Фотогалерия: Контрастите в София след 2.4 млрд. лева

Надежда Чипева
8789 прочитания
София е град в ремонт. В последните години, заради притока на свежи пари в столицата, огромен брой проекти (като Ларгото) започнаха да набират скорост.
Най-големият от тях е метрото. Над 1 млрд.лв са отишли за неговото изграждане в последните години, като то стигна от летището до Централна гара и затвори важна липсваща връзка за посетителите на града.
Друг важен приоритет, който успя да се сбъдне с европари, беше закупуването на нови автобуси и монтирането на информационни табла по спирките.
Други проекти обаче, като този около НДК, нямат особено ясна концепция и будят доста противоречия, които общината не е способна да разреши.
Един от проблемите, с които се сблъсква общината, е липсата на единна визия за развитието на града. НКЖИ например, избра и ремонтира Централна гара (важно пространство в София), без никакъв архитектурен надзор или консултация от страна на общината.
Огромен проблем остават и стария сграден фонд и невъзможността да се поддържа той - особено в центъра. Преди дни кандидатът за трети мандат като кмет Йорданка Фандъкова обеща да създаде програма за съхранение на фасадите на сградите в центъра на града.
Подобно обещание присъства и в програмата й отпреди четири години.
С превръщането на София в строителна площадка обаче, стана ясна една от големите слабости на Столична община - невъзможността да се контролира качеството на обектите и често пъти недостатъците при ремонтите.
Северната тангента на града, която все още не е завършена, е проект на държавната Агенция "Пътна инфраструктура", но е от директна полза за града.
Парк "Възраждане" и спортните площадки около него са първият нов голям парков проект в общината от 25 години насам. Той със сигурност ще облагороди съседните квартали, въпреки че линията, на която свършва финансирането, ясно си личи.
След като от 15 години е на концесия на чуждестранно дружество, "Софийска вода" продължава да изпълнява ремонти с не особено качествени довършителни работи.
През последното лято ремонтът на "Руски паметник" беше една от най-обсъжданите теми в София, след като "зелените релси", които общината постави по трасето на трамвая там пожълтяха за ден. Премахването на паветата и асфалтирането на кръговото движение минаха и заминаха, но трамвайните релси след границата на шумния ремонт остават в много лошо състояние.
През тази година и бул. "Витоша" също най-накрая придоби цялостен вид, след като беше завършена и третата му част. Много граждански организации обаче имат критики към качеството на ремонта. По този повод досегашният председател на общинския съвет Елен Герджиков казва: "Нито един от тях не е завършил и не е приет от приемна комисия като окончателно завършил и съответно да има плащане по него. Нито един от големите ремонти, които се слуват това лято. И Цариградско шосе, и тук сега се намираме при НДК, и Витошка в последната част... На всички тях са минали приемателни комисии, констатирали са нарушенията, направили са протоколи, дали са предписания на фирмите със срокове на отстраняване. Ако тези нарушения не бъдат отстранени, влиза в сила употреба на гаранциите. Ако и това не свърши работа, вече си има и съдебни процедури, Така или иначе, тези гаранционни срокове се спазват стриктно."
Герджиков категорично отрича и обвиненията, че Столична община винаги работи с едни и същи строителни фирми. "Само в рамките на тази календарна година по проектите на общината работят 25 различни фирми. А в мандата може да кажем, че са над 100 фирми , които по различни проекти са били изпълнители и са участвали и по Закона за обществените поръчки са печелили процедури," казва той.
Общината всяка година обещава да "влезе в кварталите" и да започне да облагородява улиците, парковете и междублоковите пространства. Това не се случи и през 2015г., която беше отделена за мащабен ремонт на бул. "Александър Малинов", бул. "Цариградско шосе" и на "Руски паметник". След ремонтите останаха елементи на градската среда, които будят въпроси - като например 10-сантиметрово "стъпало" на включването от бул. "Александър Малинов" на "Цариградско шосе".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    bat_plamen avatar :-|
    bat_plamen

    Добре,че са парите от ЕС,защото иначе ситуацията щеше в пъти по-зле от сегашната!Това важи не само за София ,а за цялата страна.

  • 2
    staska avatar :-|
    staska

    Сн. 19, ако искаме нормален град, а не ... Бейрут ...

  • 3
    thelastghost avatar :-?
    Ghost

    Съдейки по гледките, от тези 2,4 млрд., поне половината не са достигнали до крайното предназначение...

  • 4
    franklin avatar :-|
    franklin

    "С превръщането на София в строителна площадка обаче, стана ясна една от големите слабости на Столична община - невъзможността да се контролира качеството на обектите и често пъти недостатъците при ремонтите."

  • 5
    igla avatar :-?
    Time is on my side

    Сн.19... разбираме целта на тази галерия. Др. Лилков ще стане кмет на София, ама...

  • 6
    indiana avatar :-(
    Индиана

    Снимка 14,15 ...

    Правенето на тротоари е явно някаква висша форма на строително изкуство и технологично съвършенство, и двете недостъпни за българските наследници на Кольо Фичето. Изключително депресиращо е да видите подобни тротоарни елементи от други бели държави, а тук да се въргаляме в кал до колене. За това са виновни Столична община и лично кмета Фандъкове. Тротоарите около Руски паметник са места още едно картофено поле, а там където има вече плочки, са потънали и са започнали да се образуват локви. Дълбоко се съмнявам, че СО ще глоби спонсорите си. Положението е отчайващо.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход