както и Spotify, Amazon Music Unlimited предлага персонализирани радиостанции, базирани на предпочитани от потребителя изпълнители и песни. Услугата има и плейлисти според настроението или темата. Естествено, всеки абонат може да запаметява предпочитана музика, както и да я качва на устройството. Приложението и уеб платформата имат секция с препоръки според вкусовете на потребителите. Има приложения за Android и iOS, както и десктоп плейър. Първият месец е безплатен, а след това цената е 10 лв. Има и евтин план от 4 лв., който е за пускане на песни само през устройства на Amazon като Echo и Fire TV. През приложението може да се слушат и други файлове на вашия телефон.

Tidal

Стрийминг услугата Tidal е достъпна в България от две години. Тя стана известна първо като собственост на Jay-Z, но той продаде мажоритарния си дял през пролетта на компанията на Джак Дорси Square. Платформата осигурява достъп до над 70 милиона песни и много видеоклипове, включително и концертни изпълнения. По-скъпите планове са насочени към аудиофилите. Tidal предлага два основни плана - Premium и Hi-Fi, които се различават основно по качеството на звука. Вторият поддържа стрийминг във формати FLAC и MQA. Tidal Premium е на цена 8.99 лв. на месец с възможност за безплатен месец. Има и семеен абонамент за 5 абонати срещу 13.99 лв. на месец. Tidal Hi-Fi струва 17.99 лв. на месец, а семейният абонамент тук струва 27.99 лв. услугата се предлага и с планове на Vivacom.

Deezer

Друга известна международна услуга - френската Deezer, също се предлага и с планове на други два оператора - A1 и "Теленор". Извън тях тя струва 10 лв. на месец, като има и безплатна версия с реклами. Deezer разполага с каталог от над 73 млн. песни и албуми. Има препоръки от алгоритъм и музикални редактори на платформата. Има функция за разпознаване на изпълнения по радио или други странични източници, както и пускане на текста на вървящата в момента песен. Както и другите услуги, има възможност за офлайн слушане.

Още от Капитал