Златна филмова есен

Цветът от Кан и Венеция на "Киномания 2021"

Юбилейното издание на събитието е награда за отговорните зрители, изпълнили предписанията за свободен достъп на закрито ("Люмиер" и Зала 1 на НДК, софийските арт кина; от 16 ноември до 5 декември). Подбрани са заглавия, откроили се на големите европейски фестивали тази година, нестандартни, разширяващи киноманския хоризонт. Силен фокус върху новото френско кино, календарна почит към любими европейски звезди с реставрирани класически ленти, документални акценти от Енио Мориконе до кулинария и екология и дори театър - кинематографичният моноспектакъл на Деян Донков "Камбаната" за един затворник с душа.

Фестивалните фаворити

"Паралелни майки" на Педро Алмодовар откри Венеция и донесе на Пенелопе Крус наградата за женска роля, сега ще открие събитието в голямата му зала (18 ноември). Испанецът продължава саморазголващата линия от "Болка и величие", почита силите, които движат живота, прави го с нежност и мъдрост. Припомня и политическите рани, които родината му продължава да носи.

"Френският бюлетин" (The French Dispatch) е ексцентричният филм на годината и на конкурса в Кан. Авторът му Уесли Уейлс Андерсън работи в своя затворена вселена с полет на въображението, стилизирана до милиметър визия и парадоксален хумор. Литературно списание (реверансът е към "Нюйоркър") е умален модел на живота, три истории пътуват през времето и жанровете. Затворнически репортаж (на Тилда Суинтън) събира в перверзна връзка талант и муза (Бенисио дел Торо и Леа Сейду); статия за студентски бунт (на Франсис Макдорманд) се свежда до невъзможен романс (с Тимоти Шаламе); рецензия за храна надхитрява властта и насилието (и Уилям Дефо). Всичко това трябва да хареса на Бил Мъри, последният главен редактор. И на Уес Андерсън, разбира се.

"Анет" на анархиста романтик Леос Каракс откри Кан и взе наградата за режисура. Нестандартен мюзикъл с откровена еротична сцена по време на песен. С Адам Драйвър като провокативен стендъп комик и до него Марион Котийар, суетна оперна прима. Сценарият и песните са на братята Рон и Ръсел Маел от култовия рок и поп дует Sparks, с последен хит "Прелъстяването на Ингмар Бергман", радиомюзикъл.

"Герой" на иранеца Асгар Фархади идва с "Гран при" на журито в Кан. Историята е на пуснат за два дни от затвора баща, който трябва да уреди дълговете си, които не са само материални. "Белфаст" е споменът в черно-бяло на Кенет Брана за собственото му детство в размирния град през 60-те. Духовният уют в семейството (Джуди Денч в ролята на любимата баба) на фона на радикалната политическа картина навън спечели наградата на публиката в Торонто. "Най-лошата личност на света" е със "Златна палма" за женска роля на норвежкото откритие Ренате Рейнсве. Тя е студентка по медицина в разказана през черен хумор любовна история с художник на комикси.

"Островът на Бергман" е сниман на реалния Форьо в Балтийско море, познат от "Срамът" и "Персона". Сцените са от "семейния живот" на две двойки в различни възрасти (Тим Рот в едната, Миа Васиковска в другата), ключът е изненадващо комедиен.

Високи са очакванията към "Домът на Гучи" на Ридли Скот с ветераните Ал Пачино и Джеръми Айрънс и Лейди Гага като динамото на сюжета. Карлос Саура е в програмата с поредната си еманация на танц и кино "Кралят на целия свят".

Музика и документи

Откроява се почти тричасовият документален портрет "Маестро Енио Мориконе" от майстора Джузепе Торнаторе. Филмът на Саура също е с документална основа и с реални мексикански изпълнители. Песните на Рафаела Кара са възкресени в испанския поп мюзикъл "Сърцето ви танцува". Докато чакаме версията на Спилбърг по "Уестсайдска история", "Киномания" предлага реставрирания оригинал от 1961 г. Майкъл Уинтърботъм работи в документална среда в "Кулинарно пътуване из Гърция". Познавачите Стийв и Роб сега пътуват по пътя на Одисей (и на храната) от Троя до Итака. Красивият австралийски документ "Река" е с разказвач Уилям Дефо.

Френска вълна

"Кръстоносният поход" по сценарий на Жан-Клод Кариер е третото режисьорско усилие на актьора Луи Гарел (гледахме го в последния филм на Уди Алън). Във филма той е родител (заедно с Летисия Каста) на тревожен 13-годишен син, тръгнал да спасява света от климатичните промени. С награда на публиката от Сан Себастиан е политико-интимната драма "Между два свята" с Жулиет Бинош. Неостаряващите Катрин Деньов и Фани Ардан блестят съответно в "Докато си жив" и "Младите любовници".

Класически удоволствия

"Сияние на жена" по едноименния роман на Ромен Гари събира зрелите Роми Шнайдер и Ив Монтан в една есенна любов. "Диаболичните" със Симон Синьоре е с награда "Едгар Алън По" за криминален сценарий (по романа на Боало - Ньорсежак). Стилистът Анри Жорж-Клузо е зад христоматийната noir визия. Алберто Сорди режисира себе си и Моника Вити от нейните златни години в моралната комедия "Любов моя, помогни ми". Мастрояни и Лорен са безсмъртни (и лош семеен пример) в "Брак по италиански" на Виторио де Сика. Във "Фортунела" (1958) Джулиета Мазина е в малкото си големи роли, нережисирани от съпруга й Фелини. Той е дал сценария си на драматурга Едуардо де Филипо. Друг приятел - Нино Рота, осигурява музикалната тема, прочула се 15 години по-късно с "Кръстникът".

Още от Капитал