Какъв въздух дишаме

Карта на замърсяванията с фини прахови частици и други вредни елементи в цялата страна

Карта на замърсения над допустимите норми въздух в цялата страна. Пълният размер на изображението може да видите <a href="http://www.capital.bg/shimg/oo_2486175.jpg" target="_blank">тук</a>.
Карта на замърсения над допустимите норми въздух в цялата страна. Пълният размер на изображението може да видите <a href="http://www.capital.bg/shimg/oo_2486175.jpg" target="_blank">тук</a>.
Карта на замърсения над допустимите норми въздух в цялата страна. Пълният размер на изображението може да видите <a href="http://www.capital.bg/shimg/oo_2486175.jpg" target="_blank">тук</a>.
Карта на замърсения над допустимите норми въздух в цялата страна. Пълният размер на изображението може да видите <a href="http://www.capital.bg/shimg/oo_2486175.jpg" target="_blank">тук</a>.
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

40 от всички 50 измервателни станции в България отчитат стойности на мръсния въздух над допустимото. Повечето от останалите 10 се намират по планините. Всъщност само на връх Рожен може да дишате абсолютно спокойно. За това не е учудващ и факта, че страната е една от 17-те членки на ЕС, срещу които има наказателна процедура за непостигане на нормите за фини прахови частици в 29 общини на територията на цялата страна. Този проблем разглеждаме в темата на броя на в.Капитал от тази седмица, а изводите от нея далеч не са розови. 

Основен причинител на фините прахови частици общо за страната е битовото отопление под формата на дърва, въглища или нафта, което има дял от 59%, но транспортът също има сериозен принос за проблема. Там лидер е Столичната община, където 80% от причината за състоянието на градския въздух е именно транспортът. Наскоро главният архитект на София Петър Диков пресметна, че в столицата на 1000 души се падат 520 автомобила, като добави, че в САЩ 1000 души разполагат с 500 коли. Проблеми обаче има и в други градове. Още през 2011 г. се оказа, че в Пловдив се диша един от най-замърсените с фин прах въздух в ЕС. Там проблемът може да се отдаде и на трета причина - зелените площи в града са  близо два пъти по-малко от стандартите, като при норматив от 20 кв.м на човек. Пловдив е заделил по едва 11 квадрата. 


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev
    • - 1
    • + 10

    Основен проблем в София са колите. За да слязат хората от колите трябва метро, надземна железница, като СБан, трамваи и т.н които са редовни и не закъсняват!

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
  • 2
    beriya avatar :-|
    beriya
    • - 6
    • + 2

    Куп статии за няколко дни които ни обясняват- колко ни е мръсен въздуха, и колко били виновни печките за дърва, а другите медии пък „гърмят", че едва ли на в България гора не е останала неизсечена- „има нещо гнило в Дания".

    Нередност?
  • 3
    bormashina avatar :-|
    bormashina
    • - 1
    • + 6

    До коментар [#1] от "Lubomir Toshev":

    За да слезнат от колите требва автомобилният транспорт да се превърне в скъп лукс. Това може да стане като се вдигнат драстично акцизите за горивата, данъците за колите, винетките и т.н. От друга страна, за колите на газ и ел. енергия може да има облекчения, да им се позволи безплатно паркиране навсекъде и т.н.
    А метрото да стане по-удобно, например от централна авто/жп гара да се стига до летището без прекачване.

    Нередност?
  • 4
    kalnik avatar :-|
    Калник
    • + 10

    [quote#0:"статията"]зелените площи в града са близо два пъти по-малко от стандартите[/quote]

    Не знам за Пловдив (за където се отнася цитата), но в София селените площи често са кафяви паркинги. Заради паркирането в зелените площи, (което е забранено, но няма кой да наложи забраната) газим кал, като в кочина. А като изсъхне я дишаме под формата на прах. Не напразно се казва, че в София има два сезона - кален и прашен.

    Нередност?
  • 5
    roger avatar :-?
    Roger
    • + 1

    Колите са 2-я проблем! Първия са камионите!

    Нередност?
  • 6
    bilaql avatar :-|
    bilaql
    • + 4

    когато бях дете улиците се миеха с вода.поне 1 месечно.калта и праха отиваха в канализацията.за последните 20 г. не съм видял нито веднъж в БГ,за нормалния свят продължава да е практика.
    за 3 дни във Виена нямам толкова прах на обувките колкото за 1 час в Бг град.

    Нередност?
  • 7
    noidea avatar :-|
    noidea
    • + 6

    Здравейте номер 6, Живея в Младост 3 близо до общината и миналата година съм виждал 3 пъти през нощта да мият Филип Аврамов + Ал.Малинов.
    По стечение на обстоятелствата след едно миене на другата сутрин минах по тротоара и познайте. В ъгъла калта си стоеше. Не знам, но метещите хорица от Чистота трябва да бъдат заменени с онези камиони с четките и така точно тази кал, после прах да се премахва и после да се мие. Иначе едни пари за загубена вода, заплати и нафта.

    Нередност?
  • 8
    bilaql avatar :-|
    bilaql
    • + 2

    да ,ама Електората ще е без работа, Фирмите без поръчки.

    Нередност?
  • 9
    razbirach avatar :-|
    razbirach
    • + 5

    За какво миене на улиците говорим изобщо,след като е масова практика в новопостроените квартали улиците да не се асвалтират дори?

    Публикувано през m.capital.bg

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал