Пресечна точка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пресечна точка

"Рутината ме убива и затова съм избрал този бизнес. Тук всичко се променя толкова бързо, но колкото и да е стресов този темп на развитие, ми дава енергия, без която не мога", казва Спас Сливков, победител в категория Next Generation Предприемач 2012

Пресечна точка

С малко прагматизъм и много страст към работата Спас Сливков разраства малка онлайн общност от майки до най-големия сайт за електронна търговия в България

13044 прочитания

"Рутината ме убива и затова съм избрал този бизнес. Тук всичко се променя толкова бързо, но колкото и да е стресов този темп на развитие, ми дава енергия, без която не мога", казва Спас Сливков, победител в категория Next Generation Предприемач 2012

© КРАСИМИР ЮСКЕСЕЛИЕВ


Конкурсът

На 29 ноември "Капитал" отличи победителите конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2012. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите, финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени мениджъри в още две категории – "Next Generation предприемач" и "Next Generation мениджър в корпоративна среда". Те получиха частични стипендии за същата MBA програма.

Конкурсът протече на два етапа. До края на септември бяха събрани общо 61 кандидатури, всички бяха оценени и от тях вътрешно жури на "Капитал" и WU Executive Academy избра 12 финалисти. Във втория етап финалистите преминаха през интервю с него, след което избра и тримата победители.

Вярваме, че промяната на средата, в която живеем и работим, може да се случи през хората, а Next Generation събира именно такива личности - те се интересуват от образование, те са модерни, любопитни и отворени към света, успешни, работливи и търсещи мениджъри с ценности и визия. Затова от днес всеки вторник и петък "Капитал Daily" ще представя един от дванайсетте финалисти.

За Спас Сливков тръпката е интернет. От години следи развитието на мрежата и като феномен, и като среда. Интернет за него е пресечната точка, в която се преплитат образование, потенциал и личната му страст и затова през целия си професионален път търси как да достигне тази точка и да остане в нея.

От точка А до точка Б

През 2004 г. мениджърът на Prodavalnik.com завършва история на изкуството в Withrop University, Южна Каролина, САЩ. Веднага след това се връща в България. Около три години работи в офиса за връзки с обществеността на Американския университет в България, а паралелно преподава английски в езиковия институт към университета. Обаче го влече друго - интернет. Причините са две, бизнес перспективността на тази платформа и личният афинитет, който той има към нея.

Тясно свързан с изкуството, Спас има и още едно изискване към бъдещата си работа - да му позволява креативност. "Никога не мога да си представя да работя нещо, в което няма доза дизайн, творчество и визуална комуникация с хората. Това ме удовлетворява като човек. Съвсем чистият бизнес на ниво цифри и икономика не би ми бил достатъчен", споделя той. Преди шест години рекламната сфера успява да отговори на творческите му търсения. Почти две години работи за офиса на Leo Burnett в София, занимава се с маркетинг и стратегическо планиране. Признава си, че по това време се старае да подбира за себе си големите онлайн проекти. След рекламата Спас избира да премине в сферата на онлайн търговията. Преди три години става част от полската компания Allegrogroup. Започва като маркетинг мениджър, но когато през 2010 г. групата придобива сайта за безплатни обяви Prodavalnik.com, Спас е назначен за негов управител.

Да си отгледаш онлайн общество

Преди придобиването на Prodavalnik от Allegrogroup сайтът е малък интернет форум, в който жени и майки продават детски и дамски стоки. Изключително семпъл е от техническа гледна точка, сървърите му често се сриват. Покупката му обаче е стратегическа и целенасочена. Финансовата ситуация в света е осигурила сигурна ниша на сайтовете за безплатни обяви, но управителят си признава, че никой не е предвиждал чак такъв успех. За две години сайтът достига 1.7 млн. уникални посещения месечно. Над 500 хил. регистрирани потребители генерират повече от 25 хил. обяви дневно. Именно заради успеха на проекта, който Спас ръководи, и заради неговата страст и подход да управлява бизнеса сякаш е негов собствен, журито на Next Generation решава да го отличи в категорията "Предприемач", макар младият мениджър да е част от голяма корпоративна структура.

"Prodavalnik.com не беше просто интернет адрес, който купихме, той донесе със себе си цяла интернет общност, нещо трудно за купуване и изграждане, но още по-трудно за поддържане", обяснява той. Затова Allegrоgroup първо опознават общността в сайта. Подобряват системата, като запазват и улесняват социалните елементи. "Това ни дава възможност постоянно да следим пулса на потребителите си", разказва Спас. А стратегията на сайта е ясна от самото начало - Prodavalnik.com e място за частните лица и малкия бизнес в България.

За бизнеса през потребителя

Екипът на Prodavalnik.com не генерира съдържание, това е в ръцете на потребителите. Но грижата за неговото качество е изключително важна, особено в контекста на виртуалната търговия. Главна роля според Сливков тук играят два фактора - връзката с клиентите и добрата модерация. Трима души от екипа на сайта се занимават с потребителски запитвания, а седем модерират обяви, за да гарантират максимално тяхната достоверност и сигурност. "Това е много труден процес, особено при 25 хил. обяви на ден", коментира Спас. "Не става и без пари. Смятам, че има лека заблуда как всичко в интернет се случва бързо. Можеш да качиш един сайт и да почнеш да продаваш, но ако искаш да останеш лидер и да си осигуриш позиции, това означава инвестиции и стратегия", допълва той.

А Prodavalnik.com се разраства постепенно и планирано. Компанията търси лоялни и ангажирани потребители, а не бърза и неконтролируема експанзия. Добър и премерен маркетинг води на сайта средно по 29 разгледани страници на посещение, което Сливков коментира като безпрецедентно в българското онлайн пространство.

Визитка

Спас Сливков е мениджър на Prodavalnik.com, най-големият български сайт за безплатни обяви. Сайтът е собственост на Allegrogroup Bulgaria, част от полската компания за онлайн търговия Allegrogroup. През 2004 г. Спас Сливков завършва история на изкуството в Withrop University в Южна Каролина, САЩ. В България се връща заради потенциала, който вижда в местния пазар. Заради успехите на Prodavalnik.com и иновативния подход, чрез който Сливков движи проекта нагоре, той спечели наградата "NEXT GENERATION предприемач 2012".

Саможива система

На пръв поглед сайтът е саможива система – потребителите генерират съдържанието в нея, като пускат своите обяви. Това повдига въпроса за етиката на тези потребители и как се предотвратяват злоупотреби. Спас коментира, че етиката на продавачите в подобна платформа отново е резултат от общността, около която съществува сайтът. Потребителите се учат един от друг, обменят обратна връзка. "Всички са много активни в старанието си да ни докладват, ако сме пропуснали съмнителни обяви. В такива случаи се превръщат в наши онлайн "детективи," споделя мениджърът. Така сайтът почти се саморегулира, а основни потребители помагат в "борбата" с проблемните търговци.

В Allegrogroup измерват успеха на Prodavalnik.com и по друг показател. По думите на Спас всяка четвърта обява завършва със сделка, но сайтът е все още далеч от крайната си цел. "Петдесет процента от българите ползват интернет, но все още не сме стигнали до всеки от тях. Искаме всеки един, който има нещо за продаване, да дойде при нас", обяснява мениджърът. Разказва за китайския Taobao, който държи 70% от онлайн търговията в страната. "Там, да си продадеш ненужните вещи е хоби, а българите също обичаме сделките, така че вероятно ще стигнем до още по-широка аудитория", казва Спас с усмивка.

В момента Prodavalnik.com печели чрез реклама и микроплащания за платени промо обяви. Те носят на потребителите различни бонуси и за в бъдеще ще бъдат подобрявани, за да носят още повече приходи. През следващата година се очаква Prodavalnik.com да навлезе чрез приложения и в мобилните устройства.

Втори живот за старите вещи

Освен бизнес зад сайта се крие и още нещо. Спас разказва, че иска до хората да стигне идеята, че да избереш стока втора употреба е смислено, а не странно. "Това е най-добрият начин да рециклираш, особено в България, където съществува голяма неясното как точно се рециклира", коментира той. "Често в сайта виждаме и предмети, които буквално са преобразени. Така една хубава вещ, с още много живот, не само не отива на боклука, но се и превръща в изкуство. Искам да мотивирам хората, които се занимават със занаяти да се представят пред аудиторията ни", обяснява той.

Сливков също е потребител на сайта, който движи. Когато напуска предишното си жилище, решава да продаде телевизора си. Пуска обява и 19 минути по-късно се е разбрал с купувача. "Половин час преди да дойде бусът, с който се пренасях, дойдоха две различни семейства. Едното взе телевизора, а на другите продадох маса, която също нямаше да ползвам. С приходите си платих преместването и отидохме на вечеря", смее се той.

Рутината убива

Спас признава, че с времето, което отделя вкъщи, работната му седмица продължава около 50 часа, в добрите случаи. Трудно балансира между задълженията и свободното си време, защото се старае да е активен постоянно и да не изпуска нищо от поглед. Разказва, че му е трудно да делегира задачи, но лека-полека свиква с мисълта, че не може да "огрее навсякъде".

Един от начините, по който лекува желанието си да върши всичко, е да си намира нови занимания. "Рутината ме убива и затова съм избрал този бизнес. Тук всичко се променя толкова бързо, но колкото и да е стресов този темп на развитие, ми дава енергия, без която не мога."

Екипът, който ръководи, е все още малък, но мениджърът се старае да го направи различен. Не вярва в строгата корпоративна структура, старае се да е достъпен. С екипа понякога излизат заедно след работа или пият бира на терасата в офиса. Спас комуникира с колегите си и търси какво мотивира всеки от тях. Според него за едни това са пари, за други похвала, за трети работа по ексклузивен проект. "В основата е да се замисляш, че без тези хора машината няма да работи", обяснява той. Малко след срещата ни цялата фирма заминава на тимбилдинг.

Пътуванията всъщност са една от личните страсти на Спас. Казва, че се старае да пътува поне десетина пъти годишно. Избягва силно туристическите места, харесва чувството да се изгуби в чужд град и да усети атмосферата там. Това му напомня, че животът не е само работа и интернет. Обикновено отскача до някъде в Европа, защото пътуването не изисква много време. А Турция му е любимата дестинация.

Конкурсът

На 29 ноември "Капитал" отличи победителите конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2012. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите, финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени мениджъри в още две категории – "Next Generation предприемач" и "Next Generation мениджър в корпоративна среда". Те получиха частични стипендии за същата MBA програма.

Конкурсът протече на два етапа. До края на септември бяха събрани общо 61 кандидатури, всички бяха оценени и от тях вътрешно жури на "Капитал" и WU Executive Academy избра 12 финалисти. Във втория етап финалистите преминаха през интервю с него, след което избра и тримата победители.

Вярваме, че промяната на средата, в която живеем и работим, може да се случи през хората, а Next Generation събира именно такива личности - те се интересуват от образование, те са модерни, любопитни и отворени към света, успешни, работливи и търсещи мениджъри с ценности и визия. Затова от днес всеки вторник и петък "Капитал Daily" ще представя един от дванайсетте финалисти.

За Спас Сливков тръпката е интернет. От години следи развитието на мрежата и като феномен, и като среда. Интернет за него е пресечната точка, в която се преплитат образование, потенциал и личната му страст и затова през целия си професионален път търси как да достигне тази точка и да остане в нея.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    padocjlab avatar :-P
    padocjlab

    Добра визитка;) желая мн хора да се завърнат и да просперират родината ни !

  • 2
    nshopov avatar :-|
    Kobra

    Евала на Продавалника! Успях да дам възможнст на хора които искат да ползват вещи от които нямам вече нужда на доста поносима цена, както и да взема неща които ми трябват на също поносима такава. Като се замисли човек, колко много вещи отлежават по мазетата ни, вместо да си седят там, по-добре да ги продадем на поносима цена за тези, които имат нужда от тях!

  • 3
    istani123 avatar :-?
    Станислав

    Продавалник е доста интересен сайт за БГ Интернет пространството и се радвам, че е по-различен от масата "новинарски портали".

    Като потребител мога да споделя, че един от проблемите на Продавалник е неработещата търсачка. Просто потърсете "Телевизор" и ще разберете за какво говоря.

    Интересно дали бизнес моделът ще се промени, защото от тези СМС-чета се хранят само мобилните оператори и най-много да могат да си платят за сървърите :-)

  • 4
    ivan_dachev avatar :-?
    ivan_dachev

    Регистрирам се специално, за да изкажа мнението си. Големи сте смешници - нищо против годподина, казвам го на "журито".

    "До края на септември бяха събрани общо 61 кандидатури, всички бяха оценени и от тях ВЪТРЕШНО жури на "Капитал" и WU Executive Academy избра 12 финалисти. Във втория етап финалистите преминаха през интервю с него, след което избра и тримата победители."

    Интересно как подбрахте най-големите рекламодатели в България за победители....

    Доколкото съм запознат сайта беше много силен и преди господина да се заеме с Продавалника, не разбирам защо ВЪТРЕШНОТО жури е решило изобщо да го награждава и какво? За големия бюджет на сайта ли?

  • 5
    alexpp avatar :-|
    alexpp

    [quote#4:"ivan_dachev"]не разбирам защо ВЪТРЕШНОТО жури е решило изобщо да го награждава и какво?[/quote]

    Пич, а ти какво си постигнал?
    Чисто българска черта да плюем по другите.
    Хайде нека не омаловажаваме труда и успехите на другите! Хайде нека веднъж се зарадваме, че някой е постигнал нещо! И хайде нека се опитаме да разбием мита, че над българския казан в ада нямало пазачи ...

  • 6
    greengsm avatar :-|
    greengsm

    Поредната платена статия.
    Що ли и за пиар-а на продавалник и за него има много статии в Капитал.
    Всички сте едни и същи маскари.
    Защо не говорите за ДКЕВР.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Чумата на корупцията

Чумата на корупцията

Цената на газовата корупция

Цената на газовата корупция

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK