Какъв въздух дишаме

Карта на замърсения над допустимите норми въздух в цялата страна. Пълният размер на изображението може да видите <a href="http://www.capital.bg/shimg/oo_2486175.jpg" target="_blank">тук</a>.

Какъв въздух дишаме

Карта на замърсяванията с фини прахови частици и други вредни елементи в цялата страна

21993 прочитания

Карта на замърсения над допустимите норми въздух в цялата страна. Пълният размер на изображението може да видите <a href="http://www.capital.bg/shimg/oo_2486175.jpg" target="_blank">тук</a>.


40 от всички 50 измервателни станции в България отчитат стойности на мръсния въздух над допустимото. Повечето от останалите 10 се намират по планините. Всъщност само на връх Рожен може да дишате абсолютно спокойно. За това не е учудващ и факта, че страната е една от 17-те членки на ЕС, срещу които има наказателна процедура за непостигане на нормите за фини прахови частици в 29 общини на територията на цялата страна. Този проблем разглеждаме в темата на броя на в.Капитал от тази седмица, а изводите от нея далеч не са розови. 

Основен причинител на фините прахови частици общо за страната е битовото отопление под формата на дърва, въглища или нафта, което има дял от 59%, но транспортът също има сериозен принос за проблема. Там лидер е Столичната община, където 80% от причината за състоянието на градския въздух е именно транспортът. Наскоро главният архитект на София Петър Диков пресметна, че в столицата на 1000 души се падат 520 автомобила, като добави, че в САЩ 1000 души разполагат с 500 коли. Проблеми обаче има и в други градове. Още през 2011 г. се оказа, че в Пловдив се диша един от най-замърсените с фин прах въздух в ЕС. Там проблемът може да се отдаде и на трета причина - зелените площи в града са  близо два пъти по-малко от стандартите, като при норматив от 20 кв.м на човек. Пловдив е заделил по едва 11 квадрата. 

Повече за това колко мръсен е въздухът в България може да прочетете в текста Когато дишаш отровен прах, статията Между замитането и измитането ще ви обясни причините за проблема, от Дишай трудно може да разберете какви са последстията за здравето за вас и вашите деца, а коментарът Не дишайте обобщава редакционната позиция на "Капитал" по тази тема. 

40 от всички 50 измервателни станции в България отчитат стойности на мръсния въздух над допустимото. Повечето от останалите 10 се намират по планините. Всъщност само на връх Рожен може да дишате абсолютно спокойно. За това не е учудващ и факта, че страната е една от 17-те членки на ЕС, срещу които има наказателна процедура за непостигане на нормите за фини прахови частици в 29 общини на територията на цялата страна. Този проблем разглеждаме в темата на броя на в.Капитал от тази седмица, а изводите от нея далеч не са розови. 

Основен причинител на фините прахови частици общо за страната е битовото отопление под формата на дърва, въглища или нафта, което има дял от 59%, но транспортът също има сериозен принос за проблема. Там лидер е Столичната община, където 80% от причината за състоянието на градския въздух е именно транспортът. Наскоро главният архитект на София Петър Диков пресметна, че в столицата на 1000 души се падат 520 автомобила, като добави, че в САЩ 1000 души разполагат с 500 коли. Проблеми обаче има и в други градове. Още през 2011 г. се оказа, че в Пловдив се диша един от най-замърсените с фин прах въздух в ЕС. Там проблемът може да се отдаде и на трета причина - зелените площи в града са  близо два пъти по-малко от стандартите, като при норматив от 20 кв.м на човек. Пловдив е заделил по едва 11 квадрата. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


9 коментара
  • 1
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev

    Основен проблем в София са колите. За да слязат хората от колите трябва метро, надземна железница, като СБан, трамваи и т.н които са редовни и не закъсняват!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    beriya avatar :-|
    beriya

    Куп статии за няколко дни които ни обясняват- колко ни е мръсен въздуха, и колко били виновни печките за дърва, а другите медии пък „гърмят", че едва ли на в България гора не е останала неизсечена- „има нещо гнило в Дания".

  • 3
    bormashina avatar :-|
    bormashina

    До коментар [#1] от "Lubomir Toshev":

    За да слезнат от колите требва автомобилният транспорт да се превърне в скъп лукс. Това може да стане като се вдигнат драстично акцизите за горивата, данъците за колите, винетките и т.н. От друга страна, за колите на газ и ел. енергия може да има облекчения, да им се позволи безплатно паркиране навсекъде и т.н.
    А метрото да стане по-удобно, например от централна авто/жп гара да се стига до летището без прекачване.

  • 4
    kalnik avatar :-|
    Калник

    [quote#0:"статията"]зелените площи в града са близо два пъти по-малко от стандартите[/quote]

    Не знам за Пловдив (за където се отнася цитата), но в София селените площи често са кафяви паркинги. Заради паркирането в зелените площи, (което е забранено, но няма кой да наложи забраната) газим кал, като в кочина. А като изсъхне я дишаме под формата на прах. Не напразно се казва, че в София има два сезона - кален и прашен.

  • 5
    roger avatar :-?
    Roger

    Колите са 2-я проблем! Първия са камионите!

  • 6
    bilaql avatar :-|
    bilaql

    когато бях дете улиците се миеха с вода.поне 1 месечно.калта и праха отиваха в канализацията.за последните 20 г. не съм видял нито веднъж в БГ,за нормалния свят продължава да е практика.
    за 3 дни във Виена нямам толкова прах на обувките колкото за 1 час в Бг град.

  • 7
    noidea avatar :-|
    noidea

    Здравейте номер 6, Живея в Младост 3 близо до общината и миналата година съм виждал 3 пъти през нощта да мият Филип Аврамов + Ал.Малинов.
    По стечение на обстоятелствата след едно миене на другата сутрин минах по тротоара и познайте. В ъгъла калта си стоеше. Не знам, но метещите хорица от Чистота трябва да бъдат заменени с онези камиони с четките и така точно тази кал, после прах да се премахва и после да се мие. Иначе едни пари за загубена вода, заплати и нафта.

  • 8
    bilaql avatar :-|
    bilaql

    да ,ама Електората ще е без работа, Фирмите без поръчки.

  • 9
    razbirach avatar :-|
    razbirach

    За какво миене на улиците говорим изобщо,след като е масова практика в новопостроените квартали улиците да не се асвалтират дори?

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал