Какъв въздух дишаме
Карта на замърсяванията с фини прахови частици и други вредни елементи в цялата страна


Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.
40 от всички 50 измервателни станции в България отчитат стойности на мръсния въздух над допустимото. Повечето от останалите 10 се намират по планините. Всъщност само на връх Рожен може да дишате абсолютно спокойно. За това не е учудващ и факта, че страната е една от 17-те членки на ЕС, срещу които има наказателна процедура за непостигане на нормите за фини прахови частици в 29 общини на територията на цялата страна. Този проблем разглеждаме в темата на броя на в.Капитал от тази седмица, а изводите от нея далеч не са розови.
Основен причинител на фините прахови частици общо за страната е битовото отопление под формата на дърва, въглища или нафта, което има дял от 59%, но транспортът също има сериозен принос за проблема. Там лидер е Столичната община, където 80% от причината за състоянието на градския въздух е именно транспортът. Наскоро главният архитект на София Петър Диков пресметна, че в столицата на 1000 души се падат 520 автомобила, като добави, че в САЩ 1000 души разполагат с 500 коли. Проблеми обаче има и в други градове. Още през 2011 г. се оказа, че в Пловдив се диша един от най-замърсените с фин прах въздух в ЕС. Там проблемът може да се отдаде и на трета причина - зелените площи в града са близо два пъти по-малко от стандартите, като при норматив от 20 кв.м на човек. Пловдив е заделил по едва 11 квадрата.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
9 коментара
Основен проблем в София са колите. За да слязат хората от колите трябва метро, надземна железница, като СБан, трамваи и т.н които са редовни и не закъсняват!
Публикувано през m.capital.bg
Куп статии за няколко дни които ни обясняват- колко ни е мръсен въздуха, и колко били виновни печките за дърва, а другите медии пък „гърмят", че едва ли на в България гора не е останала неизсечена- „има нещо гнило в Дания".
До коментар [#1] от "Lubomir Toshev":
За да слезнат от колите требва автомобилният транспорт да се превърне в скъп лукс. Това може да стане като се вдигнат драстично акцизите за горивата, данъците за колите, винетките и т.н. От друга страна, за колите на газ и ел. енергия може да има облекчения, да им се позволи безплатно паркиране навсекъде и т.н.
А метрото да стане по-удобно, например от централна авто/жп гара да се стига до летището без прекачване.
[quote#0:"статията"]зелените площи в града са близо два пъти по-малко от стандартите[/quote]
Не знам за Пловдив (за където се отнася цитата), но в София селените площи често са кафяви паркинги. Заради паркирането в зелените площи, (което е забранено, но няма кой да наложи забраната) газим кал, като в кочина. А като изсъхне я дишаме под формата на прах. Не напразно се казва, че в София има два сезона - кален и прашен.
Колите са 2-я проблем! Първия са камионите!
когато бях дете улиците се миеха с вода.поне 1 месечно.калта и праха отиваха в канализацията.за последните 20 г. не съм видял нито веднъж в БГ,за нормалния свят продължава да е практика.
за 3 дни във Виена нямам толкова прах на обувките колкото за 1 час в Бг град.
Здравейте номер 6, Живея в Младост 3 близо до общината и миналата година съм виждал 3 пъти през нощта да мият Филип Аврамов + Ал.Малинов.
По стечение на обстоятелствата след едно миене на другата сутрин минах по тротоара и познайте. В ъгъла калта си стоеше. Не знам, но метещите хорица от Чистота трябва да бъдат заменени с онези камиони с четките и така точно тази кал, после прах да се премахва и после да се мие. Иначе едни пари за загубена вода, заплати и нафта.
да ,ама Електората ще е без работа, Фирмите без поръчки.
За какво миене на улиците говорим изобщо,след като е масова практика в новопостроените квартали улиците да не се асвалтират дори?
Публикувано през m.capital.bg
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.