Новият брой: Накъде след вота
Close

"Призракът е тук": съветските паметници в България като уроци за грешките от миналото

Френският художник Мич Брезунек представя изложба, която провокира диалог чрез преплитане на изкуство и исторически факти

"Призракът е тук" - Альоша, гр. Пловдив
"Призракът е тук" - Альоша, гр. Пловдив
"Призракът е тук" - Альоша, гр. Пловдив    ©  GHOST
"Призракът е тук" - Альоша, гр. Пловдив    ©  GHOST

След настъпването на руската войска в Украйна през последните месеци за пореден път се повдигна въпросът трябва ли да бъдат пазени съветските паметници у нас - това като част от по-големия въпрос за лутането на България в нейната визия за бъдещето.

Един по-различен отговор дава Мич Брезунек, който ни приканва да се замислим за миналото на Европа и да преосмислим нейното настояще, да намерим конструктивни начини да говорим за вечно присъстващото минало. Как? Чрез дигитални интервенции, смесвайки история, визуално изкуство, реалност и фикция.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

След настъпването на руската войска в Украйна през последните месеци за пореден път се повдигна въпросът трябва ли да бъдат пазени съветските паметници у нас - това като част от по-големия въпрос за лутането на България в нейната визия за бъдещето.

Един по-различен отговор дава Мич Брезунек, който ни приканва да се замислим за миналото на Европа и да преосмислим нейното настояще, да намерим конструктивни начини да говорим за вечно присъстващото минало. Как? Чрез дигитални интервенции, смесвайки история, визуално изкуство, реалност и фикция.

Между съветските паметници и звездите на Европа

Девети септември 1944 г. - след преврат Отечественият фронт завзема властта у нас и България влиза в сферата на руското влияние. Не случайно именно на 9 септември 2022 г. художникът Мич Брезунект открива изложбата си "Призракът е тук" в Градската художествена галерия в Пловдив. В нея авторът пресъздава дигитално 12 съветски паметника на територията на България, оспорва тяхното възприемане и поставя под въпрос посланията, които носят.

Завършващият компонент е триизмерна дигитална карта, която обединява всички елементи и рамкира идеята на художника, с което метафорично се представят двете "лица" на България. От едната страна, отразява стратегическите локации на паметниците на Съветската армия, а от другата - монументите са заменени с 12-те звезди на знамето на ЕС, разположени на същите локации.

Изложбата "Призракът е тук" е част от един по-голям проект на Брезунек - "Призрак", вдъхновен от сблъсъка между бившето съветско влияние в България и настоящата визия на страната за бъдещето. Освен социалния елемент "Призракът е тук" си поставя за цел да генерира средства в подкрепа на културния сектор в Украйна. По една от всяка от творбите ще бъде пусната в продажба под формата на NFT, а 70% от генерираните приходи ще бъдат дарени в подкрепа на украински артисти и културни събития в Украйна, както и използвани в помощ на независимата културна сцена в България.

Пловдивската фигура на Альоша

Централният елемент на изложбата представлява 3D видео творба в почти реален размер, изобразяваща съветския паметник Альоша в Пловдив, преобразен като гигантски призрак. Екран с височина 7.5 м изобразява как паметникът на Альоша се преобразява в гигантски призрак.

Альоша е каменната фигура, която се извисява на едно от тепетата в града и е трудно да остане незабелязана от която и да е точка на Пловдив. Фигурата представлява сборен образ на съветския войник от Червената армия на СССР. Подобно на всички останали съветските паметници (в София, Бургас, Варна и т.н.) - размерите на фигурата са внушителни (над 10 метра височина), а мястото - централно. Това прави впечатление и на автора Мич Брезунек, който още при първото си идване в България преди 12 години си задава въпроса за посланието, което тези огромни паметници носят.

Альоша е един от многото съветски паметници у нас, който и до днес събира привърженици на идеята за руско-българската дружба. Само преди няколко месеца - на 9 май, с руски знамена беше посрещната Елеонора Митрофанова в компанията на видни кадри на БСП. Като продължение на проекта през пролетта на 2023 г. се планира да се осъществи и физическа трансформация на паметника на Альоша в Пловдив в гигантска призрачна фигура.

Ако днес сте в Пловдив, изложбата е отворена до 23 ч. тази вечер. Освен големия екран с "Альоша" могат да бъдат видени и останалите 11 дигитални творби, както и обяснения за техния артистичен замисъл.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал