Кой каза, че ромите не искат да учат

Една доброволна инициатива на ентусиазирани учители показва как проблемът с деца, отпадащи от училище, може да се реши

Надежда Чипева, Генадий Михайлов
9004 прочитания
През август в столичния кв. Факултета се проведе за първи път лятната "Старт академия", която обучава безплатно 60 деца в риск от отпадане от училище. Занятията са за три седмици и се провеждат в новия Здравно-социален център за развитие, изграден едва преди няколко месеца. Целта на инициативата е да повиши мотивацията за учене, което би помогнало на децата да се върнат или да останат в училище.
Всичко започва с инициативата на няколко учители през 2015 г. за съботно училище. Постепенно тя се развива, за да се стигне до сегашния формат на лятно училище с редовни занятия всеки ден. Мечтата на хората зад "Старт Академия" е след време да изградят и собствено училище в квартала.
"Момичетата от центъра ходеха на терен да канят родителите да запишат децата си," разказва Милена Димитрова, която е един от основните двигатели зад инициативата. "Хората, които първи дойдоха, бяха точно тези, които са най-загрижени за децата си. Така ние запълнихме много бързо местата."
"Ин-те-гра-ци-я" - прочита за нас Тошко, който ни посреща в една от класните стаи. Повечето от децата в академията са от ромски произход, като притесненията в началото са били, че ще има проблем със запълването на бройката от 60 места. Вместо това се оказва, че те са крайно недостатъчни. Дори по време на посещението на "Капитал" идваха родители, които желаеха да запишат децата си, но за жалост биваха отпращани.
През последната учебна година 16 400 ученици са напуснали образователната система, от които 14 300 са ученици в основна степен на обучение, според последни данни на НСИ. Най-много деца напускат училище, защото са заминали в чужбина - близо 7400 или 45%. Втората най-честа причина е семейната – 5800 деца или 35.6%, като в това число влизат и децата, които не посещават училище поради бедност. Напускащите поради нежелание са 10.5%. Най-тревожното е, че броят на децата, напускащи училище, през последните години отново започна да нараства.
Освен часовете по български и математика, се преподава емоционална интелигентност, работа в екип и комуникационни умения.
Развиването на емоционалната интелигентност на възпитаниците в лятната академия е важен елемент от програмата. Целта е да се създаде устойчивост в децата, за да могат те да продължат да се учат и извън нея, въпреки тежките условия, в които много от тях живеят.
Всяко едно от децата работи по индивидуален план, а класовете са малки, за да може да се обърне максимално внимание на всеки. Във всеки клас освен учител участва и социален работник от центъра.
Излизайки на двора, ни посреща груповото броене на децата с учителя: "10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1... Започваме тренировъчен полет по математика". По-късно разбираме, че учениците са "пилоти" и получават зелена светлина за успешен полет, жълта за не толкова успешен и червена, ако "самолетът" им трябва да се приземи. Обратното броене е една от многото техники, които ентусиазираните учители от "Заедно в час" ползват, за да изострят вниманието на младите "пилоти".
От разговорите с учителите разбираме, че те работят доброволно и без заплащане. Според преподавателите обаче усилията си струват, защото децата наистина напредват.
"Лятна СТАРТ академия" се осъществява от "Про европейска мрежа" по проект "Тестване и споделяне на иновативни практики при работа с деца в риск и отпадане от училище" с финансовата подкрепа на Столична община, Програма Европа 2017. Лятното училище се реализира по идеята и с основното участие на възпитаниците на програма "Заедно в час" Милена Димитрова, Елица Генева и Десислава Стоянова. Партньори по проекта са още фондация "Заедно в час", район "Красна поляна" и Фондация "Здраве и социално развитие".

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    kiro1234 avatar :-P
    kiro1234

    Сладури

  • 2
    2011 avatar :-|
    2011

    Когато обществото стимулира образованието, те ще учат.Когато стимулира лентяйството ще има днешният резултат.

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Дано и наяве да изглежда толкова обнадеждаващо, колкото когато го чете човек

  • 4
    mihail_mahov avatar :-|
    Mihail Voham

    АЗ казвам, че ромите НЕ ИСКАТ ДА УЧАТ и НЕ ЖЕЛАЯТ ДА СЕ ИНТЕГРИРАТ. Посоченият пример е абсолютно изключение. Освен това става въпрос за съвсем малки деца - ромчета. Ромът не иска да учи, защото : 1. Дори и изучен го чака ниско заплатен, неквалифициран труд. Просто ще се влее в редиците на зле платените, нискообразовани хора в БГ. 2. Ромът има тежки образователни пропуски генетично и по наследство. Когато цели поколения преди тебе са били неграмотни, работили са неквалифицирана работа - няма как изведнъж да надскочиш с много това ниво и да завършиш висше образование. Не, че ромът е глупав. Не е . Но аналитичният начин на мислене , който се изисква за по-високо образование, културата , необходима за такова образование - ромите ги нямат и според мен това ще изисква поне две поколения, за да се развие. 3. РОМСКАТА КУЛТУРА. В тази култура образованието НЕ Е ценност. Постоянната работа НЕ Е ценност. Ромът се притеснява, че неговата ромска традиционна култура ще изчезне, ще се претопи, ако вземе да учи. Ромът НЕ ИСКА да учи. Иска да си остане същият мръсен, неграмотен, нецивилизован, какъвто е в момента. Стига някой да му дава пари просто ей така, по милост.

  • 5
    qvb21311044 avatar :-|
    Алф

    Браво. Трябва, обаче, постоянство. Дано децата придобият вкус и желание към наука.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход