Кратко, но съдържателно
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Кратко, но съдържателно

Кратко, но съдържателно

Кариерата на Радослав Пашанков е съсредоточена само в една компания. Затова пък той допринася за стъпването й на няколко източноевропейски пазара

11431 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Конкурсът

На 29 ноември "Капитал" отличи победителите конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2012. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите, финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени мениджъри в още две категории – "Next Generation предприемач" и "Next Generation мениджър в корпоративна среда". Те получиха частични стипендии за същата MBA програма.

Конкурсът протече на два етапа. До края на септември бяха събрани общо 61 кандидатури, всички бяха оценени и от тях вътрешно жури на "Капитал" и WU Executive Academy избра 12 финалисти. Във втория етап финалистите преминаха през интервю с него, след което избра и тримата победители.

Вярваме, че промяната на средата, в която живеем и работим, може да се случи през хората, а Next Generation събира именно такива личности - те се интересуват от образование, те са модерни, любопитни и отворени към света, успешни, работливи и търсещи мениджъри с ценности и визия. Затова от днес всеки вторник и петък "Капитал Daily" ще представя един от дванайсетте финалисти.

Докато говорим, телефонът на Радослав Пашанков звъни поне три пъти и всеки път той отговаря на различен език. Същевременно в автобиографията му няма да намерите стажове в десет компании, редица курсове или безконечно описване на постигнати резултати. Там присъства само една фирма, на която той е посветил вече почти осем години от живота си.

Завидното търпение, последователността и настойчивостта, с които Пашанков се стреми да налага марка гръцки млечни продукти на патриотично ревнивия в този сегмент български пазар, убедиха журито на конкурса Next Generation, че той най-много заслужава наградата в категорията за мениджъри в корпоративна среда. С предприемчивия си дух и своята отдаденост Радослав успява не само да създаде и развива бизнес за компанията в България, но и да пробива на пазари като Русия и Украйна.

Авантюра

През 2001 г. Пашанков завършва икономическия техникум в родния си град Русе. Кандидатства в Американския колеж в Солун и четири години по-късно е бакалавър по бизнес администрация с фокус финанси. Не крие старанието, с което е учил, със самочувствие говори за високите си оценки, не крие и факта, че веднага след като се дипломира, получава предложение за работа чрез свой преподавател. По това време професорът му по финанси работи в банка, сред чиито клиенти е гръцката компания за млечни продукти Olympus. Те търсят човек, който да ги представи на българския пазар и Радослав се озовава начело на тази идея. "Беше доста авантюристично и рисковано, но винаги съм искал да се занимавам с нещо ново, което има потенциал след време да стане мое", обяснява той мотивите си.

От уста на уста

Зад марката млечни продукти Olympus се крие семейна компания, основана през 60-те години. Радослав разказва, че фирмата се развива изключително консервативно, продуктите й се популяризират от уста на уста, но в момента Olympus са в топ 3 на млечните компании в Гърция.

През 2004 г. компанията решава да обърне поглед навън. Първа в списъка е България, където тя де факто започва да работи през 2005 г. Тук компанията оперира през дъщерното дружество "Тирбул". Година по-късно фирмата стъпва и в Румъния. Сега Olympus присъстват в над 30 страни, сред които Австралия, САЩ, Англия, Израел, Швеция и Франция. По думите на Радослав над 50% от приходите на компанията майка в момента идват от износ и според него те са единствените в този сегмент, "които носят приходи на страната". "Докато всички около нас фалират или се борят с кризата, ние мислим за ръст", допълва той.

Продуктите на Olympus се произвеждат в пет собствени фабрики. Три от тях са в Гърция, една се намира в Сливен и е специализирана в производството на жълти и твърди сирена, а най-новата - в Брашов, Румъния – произвежда прясно и цедено мляко. "Заводите на Olympus са автономни единици и аз имам възможност да избирам измежду тяхната продукция и да предоставям чрез "Тирбул" най-подходящото за нашия пазар", уточнява мениджърът.

Проект "Доверие"

Всичко това сe случва сега, но седем години по-рано Радослав започва от нулата. Проучва пазара и конкуренцията, създава контакти. Когато намира първите си клиенти, лично кара стоката до тях. Постепенно работата в българското дружество става все по-оперативна и той преминава през почти всякакви дейности - доставки, подготовка на опаковки, преговори с клиенти, маркетинг, счетоводство, финанси и т.н. Радослав върши всичко това, докато паралелно се оформя структурата на компанията с всичките тези звена. "Ако нямаш някакъв дългосрочен план и очаквания за успех, може да останеш доста разочарован. В началото работата ти сякаш не носи и не създава нищо, ти си просто един проект на компанията", споделя той.

Радослав обаче вижда потенциала и не се отказва. В България Olympus постепенно се сдобива с офис и персонал, а младият мениджър е очите, ушите и ръцете на своя гръцки началник. Работата се увеличава и това налага решения на местно ниво. Така през 2008 г. отговорността за присъствието на Olympus в България попада изцяло в неговите ръце.

От началото на тази година Olympus решават да стартират дейност в Украйна и Русия. Проектът е в начална фаза и отново е поверен на Радослав.

Визитка

Радослав Пашанков (30) е регионален мениджър "Продажби" за България, Русия и Украйна на гръцката марка млечни продукти и плодови сокове Olympus. Радослав започва своята кариера в компанията веднага след като завършва бизнес администрация в Американския колеж в Солун и работи за създаването на българското представителство и позиционирането на продуктите на българския, а след това и на украинския и руския пазар. Лидерският дух, креативността и дългосрочните амбиции му донесоха наградата "Next Generation мениджър в корпоративна среда 2012". Той спечели частична стипендия за една от Professional MBA програмите на WU Executive Academy, Виена.

Пътят

През по-голямата част от времето, прекарано на борда на Olympus, работата му е далеч от лъскавите представи на хората за мениджърската позиция. Той оценява всичко, през което е преминал, като досег с много и различни сфери. "Натрупах познанства, поглед върху пазара и усет как трябва да се държа и реагирам дори с мениджмънта на своята компания", споделя той. "Учиш в американски университет, но когато в действителност се озовеш на Балканите, осъзнаваш, че нещата не се случват така, както в учебниците."

Около участието си в Next Generation се е замислил, че позиция като неговата трудно може да се съпостави с друга такава в сектора, защото в големите компании всеки има определена функция, а той продължава ежедневно да лавира из различните аспекти на бизнеса. "Не е възможно да си специалист по всичко, но ти трябва многостранна база, за да си вършиш работата добре", обяснява той.

Признава, че за него работата в България е била просто един рискован и интересен вариант, който му позволява да проявява креативност в търсенето на решения. Вместо да продължи да учи в САЩ или да се занимава с апетитните през 2005 г. фондови пазари, той избира да остане тук, защото зад проблемите на страната се крият и много възможности. "Системата в България не работи по стандартния начин и това ти дава шанс, ако също подходиш нестандартно и агресивно към средата", коментира Пашанков.

Среда

За жалост особеностите на страната са не само поле за изява, но и причина за проблеми. Радослав казва, че 90% от продажбите в сегмента на млечните продукти се генерират от продукти с много лошо качество, които съществуват заради ниската платежоспособност на българския потребител. "Един килограм мляко струва 70 ст., за един килограм сирене ти трябват шест. Това автоматично прави 4.20 лв. без ДДС, без труд и транспортни разходи. Затова, когато на щанда видиш цена 4 лв., знаеш, че нещо не е както трябва", обяснява Радослав. "Някои хора започнаха да го разбират, но това не е достатъчно, трябва да можеш да си позволиш по-скъпото."

Все пак той таи оптимизъм към българския пазар. В началото продуктите на Olympus стартират с опаковка с гръцкото знаме, но криворазбран национализъм на част от потребителите кара екипа да преосмислят дизайна. "Ние сме колкото гръцка, толкова българска и румънска компания. Отчасти фактът, че таргетираме едва 10% от местното население, ни помага да избегнем подобни крайни настроения. Тези хора освен с по-добър доход са и с различно мислене, отворени са към света и са наясно какво означава качество", обяснява мениджърът.

Най-добре се приемат продуктите на компанията в София, където са и най-платежоспособните потребители. Около 80% от всички продажби на компанията в България се случват в столицата. На второ място са Бургас и Варна, следвани от Пловдив. Радослав признава, че останалата част от страната все още не е добре застъпена, а първоначалната инвестиция на Olympus все още не е започнала да се възвръща. Но реакциите на потребителите го правят оптимист.

Мрежа

"Не съм смятал по колко часа на седмица работя, но дори и да не съм в офиса, съм на разположение", обяснява той. Щастлив е, че е заобиколен от успешни хора, било то в София, Русе или сред колегите си от Гърция. Разказва, че винаги е използвал максимално контактите си. "Едно телефонно обаждане може да ти отвори очите за много неща, които не знаеш. Представителите на гръцкия бизнес в България са добър пример за това. Всеки от тях знае с какво се занимава другият и дори конкуренти си помагат, защото споделената допирна точка може да допринесе много за дадената общност", обяснява Радослав. Харесва комуникацията с хора, тръпката от преговорите, възможността да чуеш всеки път нещо ново. Отскоро е запален и по маркетинга. Именно на него ще наблегне Olympus в бъдеще, за да разпространява още по-успешно дейността си сред българските потребители.

В края на разговора ни Радослав споделя, че се включва в Next Generation, за да "си свери часовника", но и защото вярва, че и предлаганото като награда MBA обучение е начинът да систематизира всичко, което върши в ежедневната си работа. Казва, че по принцип учи по емпиричния начин, "като си удря главата в стената". Негов отдушник е кикбоксът, тренира от три години и това му позволява да се освободи от стреса. "Гледам, разбира се, да не се отразява на външния ми вид", смее се той. Явно му се получава, защото ние със синини така и не го видяхме.

Конкурсът

На 29 ноември "Капитал" отличи победителите конкурсa си за млади мениджъри и предприемачи NEXT GENERATION 2012. В него се оценяват личното кариерно развитие, лидерският потенциал, иновативността, отговорностите, финансовите резултати и постиженията на кандидатите. Големият победител получи пълна стипендия за Professional MBA обучение във WU Executive Academy, Виена (партньор на проекта). В конкурса бяха отличени мениджъри в още две категории – "Next Generation предприемач" и "Next Generation мениджър в корпоративна среда". Те получиха частични стипендии за същата MBA програма.

Конкурсът протече на два етапа. До края на септември бяха събрани общо 61 кандидатури, всички бяха оценени и от тях вътрешно жури на "Капитал" и WU Executive Academy избра 12 финалисти. Във втория етап финалистите преминаха през интервю с него, след което избра и тримата победители.

Вярваме, че промяната на средата, в която живеем и работим, може да се случи през хората, а Next Generation събира именно такива личности - те се интересуват от образование, те са модерни, любопитни и отворени към света, успешни, работливи и търсещи мениджъри с ценности и визия. Затова от днес всеки вторник и петък "Капитал Daily" ще представя един от дванайсетте финалисти.

Докато говорим, телефонът на Радослав Пашанков звъни поне три пъти и всеки път той отговаря на различен език. Същевременно в автобиографията му няма да намерите стажове в десет компании, редица курсове или безконечно описване на постигнати резултати. Там присъства само една фирма, на която той е посветил вече почти осем години от живота си.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    fibsi avatar :-|
    fibsi

    Повече такива хора ни трябват- млади, умни, амбициозни и позитивни.

  • 2
    cinik avatar :-|
    cinik

    Когато въведоха червени етикети за млечни продукти с растителни мазнини, 80% от гръцката стока на витриите на Пикадили осъмна с предупредителната табелка. Заедно с половината от немската и датската стока. За хубав кашкавал има един критерий, който се знаеше още през комунизма - кашкавалът да се чупи на влакна, като козунака. Такъв имаше 4 марки и вече 2 ги развалиха, а 1 изчезна изцяло. Най-вероятно останалите производители са се събрали и са им предложили пари да си влошат умишлено качеството и да си търсят чужд пазар, за да не вземе "тук у нас раята да се светне на хубавото, че тогава лошо". Същото нещо важи за киселото мляко. За него са ме учили още докато се продаваше в стъклени буркани, че като гребнеш с лъжицата отвътре на стъклото, загребаното трябва да се отчупи, не не да тече надолу и да не се маже по стъклото.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Чумата на корупцията

Чумата на корупцията

Цената на газовата корупция

Цената на газовата корупция

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK