Какъв въздух дишаме
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Какъв въздух дишаме

Карта на замърсения над допустимите норми въздух в цялата страна. Пълният размер на изображението може да видите <a href="http://www.capital.bg/shimg/oo_2486175.jpg" target="_blank">тук</a>.

Какъв въздух дишаме

Карта на замърсяванията с фини прахови частици и други вредни елементи в цялата страна

19869 прочитания

Карта на замърсения над допустимите норми въздух в цялата страна. Пълният размер на изображението може да видите <a href="http://www.capital.bg/shimg/oo_2486175.jpg" target="_blank">тук</a>.


40 от всички 50 измервателни станции в България отчитат стойности на мръсния въздух над допустимото. Повечето от останалите 10 се намират по планините. Всъщност само на връх Рожен може да дишате абсолютно спокойно. За това не е учудващ и факта, че страната е една от 17-те членки на ЕС, срещу които има наказателна процедура за непостигане на нормите за фини прахови частици в 29 общини на територията на цялата страна. Този проблем разглеждаме в темата на броя на в.Капитал от тази седмица, а изводите от нея далеч не са розови. 

Основен причинител на фините прахови частици общо за страната е битовото отопление под формата на дърва, въглища или нафта, което има дял от 59%, но транспортът също има сериозен принос за проблема. Там лидер е Столичната община, където 80% от причината за състоянието на градския въздух е именно транспортът. Наскоро главният архитект на София Петър Диков пресметна, че в столицата на 1000 души се падат 520 автомобила, като добави, че в САЩ 1000 души разполагат с 500 коли. Проблеми обаче има и в други градове. Още през 2011 г. се оказа, че в Пловдив се диша един от най-замърсените с фин прах въздух в ЕС. Там проблемът може да се отдаде и на трета причина - зелените площи в града са  близо два пъти по-малко от стандартите, като при норматив от 20 кв.м на човек. Пловдив е заделил по едва 11 квадрата. 

Повече за това колко мръсен е въздухът в България може да прочетете в текста Когато дишаш отровен прах, статията Между замитането и измитането ще ви обясни причините за проблема, от Дишай трудно може да разберете какви са последстията за здравето за вас и вашите деца, а коментарът Не дишайте обобщава редакционната позиция на "Капитал" по тази тема. 

40 от всички 50 измервателни станции в България отчитат стойности на мръсния въздух над допустимото. Повечето от останалите 10 се намират по планините. Всъщност само на връх Рожен може да дишате абсолютно спокойно. За това не е учудващ и факта, че страната е една от 17-те членки на ЕС, срещу които има наказателна процедура за непостигане на нормите за фини прахови частици в 29 общини на територията на цялата страна. Този проблем разглеждаме в темата на броя на в.Капитал от тази седмица, а изводите от нея далеч не са розови. 

Основен причинител на фините прахови частици общо за страната е битовото отопление под формата на дърва, въглища или нафта, което има дял от 59%, но транспортът също има сериозен принос за проблема. Там лидер е Столичната община, където 80% от причината за състоянието на градския въздух е именно транспортът. Наскоро главният архитект на София Петър Диков пресметна, че в столицата на 1000 души се падат 520 автомобила, като добави, че в САЩ 1000 души разполагат с 500 коли. Проблеми обаче има и в други градове. Още през 2011 г. се оказа, че в Пловдив се диша един от най-замърсените с фин прах въздух в ЕС. Там проблемът може да се отдаде и на трета причина - зелените площи в града са  близо два пъти по-малко от стандартите, като при норматив от 20 кв.м на човек. Пловдив е заделил по едва 11 квадрата. 


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    ltoshev avatar :-|
    Lubomir Toshev

    Основен проблем в София са колите. За да слязат хората от колите трябва метро, надземна железница, като СБан, трамваи и т.н които са редовни и не закъсняват!

    Публикувано през m.capital.bg

  • 2
    beriya avatar :-|
    beriya

    Куп статии за няколко дни които ни обясняват- колко ни е мръсен въздуха, и колко били виновни печките за дърва, а другите медии пък „гърмят", че едва ли на в България гора не е останала неизсечена- „има нещо гнило в Дания".

  • 3
    bormashina avatar :-|
    bormashina

    До коментар [#1] от "Lubomir Toshev":

    За да слезнат от колите требва автомобилният транспорт да се превърне в скъп лукс. Това може да стане като се вдигнат драстично акцизите за горивата, данъците за колите, винетките и т.н. От друга страна, за колите на газ и ел. енергия може да има облекчения, да им се позволи безплатно паркиране навсекъде и т.н.
    А метрото да стане по-удобно, например от централна авто/жп гара да се стига до летището без прекачване.

  • 4
    kalnik avatar :-|
    Калник

    [quote#0:"статията"]зелените площи в града са близо два пъти по-малко от стандартите[/quote]

    Не знам за Пловдив (за където се отнася цитата), но в София селените площи често са кафяви паркинги. Заради паркирането в зелените площи, (което е забранено, но няма кой да наложи забраната) газим кал, като в кочина. А като изсъхне я дишаме под формата на прах. Не напразно се казва, че в София има два сезона - кален и прашен.

  • 5
    roger avatar :-?
    Roger

    Колите са 2-я проблем! Първия са камионите!

  • 6
    bilaql avatar :-|
    bilaql

    когато бях дете улиците се миеха с вода.поне 1 месечно.калта и праха отиваха в канализацията.за последните 20 г. не съм видял нито веднъж в БГ,за нормалния свят продължава да е практика.
    за 3 дни във Виена нямам толкова прах на обувките колкото за 1 час в Бг град.

  • 7
    noidea avatar :-|
    noidea

    Здравейте номер 6, Живея в Младост 3 близо до общината и миналата година съм виждал 3 пъти през нощта да мият Филип Аврамов + Ал.Малинов.
    По стечение на обстоятелствата след едно миене на другата сутрин минах по тротоара и познайте. В ъгъла калта си стоеше. Не знам, но метещите хорица от Чистота трябва да бъдат заменени с онези камиони с четките и така точно тази кал, после прах да се премахва и после да се мие. Иначе едни пари за загубена вода, заплати и нафта.

  • 8
    bilaql avatar :-|
    bilaql

    да ,ама Електората ще е без работа, Фирмите без поръчки.

  • 9
    razbirach avatar :-|
    razbirach

    За какво миене на улиците говорим изобщо,след като е масова практика в новопостроените квартали улиците да не се асвалтират дори?

    Публикувано през m.capital.bg


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK