Kои пътища и ЖП линии ще се строят по новата ОП "Транспорт"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Kои пътища и ЖП линии ще се строят по новата ОП "Транспорт"

Kои пътища и ЖП линии ще се строят по новата ОП "Транспорт"

В следващия програмен период ще се строи и метро от бул. "Янко Сакъзов" до Красно село

16835 прочитания

"Транспорт" е втората оперативна програма, която Брюксел одобри за следващите седем години. Общият й бюджет е четири милиарда евро. Според изказване на Бойко Борисов, в програмата са заложени 800 млн.евро бюджет за пътища и жп инфраструктура и още 400 млн.евро - за софийското метро. 

Първият приоритет при пътищата е магистрала "Струма": предстои изграждането на отсечката между Благоевград и Сандански, която по прогноза ще струва 750 млн.лв. Планът включва дълъг тунел през Кресненското дефиле, който е най-скъпата част от проекта. Работи се обаче и по алтернативно трасе през дефилето, което би свалило разходите. Ако се реализира вторият вариант, ще останат средства за частичен строеж на останалите проекто по оперативната програма: магистрала "Хемус" до разклона за Ловеч и Плевен и тунела под Шипка, чиято прогнозна стойност е 100 млн. лв.

В новата ОП "Транспорт" се обръща повече внимание на железопътната инфраструктура: предстрои работа по втория етап от рехабилитацията на отсечката Пловдив-Бургас (с прогнозна стойност 320 млн. евро) и жп-линията Елин Пелин - Ихтиман – Септември (прогнозна стойност 740 млн. евро).

Третият диаметър на софийското метро ще бъде финанфиран по оста за интермодалност. Проектът е за участъка от бул."Янко Сакъзов" до Красно село. 

Повече за новата ОП "Транспорт" четете тук.

"Транспорт" е втората оперативна програма, която Брюксел одобри за следващите седем години. Общият й бюджет е четири милиарда евро. Според изказване на Бойко Борисов, в програмата са заложени 800 млн.евро бюджет за пътища и жп инфраструктура и още 400 млн.евро - за софийското метро. 

Първият приоритет при пътищата е магистрала "Струма": предстои изграждането на отсечката между Благоевград и Сандански, която по прогноза ще струва 750 млн.лв. Планът включва дълъг тунел през Кресненското дефиле, който е най-скъпата част от проекта. Работи се обаче и по алтернативно трасе през дефилето, което би свалило разходите. Ако се реализира вторият вариант, ще останат средства за частичен строеж на останалите проекто по оперативната програма: магистрала "Хемус" до разклона за Ловеч и Плевен и тунела под Шипка, чиято прогнозна стойност е 100 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    kam27 avatar :-?
    kam27

    Ами Северна ами Черноморска България къде са ?Или там е цъфнала та вързала ...

  • Vespertine

    Северна България просто не съществува!

  • 3
    cinik avatar :-|
    cinik

    Предишното правителство беше отписало "Хемус" и пелтечеше, че не попадало в европейски коридори. Сегашната програма изглежда солидно, лошият момент е в този напън да се строят ЖП отсечки, а те в момента водят най-общо казано от Турция за никъде.

    "Видин - Медковец на стойност 375 млн. евро". Аз доколкото си спомням, по новия мост минаваха по 10 влака седмично и причината беше, че от Калафат до Крайова линията е в състояние отпреди 100-тина години, още с дървените траверси. Закъде тогава 375 милиона евро, за да спести влакът 15 минути път и после да изгуби 3 часа по дървени траверси?!?

    "Драгоман-София-Елин Пелин с прогнозна стойност 200 млн. евро" - пак същата работа. В Сърбия железницата е много добре поддържана, но не е електрифицирана. Забравих да кажа, че Калафат-Крайова също не е електрифицирана, както и Солун-Кулата. За какво да се дават тогава 600 милиона евро за нещо от 21 век, което се забива накрая в нещо от 19 век?!?

  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#3] от "cinik": В 10-ката. С парите за София-Драгоман и Видин-Медковец може да се ъпгрейдне линията Карнобат - Варна. И така в края на периода може да имаме скоростен влак (160-200 км/ч), който свързва трите най-големи града в България (София - Пловдив - Варна). Между Пловдив и Варна времетраенето на пътуването може да падне под 3 часа, между София и Варна - на под 4. Приоритет за нас би следвало да бъдат именно скоростните връзки между основните градове, а не неясната перспектива за връзка с неелектрифицираното трасе в Сърбия или с линията на дървени траверси в Румъния.

  • 5
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    До коментар [#3] от "cinik": Калафат-Крайова фигурира в румънската програма. Да се хванем ли на бас кой ще е готов пръв - ние или съседите?

    При Елин Пелин-Ихтиман-Септември е включен тунел при Вакарел (проектиран преди 60 години)я който ще спести 20 минути от сегашното време. При цялостната рехабилитация на пътя, разстоянието софия-Пловдив ще може да се взима от Интер-Сити влак за 80 (осемдесет) минути.

    Друг е въпросът,че ние целенасочено нямаме желание да развиваме ж.п.транспорта. Според програмата "Свързана Европа" - Солун-Будапеща трябва да минава със скорост 140 км и да отнема 10 часа. С тунел при Петрохан. Добре,че са европейските чиновници!

  • 6
    wds23355772 avatar :-|
    wds23355772

    Европарите имам чувството, че са някакъв бюджет на София, Всичко се прави или В самия град или за да е удобно на хората които са там. Уж се казва, че парата била за цялата страна.

  • 7
    razbi.r_v.am avatar :-|
    razbi.r_v.am

    Приоритет за нас би следвало да бъдат именно скоростните връзки между основните градове ...

    До коментар [#4] от "Николай Николов":

    само че приоритет за този който дава парите са точно връзките към съседни страни

  • 8
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#7] от "razbi.r_v.am": Трасето София - Пловдив - Варна е част от коридор 8. В случая от нас зависи на кой коридор ще поставим акцент. До тук не го правим кой знае колко умело.

  • 9
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    До коментар [#5] от "kardinalat": Тунелът при Петрохан заедно с промяната на жп трасето София - Видин би струвал милиарди евро. Честно казано, съмнявам се изобщо някога да се осъществи. Това прави инвестирането на стотици милиони в трасето Видин - Медковец още по-безсмислено.

    А и, честно казано, за нас е по-важно да има бърз жп транспорт по трасето София - Пловдив - Варна, отколкото по трасето Солун - Будапеща.

  • 10
    georgespm avatar :-|
    georgespm

    Интересно ще е да се публикува една статия с еврофондовете усвоени от всички държави от Европейския Съюз за новия програмен период и сумата да се раздели на броя на жителите в съответните държави. След това България да се сравни с останалите държави от източна и центална Европа. Само така може обективно да преценим колко са хубави тези новини с които се хвали толкова много Борисов...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK