Фотогалерия: Когато соц-ът срещне изкуството

Изоставената топлоцентрала зад НДК трябва да се превърне в център за изкуства

Надежда Чипева, Мария Манолова
6131 прочитания
През декември започва архитектурен конкурс за превръщането на изоставената топлоцентрала край НДК в пространство за изкуство и култура.
Сградата е създадена през 80-те години и е работила по предназначението си за кратко. След това е изоставена.
Топлоцентралата, която се намира в близост до Търговско-банковата гимназия в София, е обградена от три страни с изкуствени хълмове и е почти невидима.
Идеята за център за изкуства, чиято сцена да е подходяща за театър, танц, музика, визуални изкуства, се ражда през 2014г.
Първоначално са обмисляни три изоставени индустриални сгради, които може да бъдат преобразени в такова пространство - трамвайното депо "Клокотница", пространството в подлеза на Централна гара и топлоцентралата зад НДК.
Сред основните двигатели зад идеята е "Асоциация за свободен театър". Общо седем организации движат проекта от 2014г. насам.
"Това е уникален пример, защото за първи път нещата се случват отдолу-нагоре. Идеята е на независимия сектор, но среща подкрепата на общината," обяснява Веселин Димов от "Асоциацията за свободен театър".
Столична община е определила бюджет от три милиона лева, с които да бъде направен ремонта на сградата.
Главният архитект на София Здравко Здравков е привлякъл архитектурната група WhaTA за консултанти, които да организират конкурса за новата визия на топлоцентралата. WhaTA помогнаха и на община Варна да организират конкурс за новата сграда на библиотеката в града.
Идеята е Топлоцентралата да заработи като център за изкуства в края на 2018г.
Това е едно от първите видими изпитания за Здравко Здравков, който стана главен архитект на София през пролетта.
До момента Столичната община не е организирала голям архитектурен конкурс по всички правила, който да е звършил успешно, а спечелилата идея да е реализирана.
Един от първите опити за такова състезание - конкурса за "Метростанция 20" завърши със скандал. Идеята на спечелилото първа награда холандско студио никога не беше реализирана.
Обикновено подобни конкурси се провеждат по Закона за обществените поръчки, който не е съобразен с процесите в архитектурния бизнес. "Архитектурните конкурси са нещо различно от просто харчене на пари за плочки или поливни системи. Те са за идеи," коментира Анета Василева от WhaTA.
Според Василева "Топлоцентралата" е тест за това колко от българските архитекти не са се отчаяли от системата за обществени поръчки и ще участват.
Конкурсът започва през декември, а крайният срок за подаване на проекти е през март. Според плана на общината строителството трябва да се случи през 2018г.
Идеята на Асоциацията за свободен театър и останалите организатори е новият център за изкуства да се управлява от "борд", който да включва четирима души, посочени от Столична община, четирима от неправителствените организации, които застават зад проекта, и международни експерти.
Предложението на артистите е в първите четири години 70% от разходите на центъра да се поемат от общината, а 30% от независимите организации, а след осмата година да се делят по равно.
Преобразената сграда ще трябва да изпълнява три фунцкии - да е подходяща за всички видове изкуства, за резиденции на чуждестранни артисти, и за образователни дейности.
Общественото обсъждане на заданието за конкурса преди седмица успя да събере препълнена зала с архитекти. Основните въпроси и критики бяха свързани с това, че три милиона лева са твърде малък бюджет за толкова амбициозен проект.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход